Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
SubMarine skrev:Var det just på ABS eller var det en annan ECU? Kanske är olika beroende på system eller nåt.
Nej det var själva styrsystemet, dvs motorkoderna. Hade även en hög på ECC'n kom jag på nu. Inget på ABS eller SRS :P

DayDreamer skrev:Jag kunde inte se några koder alls med en demo version till en ELM327
......... jag undrar varför............... :roll:
av Lehto
Hejsan,

Har idag försökt läsa felkoder från bilen, men lyckas inte få programmet att fungera. När jag trycker på "start comms" så får jag följande två felmeddelanden i vol fcr:
först: "No valid USB device found"
Bild

Trycker jag sedan ok på den så kommer nästa: Run-time Error '53': File not found FTD2XX.dll
Bild

Någon som har stött på dessa problem förrut, eller vet hur man fixar det? Jag har en KKL VAG-COM 409.1 sladd.
Och har använt följande Vol FCR demo alltså: Vol-FCR FTDI USB Demo Version 1.7.3
https://www.ilexa.co.uk/component/phoca ... faces.html

Om någon har nå idéer får ni gärna dela med er

Tack på förhand
av Lehto
Lucif3r skrev:Du behöver installera FTDI drivrutinerna.

http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm
Tack för tipset Lucif3r, har nu lagt in drivrutinen men får ändå samma meddelande i vol fcr...

Samtidigt är det lite konstigt, enligt beskrivningarna för FTDI drivisarna så ska man först installera bus drivaren, och när det är gjort så ska det dyka upp en ny enhet i enhetshanteraren som man sedan ska installera port drivisar till.
Men för mig dyker det inte upp någon ny enhet efter jag installerade bus drivers.
Bild

Fattar ej vad som är fel... Och precis samma fel i vol fcr som sagt.
Det skumma är dock att avinstallerar jag drivrutinen och sedan pluggar i å ur sladden så isntallerar den automatiskt någon drivrutin från "wch" så måste gå in å manuellt välja FTDI drivern.
av Lehto
Lucif3r skrev:Precis som hilmer här säger - Du måste ändra porten från COM3 till COM1, då ska det fungera galant. :)
Tyvärr inte... Hehe, jäklar va drygt det var å få till detta... NU kommer nästa meddelande upp:
"No valid USB device found, or more than one device present"
Bild

Vilket krångel alltså... Undrar om jag ska testa på en annan dator bara för å se om det går lättare... Eller någon som har nå fler goda råd?

Stort tack iaf för all hjälp hittills

[EDIT] Börjar tro att det är fel kabel eller att det är nått fel på drivrutinerna...
Testade nu på en annan dator, men tror inte installationen blir rätt. För pekar jag ut foldern med drivrutinerna så säger den bara att den inte hittar korrekt driver där... Och kör jag den där .exe filen så säger den att dem installeras korrekt, men det är fortfarande "?" i enhetshanteraren...
Känns som om kabeln inte fungerar med FTDI? För jag får inte upp som i guiden, att först ska bus installeras å sen ska port dyka upp det händer inte... Typ "USB serial converter" har jag inte.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hm, märkligt... Vilket OS kör du? 8 eller 10? Och vilken version av vol-fcr?

Enligt device manager på bilden så verkar ju drivrutinerna vara korrekt installerade och fungera, annars skulle det vara ett gult utropstecken vid "USB Serial Port".
Så, ja... märkligt...

Det du skulle kunna göra är att öppna upp kabeln och läsa vad som står på chippet.. Det borde stå FT232nånting på det. Gör det det så är det iaf inte 'fel' typ av kabel så att säga, utan då ligger felet någon annanstans...
av Lehto
Lucif3r skrev:Hm, märkligt... Vilket OS kör du? 8 eller 10? Och vilken version av vol-fcr?

Enligt device manager på bilden så verkar ju drivrutinerna vara korrekt installerade och fungera, annars skulle det vara ett gult utropstecken vid "USB Serial Port".
Så, ja... märkligt...

Det du skulle kunna göra är att öppna upp kabeln och läsa vad som står på chippet.. Det borde stå FT232nånting på det. Gör det det så är det iaf inte 'fel' typ av kabel så att säga, utan då ligger felet någon annanstans...
Efter ännu mer trixande så lyckades jag installera allt senligt guiden, först USB serial converter och sedan dök en till grej upp som jag installerade port driversen för.
Enda felet nu är att den har ett utropstecken å säger CODE 10 device cannot be started...

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]