Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av bdp003
mugge skrev:Kunde inte låta bli att göra en sökning på MPG-CAPS - folk har inte alls bara positiva erfarenheter att rapportera. ....
Upp med alla bevis på bordet mugge!
Helt rätt!

Jag drar den tydliga slutsatsen dåliga eller inga resultat
kan ha 4 möjliga orsaker:

1. Svag/dåligt fungerande turbo
2. Oren bränsleinjektor
3. trasig/läckande topplock
dessa 3 förslag fick jag genom att lyssna på detta truckers call.

http://myffi.biz/call/truckers_call_27_07.mp3

Faktiskt säger dom att MPGCaps är den allra bästa testen på att din motor är ok! Får du ingen bränsleförbättring...är det dags att titta noga på någon av dom 1-3 punkterna ovan (inte skylla på MPGCap)

4. Felaktig MPGCap dosering

Doseringen är tydligen mycket känslig.

Bara för något år sedan var instruktionen att starta med 2 st kapslar i BÅDA första tankningarna. Numera gäller bara första gången med 2 kapslar och därefter 1.
Man sänkte alltså startdosen från 2 x 2ggr till 2 x 1 ggn

Orsaken var just att flera användare klagade på högre eller ingen bränsleminskning.
Detta löstes genom att hoppa över någon/några kapslar (för dom haft/hade problem) och därefter använda en kapsel/tankning.

Slutsats: Dosering är tydligen känslig för bästa resultat.

Titta på min chart (som jag just uppdaterat 29/5 ...efter mina +30% (som jag själv tvivlade på var rätt när jag först såg dom, (men jag trippelkollade noga alla siffror)...så är jag nu nere på "normala" 15% och det ser ut att stanna där efter mina 5 tankningar.

Jag gissar att min 18 år gamla Volvo 740 hade en hel del kolavlagringar som brändes bort i dom första 3 tankningarna! (= 18...20...30% längre körsträcka/tankning)...Nu är jag nere på den rena katalytiska 15% nivån med rena cylinderväggar.

http://geocities.com/bdpmpg/

Jag är mer än nöjd efter 3 månader och 5 tankningar. :-)

Så kontrollera noga (ni som testar nu med kapslar), och om förbrukningen ökar igen, så minska på antal kapslar (dela i halva kapslar eller inga kapslar) tills förbrukningen minskar tillbaka igen.

0,5gram = (1 MPGCkapsel) /50liter är "normaldosen"

Hoppas dom som haft negativa resultat läser detta eller liknande kommentarer och prövar igen...denna gång försiktigare utan överdosering! + tålamod att hålla på minst 3-5 tankningar.

Jag tror experten Jerry Lang när han säger att MPGCaps fungerar på ALLA absolut A L L A explosionsmotorer, eftersom samma kemiska katalytiska metallooxidprocess sker om samma
tryck, värme och MPGCapsens järnoxid är närvarande.

Inget resultat eller höjd förbrukning beror på någon felanvändning...ex. överdosering!

-----------------------------------------------------------------------------------

5. Ytterligare en anledning (jag såg i den video uppfinnaren/utvecklaren Jack) kan vara att 10% bränsleförbättring, skall matchas mot en 30%-ig säsongsvariation i bäransleförbrukning.

ex. testar man från jan-juli ser man alltid en förbättring (oavsett MPGCAps). testar man juli - febr ser man alltid en försämring av bränsleförbrukningen (oavsett MPGCaps).

Man måste alltså jämföra ett helt års säsongsförbrukning med och utan MPGCaps, för att se 10% förbättringen i dom "normala" 30%-iga variationerna.

Alltså
Jan-juli normalt 30% mindre förbrukning
Juli-Jan normalt 30% större förbrukning

Med MPGCaps
Jan-Juli 40% mindre (=10% mindre än utan MPGCaps)
Juli-Jan 20% mer (=10% mindre än utan MPGCAps)
Senast redigerad av 3 bdp003, redigerad totalt 0 gång.
av bdp003
En fråga...

Dom talar om Ultra Low Sulfur, och dom problem som denna lågsvavliga diesel för med sig i USA.

Har vi den här i Sverige/Finland också?

Jag är ju bensinanv. på min bil och känner bara den "normala" Diesel som kostar ca. 0,99€ härborta. Är den lowsulfur?

Mvh /B
Användarvisningsbild
av Funk
Såvitt jag vet är all våran diesel i EU lågsvavlig sedan länge..

/Thomas
av bdp003
Här en viktig information från utvecklaren Jack Kracklauer,
skaparen av MPG/MEGACaps:

Ytterligare en anledning (jag såg i den video uppfinnaren/utvecklaren Jack) kan vara att ca.10% bränsleförbättring, skall matchas mot en 30%-ig säsongsvariation i bäransleförbrukning.

ex. testar man från jan-juli ser man alltid en förbättring (oavsett MPGCAps). testar man juli - febr ser man alltid en försämring av bränsleförbrukningen (oavsett MPGCaps).

Man måste alltså jämföra ett helt års säsongsförbrukning med och utan MPGCaps, för att se ca. 10% förbättringen i dom "normala" 30%-iga variationerna.

Alltså
Jan-juli normalt ca. 30% mindre förbrukning
Juli-Jan normalt ca. 30% större förbrukning

Med MPGCaps start i Jan
Jan-Juli ca. 40% mindre (= ca. 10% mindre än utan MPGCaps)
Juli-Jan ca. 20% mer (=ca. 10% mindre än utan MPGCAps)

Detta har dom testat i 2st. s.k double blind-test.
MPG/MEGA Caps fungerar 7-14% garanterat bränslesnålare
+ all miljö och bilvård som kommer på köpet!

problemet är att mäta det mot allt annat som hela tiden påverkar.
Inte detsamma som att avfärda det som verkningslöst!

fråga vetten ...han vet redan efter 1 vecka! :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Denna tråden når oanade höjder i megabullshit.

Millioner ursäkter att man måste mäta i åratal innan man ser skillnad pga årstider.

Om megasuperduperpillren var lite seriösa så testar man ju bara i en bil som rullar på tex kanarieöarna där det är ca 20 grader året om så försvinner temp variationer.

Vill man vara exakt kör man motorn i bänk så får man veta ännu nogrannare, hade detta funkat så hade det varit bevisat sedan länge.
av bdp003
Funk skrev:Såvitt jag vet är all våran diesel i EU lågsvavlig sedan länge..

/Thomas
Ok tack Thomas.
Jag kollade upp vad problemen i USA var,
och tydligen är det så att LowSulfurDiesel "Dry Diesel"
saknar den smörjning som den gamla Dieseln hade.

Därav kommer problem för bilar gjorda före 2007,
med igensatta bränslepumpar, bränsleinjektorer m.m.

Det krävs någon smörjande tillsats som ex. SulfRX.
Finns säkert även andra märken.

Wall Street Journal har tydligen rapporterat om problemet för lastbilar runt USA.

Är detta ett problem även i Sverige?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bdp003 skrev:
Funk skrev:Såvitt jag vet är all våran diesel i EU lågsvavlig sedan länge..

/Thomas
Ok tack Thomas.
Jag kollade upp vad problemen i USA var,
och tydligen är det så att LowSulfurDiesel "Dry Diesel"
saknar den smörjning som den gamla Dieseln hade.

Därav kommer problem för bilar gjorda före 2007,
med igensatta bränslepumpar, bränsleinjektorer m.m.

Det krävs någon smörjande tillsats som ex. SulfRX.
Finns säkert även andra märken.

Wall Street Journal har tydligen rapporterat om problemet för lastbilar runt USA.

Är detta ett problem även i Sverige?
Nä, vi har kört lågsvavligt länge utan problem.
av bdp003
Vad kan vara orsaken att dom har problem och inte vi?
av bdp003
VolvoB20 skrev: Om megasuperduperpillren var lite seriösa så testar man ju bara i en bil som rullar på tex kanarieöarna där det är ca 20 grader året om så försvinner temp variationer.

Vill man vara exakt kör man motorn i bänk så får man veta ännu nogrannare, hade detta funkat så hade det varit bevisat sedan länge.
Detta är redan gjort och jag har redovisat bänkrapporterna.
Dom är positiva ca 10% bättre effekt med MPG!

Men detta räcker ju inte som du märker...;-)
Hela tiden poppar det upp argument emot med länkar till personer som testat och inte uppnått resultat. Det är dessa jag kommenterar! :-)

Världen består av länder med +30...på sommrarna
och -30 på vintrarna ex. här i Finland där jag bor.
Det är enorm skillnad i motoroljeviskositet, friktion, vinterdäck snöiga vägar osv...som ger dom +-30% i variation.

Detta måste sakligt bemötas och tas hänsyn till, om vi talar om +10% besparing för en bränsletillsats året om!

Mvh /B
av PoloPrinsen
OM nu detta verkligen funkar så borde biltillverkarna vara tokintresserade då de skille kunna köpa in detta pallvis och standardmontera en doserare så att alla bilar får perfekt dos mirakelmedel/bränsle....! Kan tex [valfritt bilmärke] skryta om 10% lägre förbrukning pga detta medel så skulle det genast vara standartmonterat hehe. Reklamen skulle dränka oss med dessa otörstiga bilar. ;-)

Så det finns antagligen en hake någon stans. -var-? eller?

mvh PP
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 36

Den som löser livslängdsproblemet med Li[…]

Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]