Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
Hej!

Någon som kortfattat kan beskriva hur kylfläkten ska demonteras och om den går att lyfta ut med luftfilterburken på plats?

Vad som behöver kopplas bort, lösgöras, lossas mm. Ser relativt enkelt ut men jag frågar då jag inte vill skada eller knäcka plasten.

Vad skall lyftas ut först, luftfilterburken eller kylfläkten?

Motorn 2.5T sitter i en V70 modellår -08. Bild på motorrummet bifogas nedan.

Råd och tips mottages tacksamt.

Mvh
Bilagor
V70 2.5T motorrum.jpg
V70 2.5T motorrum.jpg (65.47 KiB) Visad 2049 gånger
av Yaniz
Då får jag jobba vidare på filterburken, men HEEEEEEEEEELVEEETE vad den sitter trångt och krångligt. Har skaplig 20-årig mekvana och fick lära mig av min framlidne morbror att ursinnigt våld löser det mesta när det kommer till Volvo, men det påståendet inkluderar väl modeller fram t o m 900, skulle jag tro.

Får prova med besinningslöst djuriskt våld i morgon, så får vi se om plasten håller, dock tror jag att det kommer att studsa åt helvete ...
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
av Yaniz
ThunderAce skrev:du ska lyfta den uppåt en aning och sen ta ut den i en svepande rörelse höger uppåt (du står framför bilen)
Tack för beskrivningen, ThunderAce! Efter att ha kopplat bort diverse rör, kopplingsdon och knipsat buntbanden (4 st) som håller kablagen, lyckades jag till slut med furiös dragkraft få loss burken från hållarna (4 st gummibussningar). Här får man dra som en envis småländsk oxe för att få loss burken, därefter gick jag tillväga som du skrev " lyft den uppåt en aning och sen ta ut den i en svepande rörelse höger uppåt (du står framför bilen)", vilket visade sig vara en enkel match.

Innan återmontering rekommenderar jag att smörja in gummibussningarna och tapparna på baksidan av burken med såpa för att burken lättare skall glida på plats. Dessutom är det bra att placera buntbanden på burken innan återmontering av burken.

Nedan följer en video på förfarandet. Avser en C30, men tillvägagångsättet är detsamma på alla 5-cyl (tror jag). Kanhända får någon förr eller senare nytta av denna tråd. Ett stort tack till ThunderAce!

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]