NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är på gång att byta ut min gamla V70-03 bifuel och vill fortfarande gärna åka volvo då jag är nöjd med bilarna generellt och har en väldigt bra relation med säljare och verkstad. Jag har utifrån fakta och statistik kommit fram till att en V50 med d2 drive skulle kunna vara ett mer ekonomiskt alternativ med låg förbrukning och låg skatt. Vi är fem i familjen så det behövs plats för åtminstone oss samt eventuellt lite packning. Var först inne på c30 men eftersom det inte finns plats för 3 i baksätet går den tyvärr bort. Tänker mig något mellan 2007-2011.

Nu fick jag ett tips från en som skruvat volvo i tjänsten under lång tid att man skulle vara generellt försiktig med d2 då det var någon pump som gått sönder oftare än vad som verkar normalt. Tyvärr fick jag ingen prisuppgift på detta. Generellt skulle man vara försiktig med volvo baserad på ford-delar.

Jag är fortfarande inne på V50, plan b är en f men då har jag hört att man ska vara försiktig eftersom för mycket etanol ställer till problem för många. Plan c skulle eventuellt vara en V70 men om det är d2 som är problemet så gäller väl detta även denna?

Vi åker ca 3000 mil om året fördelat på två personer/ två bilar. Jag vill ha så låg skatt som möjligt och en låg milkostnad och budgeten ligger väl melan 50-100.000.

Är V50 något att rekommendera?

Tacksam för synpunkter på detta.
Har inte hört talas om de problemen, varken vad gäller D2 eller F-motorn (vilket du nog strax blir varse från andra på forumet som kör de motorerna, jag kör 2.0D själv). Jag tror att D2-motorn är det bästa alternativet för C30/V50 som "vardagsbil", det blir ingen raket, men räcker väl till i de allra flesta situationer.

Undrar vilken pump han menar? Du får fråga igen, inget som jag känner igen iallafall.

Men annars tänker jag mer att fem pers i en V50 kan vara lite på gränsen. Då tänker jag bredden på baksätet och ev. också benutrymmet där bak. Beror så klart på hur stora/långa/gamla barnen(?) är. Tipset är iallafall att ni borde prova bilen alla fem så att ni ser om det funkar. Bagaget helt OK, funkar för semestrar om ni lägger till en takbox.
Osäker på om jag kommer ihåg rätt men kan det varit någonting med bränslepumpen att det inte var samma konstruktion som på många andra motorer/modeller, att den satt fram istället för bak, jag fick det bara nämnt i förbigående och lade inte detaljerna på minnet. Den var allafall dyr att byta antar jag eftersom han nämnde det.

Jag letar efter något som gått mellan 5000-10000 mil, brukar alltid finnas några lite äldre bilar som har färre mil än "normalt". Vad behöver man känna till i övrigt? Att byta partikelfiltret vid 12000 kostade tydligen en del? Någon som har några uppgifter?

Tanken med V50 är att den ska vara andra-bil, har en XC90 när hela familjen ska åka långt, men om det bara är "en fotbollsmatch" med barnen 10 mil bort, eller en sväng till ikea i närmaste stad 7 mil bort, eller som oftast jag eller frun ska åka tur och retur jobbet, 8 respektive 15 mil så vill jag ha ner milkostnaden.

Min egen kalkyl tittar på dessa parametrar då det mesta övrigt med service och sånt verkar vara ganska lika för de flesta bilar:

Skatt
Däck
Förbrukning
(inköp)

På en V50 av rätt ålder verkar det gå att komma ner mot 16-17 kronor milen för en V50 när min nuvarande V70 ligger runt 20 enligt konsumentverkets tjänst. Inga monsterpengar men det gör allafall 10.000-15.000 på ett år med nuvarande körsträckor då majoriteten av milen inte bör vara XC90.

Skatt runt 1000-1500 (biogas V70 kostar lika mycket nu)
15-tum hjul kostar mindre att byta än 16 eller 17, kan det göra 1 krona per mil?
0.39-0.45 låter trevligare än 0.85-1.00 som V70 drar nu beroende på hur man kör. Borde göra nästan en halvering, men tyvärr tillkommer värdeminskning istället så det äter upp en del av vinsten. Frågan är dock hur länge en V70 på 28000 mil rullar utan att kostnaderna för underhåll skenar i höjden. Räknar med att jag behöver byta inom ett år och vill gärna ha lite koll på läget.

Därför kanske en 1.6 eller 1.8f med lite högre förbrukning och lite högre skatt ändå kompenserar med lägre inköp då de funnits några år längre än drive med d2

Ska definitivt provlasta en v50 med både mig själv och resten av familjen plus barnvagn och liknande. Det handlar (en så länge) om tre mindre barn, 13, 7 och 2 men de växer ju så småningom..
Vi har en 2011 V50 med D3-motor, har haft den sedan Augusti 2013 och kört omkring 5000 mil, den har nu passerat 10000.

Hade tidigare en V5+ 1,8F som vi inte trivdes särskilt bra med, surrig på grund av låg utväxling.
Bytet skedde då min fru fick knäproblem och vi byte då till en automatväxlad bil, slumpen gjorde att det blev en D3.

Vi är alldeles utomordentligt nöjda med denna bil, mycket behaglig att köra med, vettig ljudnivå på motorväg (2000 rpm i 120 km/H)

Att dra husvagnen med kombinationen diesel och automat är ett rent nöje, man marker knappt att vagnen hanger därbak.
Bränsleförbrukningen är acceptabel, inte särskilt låg men det beror väl på automatlådan som dock är sexväxlad.
Over 4000 mil (varav 500 med husvangnen) var snittet 0,72.
När jag drar husvagnen stannar förbrukningen ändå under litern så det är helt OK.

Inga stora reparationer har vi råkat ut för ännu, hoppas att det klarar sig ett bra tag ytterligare.
Vägskatten är ju inte så kul på dessa, 3300 per år men på det stora hela är vi mycket nöjda.

Nu söker du ju en D2 och jag vet inte hur du staller dig till automat men jag vill I allafall förmedla våra erfarenheter.

"Vi" är förresten min fru och jag, ibland kör vi barnbarnen till förskolan, annars blir det bara hundarna i lastutrymmet därbak.
Tacksam för alla erfarenheter. Mitt främsta argument att köpa V50 är att den ska vara billigare än V70, en V70 bifuel har låg skatt, bra utrymme och en förbrukning under litern. Därav fokus på D2 drive med låg skatt och ännu lägre förbrukning.

Intressant med senare modell som inte behöver byta partikelfiltret, någon som på rak arm vet från vilken årsmodell?
När motorn heter D2 och har 115hk är det underhållsfritt partikelfilter. 109hk DRIVe motorn ska filtret bytas på vid 12000 mil och i princip kan det ödelägga hela din driftsekonomi. Se därför till att om du köper en sådan så ska det vara BYTT, inte rengjort eller annan fusklösning. Det är väldigt många DRIVe som av en händelse råkar vara till salu när de gått 11500 mil, gissa varför...
Jag är väldigt nöjd med min V50 D2 MY11. Har haft den i 2 år och kört ca 3k mil med den. Har precis passerat 10k mil på mätaren. Har inte haft några bekymmer alls med den, bara servat och åkt. :) Dock ska den säljas nu pga nybilköp.

Men som det har skrivits tidigare så är det en D2 du ska satsa på och inte 1.6D pga partikelfiltret!
Jag är också nöjd med min V50 D2. Fick den levererad 22 december 2010, hittills har jag hunnit köra 17800 mil i många länder.
Visst har det varit några besök på verkstad, men det enda rena haveriet var kopplingen som innebar bärgning.
Motorn som sådan, den är ingen raket vid omkörningar, men å andra sidan går den att snålköra riktigt om man anstränger sig 8)

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]