NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pavan
V50, 2.4l. Har problem med felkoder för MAF sensorn och gasspjället.
Har försökt komma fram till var exakt problemet ligger i ett par veckors tid, men eftersom man har noll koll på bilar så har jag ej kommit fram till vad det är exakt för fel, har försökt förklara problemet på internet men inte riktigt fått några svar som hjälpt till att lösa problemet.

Funderar nu på att lämna in bilen till Volvo verkstad, men det känns dumt eftersom jag själv har VIDA och således har läst ut felkoderna.
Men jag behöver hjälp med att tyda vad problemet är EXAKT, så att jag vet vad som ska bytas. Som jag förstått det så är en felsökning hos t.ex Volvo inte en garanti för att få veta det exakta felet??

Hur som helst, tidigare visade MAF sensorn ca, 2,9 g/s, nu visar den 12,3 g/s. Bilen fungerade bra några gånger sammanlagt typ 17 mil, när jag tog ut luftfiltret och kopplade loss MAF sensorn och sen satte tillbaka luftfiltret och MAF sensorn. När bilen efter ca, 7 mil började visa dessa två felkoder igen och gå in i limp home mode så gjorde jag om samma procedur och den gick ytterligare ca, 7 mil. Detta fungerade ca, 3-4 gånger. Dock så drog bilen väldigt mycket bensin under dessa körningar. MAF sensorn visade under denna period ca, 2.9 g/s

Nu funkar inte detta längre och en till felkod på gasspjället dykt upp, nämligen "throttle unit jammed", VIDA visar på tomgång att gasspjället är öppet till ca, 7,2 %. och MAF sensorn visar på 12.3 g/s nu.

Dock så kopplade jag loss MAF sensorn och satte tillbaka den och direkt efter visade VIDA att gasspjället var öppet till 0.3 % på tomgång och MAF sensorn visade på 3.8 g/s, alltså mer normala värden och bilen var under denna tid inte i limp home mode. Dessa normala värden gick dock tillbaka till dom onormala värdena efter typ 2 minuter.

Min fråga är kan det vara MAF sensorn som är paj och orsakar dessa felkoder? Fast MAF sensorn ser hel och ren ut, och trådarna inne i sensorn ser hela och fina ut samt även glas "tuben" på sensorn likaså. Har redan provat att rengöra MAF sensorn och även gasspjället förut.

Märkte även att två av kablarna till gasspjället / throttle position sensorn är nästan av helt och sitter bara fast på ett par av koppar trådarna, antar att detta inte borde orsaka dessa fel?
Felkoderna som är och varit är "MAF sensor- Felaktig signal" samt " gasspjäll - Felaktig signal". Och sedan igår även en tredje felkod som heter "Gasspjäll - Jammed", men jag vet inte om denna felkod stämmer eftersom gasspjäll öppningen i procent är helt normalt under vissa korta perioder ibland när MAF sensorn också visar normal mängd luft, samt att jag provat att trycka upp gasspjäll luckan och den rör sig när man trycket på den och är i stängt läge vid avstängd bil med ström på, den verkar alltså inte fastnat som felkoden visat sen igår helt plötsligt. Hur som helst är detta i alla fall inte det ursprungliga felet eftersom det är en ny felkod.

Jag gör ett sista försök att fråga på nätet efter idéer, tips mottages tacksamt.
av Miinan
Tror inte det löser dina problem, men fixa kablarna, allt med el i en bil får inte ha dålig kontakt för då "funkar" det dåligt. Och det kan oxå vara en del av dina problem.
Sen ska du gå över slangar o dyligt, för när bilen börjar ta mycket mer bensin än normalt så brukar det kunna vara nån slang som inte funkar som den ska, tex ett hål eller liknande. !!

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]