Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aero
Hej.
Har premium sound i våran XC90 utan cd-växlare med RTI, går det och aktivera cd-växlar utgången på stereon trots att man inte har en växlare
Inkopplad och använda sig av en adapter som finns på tex BRL för att skarva på kabeln och få AUX?

Någon som har testat detta?

Mvh
av andersuw
Exakt vilken adapter pratar du om?

Ljudsystemet på XC90 är lite annorlunda än på andra P2-or (S60, V70, S80) i så måtto att det bygger på MOST istället för Melbus och därmed också använder sig av optisk fiber. Vad som funkar på andra Volvobilar i samma generation funkar därför inte på just XC90 utan du behöver hitta något som är gjort just för den bilen.

GROM ser ut att ha en fungerande lösning. Se här:

http://carputer-shop.co.uk/products/m-o ... -xc90.html

Har själv en GROM i min V70 T5 -02, dock självfallet gjord för Melbus istället för MOST.
av andersuw
Du har med all sannolikhet en CD-växlaringång på stereon även om du inte har CD-växlare. Sedan skulle det möjligen kunna bli problem därför att du har RTI som åtminstone på vissa bilar använder samma ingång som CD-växlaren. Kabeln ser visserligen ut att vara gjord för att man skall kunna haka på saker som redan är inkopplade på CD-växlaringången men sedan återstår att se om det finns några komplikationer.

Enligt specen skall den ju i alla fall passa bilar som har MOST istället för Melbus, d.v.s. bilar i generationen närmast efter S60/V70N/S80. Om det sedan funkar bra kan jag inte svara på. Ser tyvärr inte ut att finns någon egentlig beskrivning av funktionen även om det finns en länk till "mer information" som gör att man tror att man kan hitta en sådan och det gör mig lite skeptisk. Vill för egen del gärna veta hur prylarna funkar innan jag köper dem.

Vad tänker du dig som ljudkälla? Tror inte att du med den här lösningen får några möjligheter att styra ljudkällan via stereon eller rattknapparna utan du måste fingra på källan själv vilket kanske kan vara lite obekvämt under körning.
Användarvisningsbild
av johnnype
Aero skrev:http://www.brl.se/sv/artiklar/connects2 ... volvo.html
Den där tänkte jag på, funderar på om man kan aktivera programvaran i stereon så den tror att det sitter en växlare, eller om man måste ha en speciell utgång på stereon för just en växlare.
Den kabeln har inget att göra i en XC90 tyvärr. [EDIT] Det där är direkt felaktigt av BRL! Den kabeln kan BARA fungera på Classic HU från V70/XC70/S60 med AUX-val på stereon. [/EDIT]

Det finns heller ingen stereo i det traditionella uttrycket i en XC90 så det finns alltså inte någon "CD-Växlaringång". Allt är MOST, optiska kablar med rött LED-ljus, inte laser. Dessa ligger i en slinga i bilen som går in och ut ur varje enhet som vill kunna framställa ljud i någon form, tänk telefon, radio, cd, minidisc, RTI etc.

Bästa lösningen jag kunde komma på och som inte kostar mer än en tjuga är här och den bjuder jag på :D http://www.auxadapter.se/?page_id=388- Du behöver grundläggande kunskap i att greppa lödpennan, thats it!
Senast redigerad av 1 johnnype, redigerad totalt 0 gånger.
av Aero
Tänkte kolla med Volvo om det går och aktivera ingången i vida, finns iaf med som applikation när man köper en växlare, det kommer bli en iPhone som källa och köra spellistor från Spotify.
Vist skulle det vara smidigt och kunna styra med rattknappar, men det är inget krav, adaptern du länkade till verkar ju smidig men lite väl dyr för min smak, just nu iaf :-)
Var inne ett tag på om man skulle byta hela huvudenheten när ICM gick sönder, men då hade inte RTI fungerat istället, så fick bli en lagning av den.

Man skulle dock vilja veta lite mera exakt vart kabeln ska kopplas in, för den ser ju inte likadan ut som den man pluggar in i cd enheten.
av Aero
johnnype skrev:
Aero skrev:http://www.brl.se/sv/artiklar/connects2 ... volvo.html
Den där tänkte jag på, funderar på om man kan aktivera programvaran i stereon så den tror att det sitter en växlare, eller om man måste ha en speciell utgång på stereon för just en växlare.
Den kabeln har inget att göra i en XC90 tyvärr. [EDIT] Det där är direkt felaktigt av BRL! Den kabeln kan BARA fungera på Classic HU från V70/XC70/S60 med AUX-val på stereon. [/EDIT]

Det finns heller ingen stereo i det traditionella uttrycket i en XC90 så det finns alltså inte någon "CD-Växlaringång". Allt är MOST, optiska kablar med rött LED-ljus, inte laser. Dessa ligger i en slinga i bilen som går in och ut ur varje enhet som vill kunna framställa ljud i någon form, tänk telefon, radio, cd, minidisc, RTI etc.

Bästa lösningen jag kunde komma på och som inte kostar mer än en tjuga är här och den bjuder jag på :D http://www.auxadapter.se/?page_id=388- Du behöver grundläggande kunskap i att greppa lödpennan, thats it!
Dock så finns det vanligt kablage bakom stereon med, dock så är den som går in i cd enheten optisk.
Kikade på den lösningen med, men det känns inte som att den vore något för mig ;-)
Användarvisningsbild
av johnnype
Aero skrev:Dock så finns det vanligt kablage bakom stereon med, dock så är den som går in i cd enheten optisk.
Kikade på den lösningen med, men det känns inte som att den vore något för mig ;-)
Visst finns det kopparkabel för ström, CAN och annat bakom ICM! Men inget av dom transporterar analogt ljud, faktum är att ingen kabel transporterar ljud analogt i koppar på en XC90! Det är först vid slutsteget (under passagerarstolen nerfälld i golvet) som högnivån, den förstärkta signalen når högtalarna. Då är det analogt :)

Och ICM är inte någon "stereo", bara en styrenhet som dirigerar MOST-slavarna så som CD, slutsteg m.m.

Nej, kabeln är tyvärr fel och BRL's information felaktig.

Det finns ju MOST "burkar" att ansluta med dom kräver att du har Premium Sound + 6 CD växlare som då ersätts med "burken". Kommer inte ihåg företagsnamnet på någon av dom just nu. Men Google löser nog det på 10 sekunder.
Användarvisningsbild
av johnnype
Angende kabeln hos BRL och misstaget är ju att dom likställt XC90's MOST med dom andra V50, C30 etc.

Där fungerar den säkert helt korrekt! Men XC90 är inte samma generation MOST som de bilarna vilket gör att det inte fungerar.
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]