Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Du lär nog få undersöka vilken vätska som har läckt (kylvätska, olja eller bromsvätska). Sedan var det lite oklart om du menar att du kört bilen och ställt den ifrån dig i solskenet, eller om den liksom "bara stått där". I det sistnämnda fallet är det absolut nåt galet, ingen bil överhettar bara pga svensk sommarsol.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Stod i 30 grader . Jag körde 1 mil. Stod sedan i 30 grader jag körde en mil. Stod igen i 30 grader och körde 1.5 mil sedan hem 1.5 mil och sedan stått nu i 3 timmar . När jag kommer ut upptäcker jag detta

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Jag ser ju i motorrummet
"På filmen" att kylarvätska har sprutat ut ur behållaren över rören och allt så hoppas det är det jag ser på marken med :o

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av rid54
Det kan ju vara så att locket till expansionskärlet inte tätar helt perfekt, nån packning som blivit lite dålig och när motorn stängs av så stiger temp och tryck lite grann pga magsinerad värme i metallen och det läcker ut lite. Du skulle ju kunna kolla nån annan varm dag precis när du stannat (öppna huven o kolla om det syns nåt läckage). Om ingen annan vätska ser ut att försvinna så är det sannolikt kylvätska. Vet du om kylfläktarna funkar, dvs går de igång ibland, typ vid kökörning eller liknande?
av andersuw
Att den skulle läcka kylvätska på grund av övertryck bara för att den stått i solen håller jag för uteslutet. Men har du kollat vad du har för kylvätsketemperatur under körning?
Användarvisningsbild
av Mikesh89
andersuw skrev:Att den skulle läcka kylvätska på grund av övertryck bara för att den stått i solen håller jag för uteslutet. Men har du kollat vad du har för kylvätsketemperatur under körning?
Har ju blivit körd också :) se ovan .

Nej ? Med dessa finesser så saknas ju tex den vanliga Temp indikatorn i bilen så hur ska jag kolla detta ? Går kanske via obd med vanlig obd läsare ?
Användarvisningsbild
av Mikesh89
rid54 skrev:Det kan ju vara så att locket till expansionskärlet inte tätar helt perfekt, nån packning som blivit lite dålig och när motorn stängs av så stiger temp och tryck lite grann pga magsinerad värme i metallen och det läcker ut lite. Du skulle ju kunna kolla nån annan varm dag precis när du stannat (öppna huven o kolla om det syns nåt läckage). Om ingen annan vätska ser ut att försvinna så är det sannolikt kylvätska. Vet du om kylfläktarna funkar, dvs går de igång ibland, typ vid kökörning eller liknande?
Jag vet faktiskt inte men räknar blint med att fläktarna fungerar annars borde ju bilen säga ifrån men ska kolla det imorgon också

Om du inte gjort det ännu, ta loss den klena […]

@UnleashFusion , OKey tackar då vet jag lit[…]

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]