Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abob
Hej.

Jag går i tankarna att köpa v40 då det verkar vara en rimlig bil för mig att framför allt pendla med.
Men jag är lite "orolig" att D2versionen ska vara lite slö. Eller vad säger ni som har erfarenhet av den?
Det verkar iofs gå att trimma upp den 20-40hk för under 10 000 om jag skulle vilja.
Jag kör idag en mazda6 från 2006 med 147hk (diesel), och skaffar jag en "ny" bil vill jag inte att den ska vara betydligt slöare.

Hur går tankarna hos er med mer erfarenhet? Är det värt flera tusen mer för exempelvis D3an? Jag har ännu inte provkört någon men ska såklart göra det innan ev. köp.
Användarvisningsbild
av MartinS
Är det en ny V40 du tänker dig? D2 från MY16 är Volvos egna på 2 liter och en helt annan motor än D2 i tidigare årsmodeller som kommer från PSA, den tidigare är på 1.6L.

Jag har en V40CC D2 MY16 och har den precis som du mest till pendling. För mig fungerar den utmärkt till det den är tänkt, och jag tycker motorn räcker till. Absolut ingen raket, men jag upplever den inte som überslö.

Den nya D2 motorn verkar ha snarlik prestanda som din Mazda om jag skall tro på vad google visar mig, den äldre D2 är ju någon sekund slöare.
av abob
MartinS skrev:Är det en ny V40 du tänker dig? D2 från MY16 är Volvos egna på 2 liter och en helt annan motor än D2 i tidigare årsmodeller som kommer från PSA, den tidigare är på 1.6L.

Jag har en V40CC D2 MY16 och har den precis som du mest till pendling. För mig fungerar den utmärkt till det den är tänkt, och jag tycker motorn räcker till. Absolut ingen raket, men jag upplever den inte som überslö.

Den nya D2 motorn verkar ha snarlik prestanda som din Mazda om jag skall tro på vad google visar mig, den äldre D2 är ju någon sekund slöare.
Tack för svar!
Tanken är att jag inte ska köpa en ny variant. Jag siktar på en begagnad för 150-170 000 eller så.
Användarvisningsbild
av MartinS
Ok, jag har inte kört den gamla D2:an i V40 så mycket så jag kan inte riktigt uttala mig hur den är. Provkörning anbefalles :)

Men skall du köpa en begagnad kan du väl sikta in dig på en D3:a, de är väl inte så mycket dyrare? Den lär dock dra mer sås då det är en 5-cyl 2L maskin, till skillnad mot den äldre D2 som är en 1.6L fyra.
av Lövet
Jag har kört den äldre D2 115hk motorn i flera bilar och den är "ok". Ingen raket, men den är inte problematiskt slö i vardagstrafik. Tror helt ärligt att du kommer få ungefär samma prestanda som i din Mazda 6. Den första 109hk motorn var bedrövlig, särskilt i V70 men det är inte den vi pratar om här.
av abob
MartinS skrev:Ok, jag har inte kört den gamla D2:an i V40 så mycket så jag kan inte riktigt uttala mig hur den är. Provkörning anbefalles :)

Men skall du köpa en begagnad kan du väl sikta in dig på en D3:a, de är väl inte så mycket dyrare? Den lär dock dra mer sås då det är en 5-cyl 2L maskin, till skillnad mot den äldre D2 som är en 1.6L fyra.
Du kanske har rätt, har bara fått för mig att D3an är betydligt dyrare.
av abob
Lövet skrev:Jag har kört den äldre D2 115hk motorn i flera bilar och den är "ok". Ingen raket, men den är inte problematiskt slö i vardagstrafik. Tror helt ärligt att du kommer få ungefär samma prestanda som i din Mazda 6. Den första 109hk motorn var bedrövlig, särskilt i V70 men det är inte den vi pratar om här.
Intressant tanke. Jag är ganska okunnig gällande motorer och dess styrka. Jag kanske inte ska stirra mig blind på antalet hästkrafter..
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Steget upp till ny bil är inte så stort. Det går nog att komma över ny V40 D2 för cirka 200.000. Skattefri i 5 år, ibland ingår service och försäkring i 3 år och det är värt en del pengar.
Samt att nytt är nytt 8)

/Kalle
Användarvisningsbild
av MartinS
Fast vill man ha lite mer än en basutrustad bil utan vinterdäck drar det lätt iväg... Min CC D2:a listade en bit över 300kkr och den är ändå ganska "normalutrustad".
av Bewsfroe
Jag har en V40 MY13 med D2 dvs 1,6 liters fyra!
Inte hopplöst slö men inget fartmonster!

För att få lite perspektiv på det;

V70 finns med samma motor och V70in väger 238 kg mer än V40in! (Räknat på tjänstevikten)

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]