Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Det jag har kört V60 med aktivt helljus tycker jag fungerade bra! Men det var det allt för mycket "stick och streck" i ljusbilden på vägbanan. Om det är linsens utformning och/eller en konsekvens av det aktiva helljuset vet jag dock inte.
Min V50 har ett mer harmoniskt halvljus...
av Kluster
Ja, jag är helnöjd med den funktionen! :-)-) Har varit ett par gånger jag manuellt fått blända av alt blända på och orsaken till detta har redan nämnts:
andersuw skrev: De småfel jag i övrigt noterat går i motsatt riktning, det vill säga att helljuset inte alltid slås på eller behålls på när man tycker det borde. Exempelvis bländar bilen ibland av därför att den tror att man passerar tättbebyggt område fast man inte gör det. Det kan handla om några enstaka gatlyktor vid en vägkorsning eller om en väl upplyst hustomt. Ibland tvekar den också att slå på helljuset på grund av alltför starka reflexer från markeringar längs vägen, till exempel när man kör på 2+1-väg och det bara finns ett körfält i ens egen riktning.
av andersuw
Ja fast det är egentligen bara vid backkrön som det blir problem med/för lastbilarna. I andra fall reagerar ju systemet på lastbilens strålkastare på långt håll, precis som för vilken annan bil som helst.

Sedan tycker jag också att specialfallet med lastbilar på backkrön är något som lastbilsförarna/åkeriägarna själva borde ta ansvar för att eliminera, särskilt som det ligger i deras eget intresse. Borde inte vara något större problem att sätta tillräckligt starka positionsljus på taket för att det aktiva helljuset skall se dem. Somliga lastbilar har ju redan det, men långt ifrån alla.
Användarvisningsbild
av RichardCardell
andersuw skrev:Ja fast det är egentligen bara vid backkrön som det blir problem med/för lastbilarna. I andra fall reagerar ju systemet på lastbilens strålkastare på långt håll, precis som för vilken annan bil som helst.

Sedan tycker jag också att specialfallet med lastbilar på backkrön är något som lastbilsförarna/åkeriägarna själva borde ta ansvar för att eliminera, särskilt som det ligger i deras eget intresse. Borde inte vara något större problem att sätta tillräckligt starka positionsljus på taket för att det aktiva helljuset skall se dem. Somliga lastbilar har ju redan det, men långt ifrån alla.
Då är min fråga till dig hur ska jag veta hur starka poitionsljus jag ska skaffa för att ljussensorn ska reagera. Finns inte direkt många alternativ på tex Scania då det är en hel insats med dioder i. Känns lite lättare att folk med helljusautomatik bländar av manuellt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av andersuw
fjohan82 skrev:Det jag har kört V60 med aktivt helljus tycker jag fungerade bra! Men det var det allt för mycket "stick och streck" i ljusbilden på vägbanan. Om det är linsens utformning och/eller en konsekvens av det aktiva helljuset vet jag dock inte.
60-serien fick ju nya strålkastare vid ansiktslyftningen till årsmodell 2014 där man i princip håller helljuset tänt hela tiden och bara bländar av den lilla del av ljusbilden som kan störa andra fordon. Var det en V60 med sådana strålkastare du körde?

Vad tycker för övrigt ni som har dessa nya strålkastare om hur det fungerar? Ser man väsentligt mycket bättre vid exempelvis möte än med konventionella strålkastare där helljuset slås av helt när risk för bländning föreligger?

Har själv inte testat att köra någon bil ur 60-serien med de nya strålkastarna. Men jag tycker det verkar vara en förträfflig idé och är lite ledsen över att något motsvarande inte gjordes med strålkastarna på V70/S80. Även om man som jag har aktivt helljus får man då inte finessen med att helljuset bara bländas av där det behövs.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Derank skrev:I princip alltid då.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
I duett fanns det knapp i golvet, hade nog passat bättre.

I övrigt, det är sällan man behöver ingripa själv (i min körning). 5-10 gånger på 100 kanske.
Ett av de bättre tillbehören jag har på min bil.

Andersuw: man ser rätt mycket bättre, men framförallt när man ligger bakom nån och den gör "hål" i ljusbilden för framförvarande, det är riktigt bra. Folk kan bli lite oroliga eftersom det blir ljust i periferin runt dom, men det är nog en vanesak.
av andersuw
TommyP86 skrev:Andersuw: man ser rätt mycket bättre, men framförallt när man ligger bakom nån och den gör "hål" i ljusbilden för framförvarande, det är riktigt bra. Folk kan bli lite oroliga eftersom det blir ljust i periferin runt dom, men det är nog en vanesak.
Tack! Gissade att det borde funka bra men alltid bra att få det bekräftat av någon som faktiskt har förstahandserfarenhet.
av andersuw
RichardCardell skrev:Då är min fråga till dig hur ska jag veta hur starka poitionsljus jag ska skaffa för att ljussensorn ska reagera. Finns inte direkt många alternativ på tex Scania då det är en hel insats med dioder i. Känns lite lättare att folk med helljusautomatik bländar av manuellt.
Det borde väl vara en smal sak för lastbilstillverkare/tillbehörstillverkare/åkeriägare att ta fram information om vad som krävs. Bara att testa lite och sedan utfärda rekommendationer. Visst innebär det mindre ansträngning att bara hoppas på att folk alltid skall komma ihåg att blända av manuellt. Men det är en illusion att tro att alla kommer att göra det och det är lastbilsförarna som främst drabbas.

Sedan är ju inte detta enbart en fråga om vad som funkar visavi aktivt helljus. Även för förare som inte har det torde det öka sannolikheten att man bländar av i tid om man tydligt ser att det kommer ett högt fordon på andra sidan krönet innan man ser dess strålkastare.
Användarvisningsbild
av fjohan82
andersuw skrev:
fjohan82 skrev:Det jag har kört V60 med aktivt helljus tycker jag fungerade bra! Men det var det allt för mycket "stick och streck" i ljusbilden på vägbanan. Om det är linsens utformning och/eller en konsekvens av det aktiva helljuset vet jag dock inte.
60-serien fick ju nya strålkastare vid ansiktslyftningen till årsmodell 2014 där man i princip håller helljuset tänt hela tiden och bara bländar av den lilla del av ljusbilden som kan störa andra fordon. Var det en V60 med sådana strålkastare du körde?

Vad tycker för övrigt ni som har dessa nya strålkastare om hur det fungerar? Ser man väsentligt mycket bättre vid exempelvis möte än med konventionella strålkastare där helljuset slås av helt när risk för bländning föreligger?

Har själv inte testat att köra någon bil ur 60-serien med de nya strålkastarna. Men jag tycker det verkar vara en förträfflig idé och är lite ledsen över att något motsvarande inte gjordes med strålkastarna på V70/S80. Även om man som jag har aktivt helljus får man då inte finessen med att helljuset bara bländas av där det behövs.
Jo det var en D3 MY15, hyrbil med i princip allt som gick att välja till. Har annars bara bra saker att säga om dessa strålkastare. Får se om det kanske blir en V60 nästa gång...
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]