Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tmpolice
Fick ytterligare en fråga mitt i allt.
Min bil är en 2012 så den har ju sina år på nacken. Vid samtal med rejmes om 12000-mila (48mån) service så ansåg de inte att ett oljebyte i växellådan behöver göras.
Mina erfarenheter av både Möller och rejmes har varit så där. Däremot så har jag en meca verkstad som levererat det de lovat och varit mycket smidiga tidigare.
Vad har jag att förlora på att serva hos dem? Måste bilen servas hos Volvo för att exempelvis jag ska få motorbyte under 15000mil vid ras (volviaförsäkring)???
De ville ha 8300kr för stor service med oljebyte i växellådan. De har varit mycket bra tidigare och har bra rykte?
Användarvisningsbild
av Mikesh89
tmpolice skrev:Fick ytterligare en fråga mitt i allt.
Min bil är en 2012 så den har ju sina år på nacken. Vid samtal med rejmes om 12000-mila (48mån) service så ansåg de inte att ett oljebyte i växellådan behöver göras.
Mina erfarenheter av både Möller och rejmes har varit så där. Däremot så har jag en meca verkstad som levererat det de lovat och varit mycket smidiga tidigare.
Vad har jag att förlora på att serva hos dem? Måste bilen servas hos Volvo för att exempelvis jag ska få motorbyte under 15000mil vid ras (volviaförsäkring)???
De ville ha 8300kr för stor service med oljebyte i växellådan. De har varit mycket bra tidigare och har bra rykte?

Vad har du för växellåda ?
av tmpolice
Det är Volvos vanliga automatlåda.
Var både förbi min meca verkstad och sedan rejmes.
Stor skillnad i hur bra bemötande de hade. Svårt med tider på Volvo och de tyckte mindre service räckte (påtalade att 12000-mila ska göras inom 48mån). Inte direkt trevliga och ville inte ens ta diskussion om oljebyte i växellådan? Var tydligen en mjukvaru uppdatering hos Volvo också. Ska det vara så svårt att vara trevliga vid bokande av service/verkstad?
Vill gärna serva på Volvo men ytterst svårt att motivera med tanke på dagens bemötande. Hos meca fick jag en utskrift med exakt vad de ville göra och priser på allt. Enkelt och lättöverskådligt.
av Schmoyoho
Finns det inte fler aukt. verkstäder i din närhet än just den dåliga rejmes-verkstaden i fråga? Be om ett kostnadsförslag så står det exakt vad som byts, vad delen kostar och vad arbetskostnaden är. Det är genom TACDIS vilket alla aukt. volvo-verkstäder har så det ska inte vara några problem.

Jag är 99% säker på att du måste både ha Volvia och serva bilen enligt schema på en aukt. verkstad för att din maskinskadegaranti ska gälla åtta år eller 15000 mil (om jag minns rätt men det står på volvias hemsida vad som gäller).

Oljebyte i automaten: Kostar mellan 3000-4000 kr, beroende på vad verkstaden i fråga tar. Egentligen främst en sorts förebyggande service så vid en 10-12000 mil är det nog dags att byta men märker du inga problem och om du inte kör typ 3000 mil/år så är det nog lugnt om du väntar till nästa service. Men som sagt, det skadar ju verkligen inte. I bästa fall växlar den märkbart bättre efteråt, beror på hur åldrad den nuvarande oljan är.
av tmpolice
Ringer runt och letar. Hittar bilia, helmia och rejmes. Överväger hur långt jag vill åka. Har en Folksam försäkring i 6 mån för 1600kr så jag byter efter 6 mån till Volvia. Folksam ger maskinskadeförsäkring mes garanti för motorer till 12000mil så det blir kanon. Är väl det finstilta med Volvia och service på auktoriserad som är viktigt.
Användarvisningsbild
av StefanN
Det har ju kommit en ny mjukvara till lådan och den missar du om du servar på Meca, jag la in den på min bil vid senaste servicen. Det är lite jobb med adaption av lådan sen så det blir bra.
Jag byter olja vid nästa service i förebyggande syfte och det är nog inget man låter nån göra som inte har 100 koll på sakerna.
av tmpolice
Det stämmer med Volvia och såld av återförsäljare att då gäller 15000mil och annars 12000mil. Så det är ett mindre problem. Däremot uppdateringar i mjukvaran kan vara nice.
Däremot så säger ju meca och mekonomen att de kan mjukvaru uppdatera de med.
Däremot byta olja, filter serva med mera är auktoriserad löjligt dyra på ofta.
Är definitivt frestande med 8300 för 12000-mila med byte av olja i automaten. Allt beror ju lite på vilken utrustning verkstaden har.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Hörde på verkstaden att Volvia nu håller på att göra om det finstilta för ex maskinskadan. Vet dock inte exakt vad det var som skulle förändras.
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 149

iCarsoft Någon speciell man minst bö[…]

Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18