Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lundis
Sommarvärmen är här och med den förhoppningen om att AC:n fungerar som den ska. AC:n i min v70 -02 fungerar utmärkt när man startar bilen med kall motor och fungerar bra under en längre tid. Men plötsligt är det som om AC pumpen inte kopplar in och luften blir varm. De gånger det har hänt är efter ca30-40min. Stänger man av AC på panelen och väntar 10-15min så fungerar den igen.

Kan detta ha att göra med att det är något strul med magnetkopplingen(om det är nu det som sitter där)?

Jag mottager gärna tips på vad som kan ha gått fel och hur man i så fall kan testa om det är felet.

Tack på förhand!
Jag tror du är på helt rätt spår när du misstänker magnetkopplingen.

Jag upptäckte att jag hade fel på just den på min 855 T5 -94 i och på väg till Italien den extremt heta sommaren 2003. Fast det visste jag förstås inte i början. När ACn började strula misstänkte jag först att det som vanligt handlade om brist på köldmedium. Men problemen fortsatte trots kontroll och lite påfyllning halvvägs på nerresan.

Så småningom noterade jag dock ett mönster. Så länge vi körde var allt OK. Men om vi stod stilla ett tag lade kompressorn av och ville sedan inte gå igång igen med mindre än att vi stannade och väntade några minuter med avslagen motor. Att bara slå av AC, vänta en stund och sedan slå på den igen hade kanske funkat det också. Men jag kan inte minnas att jag testade det, kanske därför att jag redan hittat en teknik för att få igång systemet igen.

Eftersom vi fortfarande hade kyla vid normal körning och nu visste hur vi skulle få den tillbaka om den försvann hade jag normalt väntat med att ta tag i det hela tills vi var tillbaka i Sverige igen. Men jag tänkte att detta måste fixas här och nu. Så varmt som det var då (regelmässigt 37 grader på dagarna) blir det sällan i Sverige och hur skall man då kunna felsöka?

Till sist hittade vi en liten Volvoverkstad i den närliggande staden Bra (ja den heter så) ett stycke från Turin. Den yngre man som kikade på bilen förstod inte mycket engelska. Men med hjälp av gester och ett och annat ord på italienska som jag snappat upp försökte jag ändå förklara vad jag observerat. Han såg länge frågande ut men till sist sken han upp i det där härliga leendet som betyder: Jag har sett detta förut och vet vad det handlar om.

Det var förstås magnetkopplingen som spökade. Den blir tröttare med åren och hur starkt den förmår hålla påverkas negativt av värme. Det senare förklarar förstås varför man först märker problemet i varmt klimat och när man står stilla med motorn igång. När kopplingen väl släppt utan att få kommando om att göra det klarar den inte på egen hand att greppa igen utan måste hjälpas på traven (t.ex. genom att man slår av motorn ett tag eller, som du, låter AC-systemet vila sig lite). Några dagar senare fixades bilen medan vi tog en långpromenad. Minns att jag inte ens betalte en tusenlapp och tyckte det var fantastiskt billigt. :D

Om jag var du skulle jag höra mig för med någon bra firma som pysslar med AC på bilar. Troligen kan de med en gång bekräfta att det är magnetkopplingen som behöver justeras, repareras eller bytas ut.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Hej.
Helt korrekt!

Det är för stort spel i magnetkopplingen.
Då drar den inte när motorn är varm, och spänningen något lägre.
Den behöver shimsas om.
Låt inte nån firma lura på dig en ny kompressor!
Dom går att shimsa om.

Det finns "bonnlösningar" också.
Jag gjorde det med tre små buntband på vår S70 för tre år sen, och det funkar finfint än.
Säkert 4500 mil.

Man kan shimsa om seriöst själv också.
Lite trångt, men det går.

Sök i forumet och/eller Googla.
Kan även vara tempgivaren i evapatorn som gett upp, Den givaren skall styra tempen i evapatorn och slår av kompressorn när det blir för kallt. Med felaktig givare kyler kompressorn hela tiden tills hela evapatorpaketet har isat igen och hindrat luftgenomströmmningen till kupen. Tecken på felaktig tempgivare är att då man slår av bilen smälter isen och bildar en stor pöl med vatten under bilen, kolla även rören från kompressor in i torpedväggen de brukar vara fulla med is, en annan test man kan göra är att när luften blir varm dra på fläkten för fullt och då kan det komma små snöflingor ur luftutsläppen. tempgivaren kostar ca 200 på volvo och är relativt lätt att byta den sitter i mittkonsolen i höjd med gaspedalen med bajonettfäste verktyg som behövs är en torxmejsel för att lossa panelerna vid pedalerna.
Hej igen.

Mät spelet i magetkopplingen.

Är det 1mm eller mer, är det för stort och problemen kommer.
Ett annat tecken på sliten koppling är ett ganska högljutt "klack" när kompressor startar.
Med rätt spel hörs det knappt.

Bör vara 0,3 - 0,7mm.

Edit : dumma rättstavningsprogram...
MickeM skrev:Hej.
Helt korrekt!

Det är för stort spel i magnetkopplingen.
Då drar den inte när motorn är varm, och spänningen något lägre.
Den behöver shimsas om.
Låt inte nån firma lura på dig en ny kompressor!
Dom går att shimsa om.

Det finns "bonnlösningar" också.
Jag gjorde det med tre små buntband på vår S70 för tre år sen, och det funkar finfint än.
Säkert 4500 mil.

Man kan shimsa om seriöst själv också.
Lite trångt, men det går.

Sök i forumet och/eller Googla.
Håller med MickeM. Låter misstänkt likt magnetkopplingen. När man väl vet vad den sitter så kan man utan att mäta se med blotta ögat att spelet är för stort. Enkel felsökning då man endast behöver öppna huven.
Jag gjorde en seriös omschimsning på firma för ca 10 år sedan. Funkade tills i fjol. Då fick det bli en bonnalösning. Klippte ut rätt form av ett plastlock och har tryckt dit. Funkar klockrent... :D
av Lundis
Först och främst stort tack för era svar. Historier från egna upplevelser är alltid trevligt!

I alla fall, jag har nu fått tummen ur och mätt spelet. Verkar som det ligger på runt 0,9mm. Så med stor sannolikhet orkar inte magneten dra om fallet är att spänningen är lägre när bilen är varm. Tyvärr lyckades jag få domkraften att ge upp innan jag lyft bilen och därmed får jag avvakta med aktiviteten tills en ny inhandlats. Återkommer då med resultat.

Eftersom det varit lite kallare de senaste dagarna har jag inte heller lyckats observera problematiken med dålig sensor. Får hoppas det blir lite varmare snart så att det finns möjlighet att se om det kan vara en del av problemet.

Tack så länge!
Användarvisningsbild
av erikn
När det blir varmt, kolla med ett kvastskaft (enligt guiden jag länkade till ovan) om magnetkopplingen drar då. Jag har precis fixat spelet på V70 nr 2 som vi har, men har inte kunnat kolla om det fungerar då det är varmt än.
Spelet är för stort, helt klart. Oavsett om man vill göra det seriöst eller med bonnalösning så av med höger framhjul plus innerskärm så blir det betydligt lättare att komma åt.
För din säkerhet, så ställ under pallbock(ar) under bilen. Låt inte bilen enbart vila på domkraften, oavsett om den är mekanisk eller hydraulisk.

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]

Bensinpriser v2

@Derank , Drivmedel, mjölkpriset samt rä[…]

Standby S09 sirenförstärkare

Baserat på bilden av adapterkabeln för […]