- mån 23 maj 2016, 11:29
#1079000
Om du klickar på länken kommer det en bild. Jag länkade igen för jag trodde du inte sett det, eftersom du skrev att du inte hade sett någon
B20 marintopplock har ju hålen från bilvattenpumpen tätade och ett nytt hål på ovansidan jämte termostaten så allt färskvatten går direkt från färskvattenpumpen (som är den "gamla" sjövattenpumpen), till avgasventilerna så det är viktigt att du har det hålet. Sedan cirkulerar det genom motorn, genom oljekylaren, genom avgaslimpan till värmeväxlaren. Har du då 90° ut från motorn och in till avgaslimpan så blir det vattnet väldigt varmt när det kommer till värmeväxlaren + att avgaslimpan inte får någon kylning när termostaten är stängd. Finns kanske (förhoppningsvis) en förbikoppling i termostathuset så det alltid cirkulerar vatten genom avgaslimpan. Har du det som på marin B21/23 så går sjövattnet först igenom värmeväxlaren och sedan genom avgaslimpan, det är nog därför det är högre termostat (tror 80°) på dessa motorer. Hoppas att jag kommer ihåg rätt, det är ett tag sedan jag jobbade med detta. Ska serva kompisens Byliner med AQ131 under midsommarhelgen (den har inte varit i sjön (Bolmen) på några år) så jag får "uppdatera mig" då.
Såg nu att länken inte var 100. Där är en bild på en B20 termostat (den i mitten) men här kommer en annan länk
http://www.softbildelar.se/termostat-11 ... cgodlz4Fbw
Det står att det är till en 240, men dom första 240 hade B20 motor i "snikmodellerna"
När du kommer i sjön med båten och kör under belastning ska du se att temperaturen stiger, framför allt i avgaslimpan. Tror t.o.m att avgaslimpan kan hjälpa till att "få upp" temperaturen på motorn vid belastning. Du kyler väl motorn med kallt vatten nu, eller? När du får båten i sjön är kylvattnet säkert 15 kanske 20° varmare. Då blir motorn säkert varmare också.
Kolla på denna sida, där har dom en termostat på 71 för trimmade motorer, det är ju det din B20 motor är
http://tgmotor.com.preview.citynetwork.se/?page_id=303
Scrolla ner lite, där en bra bild på biltermostaten och en som ser ut ungefär som din
B20 marintopplock har ju hålen från bilvattenpumpen tätade och ett nytt hål på ovansidan jämte termostaten så allt färskvatten går direkt från färskvattenpumpen (som är den "gamla" sjövattenpumpen), till avgasventilerna så det är viktigt att du har det hålet. Sedan cirkulerar det genom motorn, genom oljekylaren, genom avgaslimpan till värmeväxlaren. Har du då 90° ut från motorn och in till avgaslimpan så blir det vattnet väldigt varmt när det kommer till värmeväxlaren + att avgaslimpan inte får någon kylning när termostaten är stängd. Finns kanske (förhoppningsvis) en förbikoppling i termostathuset så det alltid cirkulerar vatten genom avgaslimpan. Har du det som på marin B21/23 så går sjövattnet först igenom värmeväxlaren och sedan genom avgaslimpan, det är nog därför det är högre termostat (tror 80°) på dessa motorer. Hoppas att jag kommer ihåg rätt, det är ett tag sedan jag jobbade med detta. Ska serva kompisens Byliner med AQ131 under midsommarhelgen (den har inte varit i sjön (Bolmen) på några år) så jag får "uppdatera mig" då.
Såg nu att länken inte var 100. Där är en bild på en B20 termostat (den i mitten) men här kommer en annan länk
http://www.softbildelar.se/termostat-11 ... cgodlz4Fbw
Det står att det är till en 240, men dom första 240 hade B20 motor i "snikmodellerna"
När du kommer i sjön med båten och kör under belastning ska du se att temperaturen stiger, framför allt i avgaslimpan. Tror t.o.m att avgaslimpan kan hjälpa till att "få upp" temperaturen på motorn vid belastning. Du kyler väl motorn med kallt vatten nu, eller? När du får båten i sjön är kylvattnet säkert 15 kanske 20° varmare. Då blir motorn säkert varmare också.
Kolla på denna sida, där har dom en termostat på 71 för trimmade motorer, det är ju det din B20 motor är
http://tgmotor.com.preview.citynetwork.se/?page_id=303
Scrolla ner lite, där en bra bild på biltermostaten och en som ser ut ungefär som din
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V