Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Persvante
Har köpt en "nyare" V60, och den är utrustad med aktivt helljus. Bara provat en gång och då var det regnigt. Upplevde att det var lite bländande för dom jag mötte, en del gav en blink för att uppmärksamma att dom blev bländade.

Det jag undrar är om ni som har det, använder det, eller om ni kör som vanligt?
Kanske funkar bättre vid bättre väder?
av HiTek
Jag tycker aktivt helljus fungerar riktigt fint. Har inte haft problem när jag själv har kört med det, men ibland kan det krävas att man bländar av själv beroende på vägsträcka. Vad gäller att folk blir bländade så beror det på vem man frågar, vissa känner sig bländade på 2 mils avstånd när helljuset är på.
Men av 10 fall jag har kört med det så är det varit skottsäkert vid 8.
av Spookies
Har kört med det på Auto hela tiden, ca 1000 mil snart. Kanske fått 2-3 blink mot mig, antar de blev bländade.
Mest körning på motorväg (70%? kanske).
av andersuw
Har det på min V70 D4 -15 och tycker så här långt det funkar bra även om jag inte kört så mycket landvägskörning i mörker med den ännu. Bländar nästan alltid av när det borde. En situation det inte alltid klarar är dock när man möter en lastbil nära ett vägkrön. Vill man vara snäll mot lastbilsföraren, som sitter högt och därför blir bländad tidigt, bör man blända av redan innan man ser lastbilens strålkastare. Det klarar inte automatiken om inte lastbilen har rejäla positionsljus på taket, vilket lastbilsförarna av omsorg om sig själva borde se till att de har men som ändå inte alltid finns på plats.

De småfel jag i övrigt noterat går i motsatt riktning, det vill säga att helljuset inte alltid slås på eller behålls på när man tycker det borde. Exempelvis bländar bilen ibland av därför att den tror att man passerar tättbebyggt område fast man inte gör det. Det kan handla om några enstaka gatlyktor vid en vägkorsning eller om en väl upplyst hustomt. Ibland tvekar den också att slå på helljuset på grund av alltför starka reflexer från markeringar längs vägen, till exempel när man kör på 2+1-väg och det bara finns ett körfält i ens egen riktning.
av Persvante
Får väl prova lite mer, det regnade när jag testade, kanske blir bättre vid uppehåll?
av Kluster
Persvante skrev:Får väl prova lite mer, det regnade när jag testade, kanske blir bättre vid uppehåll?
Detta gäller aktivt helljus för V60 MY15:

Viktigt
Exempel på när manuell växling mellan hel- och halvljus kan krävas:
•vid kraftigt regn eller tät dimma
•vid underkylt regn
•vid snörök eller snömodd
•vid månsken
•vid körning i svagt upplysta samhällen
•när framförvarande trafik har svag belysning
•om det finns fotgängare på eller vid vägen
•om det finns starkt reflekterande föremål såsom skyltar i närheten av vägen
•när mötande trafiks belysning skyms av t.ex. vägräcken