- mån 23 maj 2016, 19:27
"En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera."
"6 § Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara."
Jag brukar kalla den regeln för "antisjälvmordsregeln".
Trafikförordningen
PS. Någon Cykelöverfart har jag aldrig sett i verkligheten, trots att jag cyklar mycket och att det är snart 2 år sedan de "uppfanns".
joel80 skrev:Nej, men texten efteråt (som jag fetade) i samma paragraf gör det:mikebike skrev:Den där texten betyder inte att cyklister har företräde.joel80 skrev:erikn:En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa
Det där är regeln som gäller vid bevakade cyckelpassage.
Vid vanliga cykelpassager beror det på vem som korsar vems körbana...
hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och
mopedförare som är ute på cykelpassagen.
"En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera."
joel80 skrev:Cyklister ska stanna för bilar om dom korsar en väg på en cyckelpassage...Nej. På "vanliga" cykelpassager gäller ömsesidigt hänsynstagande. För fordonsförare på vägen gäller ditt citat och för trafikanter på cykelbanan gäller nedanstående:
"6 § Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara."
Jag brukar kalla den regeln för "antisjälvmordsregeln".

Trafikförordningen
PS. Någon Cykelöverfart har jag aldrig sett i verkligheten, trots att jag cyklar mycket och att det är snart 2 år sedan de "uppfanns".
PV 544 S 1963
TESLA Model 3 LR 2021
TESLA Model 3 LR 2021