Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1079216
Tjena

Kupéfläkten på min V70n -06 med ACC/AQS, beter sig ytterst märkligt.

*Stänger ej av sig när man tar ut nyckeln - drar ur batteriet så jag har dragit ur säkringen.
*Går på lågvarv för att sedan gå på högsta varv och ibland däremellan.
*Går ej att ändra hastighet via hastighetsreglaget
*Den är ibland helt död för att sedan vakna till liv utan att trycka på nått. Men kan gå igång om man trycker på auto eller snurrar lite på hastighetsreglaget, men kan ej ställa in hastighet.

Den lever sitt egna liv och allt sker oregelbundet.

Har läst av den med en kina dice och den ger mig felkoden: CCM-00A1 Kupéfläktmotor för hög signal/signal saknas. I Vida står det att när denna felkod kommer fram så ska inte AC'n fungera men den kyler utan problem. När kupéfläkten väljer att vara avstängd så slår kompressorn till/från även då.

En firma specialiserade på Volvo tror utan att ha felsökt att man måste byta hela kupéfläkten. En bekant tror att det är fläktmotståndet som är kasst, vi lekte även med idén om att mjukvaran spökar. Någon som varit med om nått liknande?

Länk till fläktmotståndet jag tänkte på: http://vparts.se/se/v70/volvo-v70-2000- ... 0-s80.html
Senast redigerad av 1 Saibot, redigerad totalt 0 gånger.
#1079231
Har inte varit med om detta själv men har sett mängder av forumrapporter med liknande problem. Vanligen har det då varit effektsteget det varit fel på. Fläktmotor och effeksteg är två olika delar om jag minns rätt. Så en variant är ju att prova att byta effektenheten (ibland även kallad effektsteg eller fläktmotstånd) först och gå vidare till fläktmotorn om det inte hjälper. Som du själv kan se i VIDA kan CEM-00A1 ha alla möjliga orsaker förutom fel på effektenhet eller fläktmotor. Men som sagt: Jag skulle sätta en slant på effektenheten i det här fallet.
#1079232
Har varit med om att CAN-buss fel kan orsaka att fläkten går på lågvarv när man tagit ur nyckeln, men är det CAN-buss fel så skulle du ha en massa felkoder plus en massa andra saker som inte fungerar som det ska.
#1079238
andersuw skrev:Har inte varit med om detta själv men har sett mängder av forumrapporter med liknande problem. Vanligen har det då varit effektsteget det varit fel på. Fläktmotor och effeksteg är två olika delar om jag minns rätt. Så en variant är ju att prova att byta effektenheten (ibland även kallad effektsteg eller fläktmotstånd) först och gå vidare till fläktmotorn om det inte hjälper. Som du själv kan se i VIDA kan CEM-00A1 ha alla möjliga orsaker förutom fel på effektenhet eller fläktmotor. Men som sagt: Jag skulle sätta en slant på effektenheten i det här fallet.
Är vparts the way to go eller bör man köpa den från nått annat ställe? (liknande prisklass)
DayDreamer skrev:Har varit med om att CAN-buss fel kan orsaka att fläkten går på lågvarv när man tagit ur nyckeln, men är det CAN-buss fel så skulle du ha en massa felkoder plus en massa andra saker som inte fungerar som det ska.
Funnits koder sen nått år tillbaka om att spjällen inte fungerar osv osv. Men kör man igenom alla läget på acc-panelen så fungerar det klockrent så har inte riktigt orkat bry mig. Men inga felkoder angående CAN iaf!
#1079250
Saibot skrev:Är vparts the way to go eller bör man köpa den från nått annat ställe? (liknande prisklass)
Vet faktiskt inte så mycket om vad som kan vara bästa stället att handla i det här fallet. Jag skulle nog i första hand kolla om det fanns något till bra pris på bildelsbasen.
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]