Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag vet att volvo drog tillbaks kravet på ventiljusteringen utav dessa motorer för några år sedan, varför införde de en sådan koll från första början? Ni som har dessa motorer och har passerat både 9000 och 16000mil utan att ha gjort ventiljusteringen, har ni märkt om motorn har ett behov utav ventiljustering eller går den lika tyst som när den var ny?

Äger själv en modell med den motorn men har inte kommit upp än till de miltalen för att själv avgöra ifall det behövs.
Det har aldrig funnits ventiljustering på min årsmodell, men jag svarar ändå.
Bilen har tuffat på i snart 22k mil och jag märker då ingen skillnad från när jag köpte den. Den går som en klocka (peppar peppar 8) ).
Jag har en MY11 som har rullat 17300 mil utan ventiljustering.
Och jag har inte märkt något konstigt.

Pratade med min PST på Volvo angående just ventiljustering, då bilen skall in på storservice med kamrem på fredag.
Numera så gör man bara ventiljusteringen på polis och taxibilar.
Det slopades på privata bilar, då det inte fanns belägg för att det var nödvändigt med justering.

Det är som med oljan i automatlådan, ingår inte i serviceplanen för privatbilar.
Men för polis och taxi finns den med.
För taxi så står ju Volvo för ev. haveri för de som har drivlinegaranti i 36000 mil, så det är klart att det finns ett intresse från Volvos sida att utföra förebyggande service. En privatbilist drabbas nästan aldrig av sådana haverier innan garantin gått ut, så jag förstår hur de tänkte i Göteborg när de fann att "det inte var nödvändigt med justering".

Med det sagt så har jag kört 18500 utan några problem med ventiler, men jag kör ju diesel.
Etanol har lägre förbränningstemperatur än bensin. Då slits ju inte några ventiler eller säten mer med etanol än med bensin. Och bensin är ju inte speciellt fett heller, så någon smörjeffekt hittar man knappast där.
Går det ens att justera spelet på dem? Hurdå, isåfall?

Jag trodde det man gör (eller inte gör) är att kontrollera spelet, och om det finns för stora avvikelser så får toppen renoveras. Kan ha fel?
Man byter mellanläggsbrickor. Inget man kan göra själv om man inte har full uppsättning mellanlägg i alla tjocklekar.

Bild

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

@Lövet , Vi kan sätta upp oss för […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]

Går i bilbytartankar och är lite os&aum[…]