- mån 23 maj 2016, 10:40
#1078991
Hej alla kunniga volvo entusiaster. Behöver lite råd om felsökning.
Problemet:
- Bilen gick inte genom besiktning; för höga avgasvärden.
- Tomgången är svajig, pendlar mellan 500 och 1500.
- Tvekar vid gaspådrag, tar någon sekund innan den går upp i varv.
- Smäller ibland vid gaspådrag, oftast när varvet är på väg ner igen, efter att man släpper gasen.
- Efter gaspådrag går inte varvet ner direkt utan "hänger kvar" vid 1200 i några sekunder.
Felkoder (tagna från http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_240.pdf):
- 121: Felaktig signal från LuftMasseMätare (LMM)
- 221: Systemet kompenserar för extremt fet eller mager blandning vid färd
Har åtgärdat/kollat:
- Bytt slangen mellan LMM och spjällhus som var sönder på ett ställe.
- Bytt packningar vid gasspjällhus och insug, samt gjort rent luftfilter.
- Bytt fördelararm (rotor) och fördelarlock samt tändstift.
- Bytt bränslefilter.
- Kopplat ur LMM, tomgången är då ngt lite stabilare men tvekar ännu mer vid gaspådrag.
- Testade också att starta bilen utan lambdasonden inkopplad, gick då mkt dåligt.
- Huvudpump och tankpump är testade och fungerar.
Vad tror ni?
Funderade på om det är LMM eller Lambdasonden som spökar. Kan en felaktig lambdasond eller LMM göra att motorn tvekar vid gaspådrag samt smäller?
Har läst lite här på forumet om strulande tempsensorer och impulsgivare till vevaxeln, är det något jag borde kolla upp?
Tack på förhand :D
Problemet:
- Bilen gick inte genom besiktning; för höga avgasvärden.
- Tomgången är svajig, pendlar mellan 500 och 1500.
- Tvekar vid gaspådrag, tar någon sekund innan den går upp i varv.
- Smäller ibland vid gaspådrag, oftast när varvet är på väg ner igen, efter att man släpper gasen.
- Efter gaspådrag går inte varvet ner direkt utan "hänger kvar" vid 1200 i några sekunder.
Felkoder (tagna från http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_240.pdf):
- 121: Felaktig signal från LuftMasseMätare (LMM)
- 221: Systemet kompenserar för extremt fet eller mager blandning vid färd
Har åtgärdat/kollat:
- Bytt slangen mellan LMM och spjällhus som var sönder på ett ställe.
- Bytt packningar vid gasspjällhus och insug, samt gjort rent luftfilter.
- Bytt fördelararm (rotor) och fördelarlock samt tändstift.
- Bytt bränslefilter.
- Kopplat ur LMM, tomgången är då ngt lite stabilare men tvekar ännu mer vid gaspådrag.
- Testade också att starta bilen utan lambdasonden inkopplad, gick då mkt dåligt.
- Huvudpump och tankpump är testade och fungerar.
Vad tror ni?
Funderade på om det är LMM eller Lambdasonden som spökar. Kan en felaktig lambdasond eller LMM göra att motorn tvekar vid gaspådrag samt smäller?
Har läst lite här på forumet om strulande tempsensorer och impulsgivare till vevaxeln, är det något jag borde kolla upp?
Tack på förhand :D
Senast redigerad av 1 amatören123, redigerad totalt 0 gånger.