Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu är ju bilden väldigt suddig men jag tycker inte ringen ser så himla ledsen ut. Har du inga problem med ABS skulle jag köra vidare. Att knuten är rostig på utsidan tycker jag inte heller spelar någon roll så länge som det inte låter om den.
Hilmer skrev:
PetEri skrev:
Nu har jag aldrig skruvat med drivaxlar och knutar, på den här bilmodellen. Men inom kort så ska jag göra det. Jag trodde att höger och vänster knut, satt monterade likadant på höger och vänster axel. Men när jag läser ditt inlägg så låter det som att det är skillnad.. Förklara gärna lite mer ingående kring detta....

Det går att demontera separat, men det är både smutsigt och väl infettat så själv står jag ogärna och fibblar med låsningen på plats utan demonterar hela drivaxeln så man kommer åt ordentligt och ser vad man håller på med så man t ex inte riskerar att dela på själva knuten eller nåt liknande som kommer att sabba resten av den dagen. ;)
Det är dessutom lättare att förhindra att smuts kommer in i knuten om man har den på bänken.
Är helt med på tankesättet. Hur smidigt är det att ta loss hela drivaxeln från den inre knuten? Axeln sitter väl med en låsring i den inre knuten också, rycker man loss axeln eller måste man sära på låsningen med verktyg?
Inre medbringaren till inre knut sitter med lås/snäpring i växellådan på vänsterfram. Du får bryta ur den lite försiktigt. Den släpper med ett "Klick", sen tar du komplett axel med båda damskerna på plats ifrån bilen.,
Dra inte i axeln/damasken, för då kan du dra isär inre knuten så kulorna trillar ur sitt läge.

Höger drivaxel har ingen låsring i växellådan, utan sitter bara i stödlagret på motorn. Sen drar man ur den.
Även den högra inre knuten kan dras isär oavsiktligt.
MickeM skrev:Inre medbringaren till inre knut sitter med lås/snäpring i växellådan på vänsterfram. Du får bryta ur den lite försiktigt. Den släpper med ett "Klick", sen tar du komplett axel med båda damskerna på plats ifrån bilen.,
Dra inte i axeln/damasken, för då kan du dra isär inre knuten så kulorna trillar ur sitt läge.

Höger drivaxel har ingen låsring i växellådan, utan sitter bara i stödlagret på motorn. Sen drar man ur den.
Även den högra inre knuten kan dras isär oavsiktligt.
Okej, och det blir inte så att olja börjar rinna ur växellådan när jag gör detta? För du menar att hela inre knuten kommer att följa med drivaxeln ut?
Hilmer skrev:
MickeM skrev: Korrekt, men det är en FÖRDEL att göra med redan demonterad knut!
Det är också betydligt enklare med demonterad AXEL fäst i skruvstycke på stadigt bord, än på plats i bilen. (Absolut enklast på isärtagen stående knut, givetvis)
Detta med andemeningen att man bör passa på att byta en risig ring, när axeln/knuten ändå är demonterad för damskbyte eller dyl. (TS säger sig ha demonterat, dock inte i vilken utsräckning)

Det går att göra detta med komplett axel i bilen, precis som jag sa, men det är bökigare.
Jag demonterade komplett felfri axel på förarsidan och fäste den stadigt i skruvstycket, hellre än att uslas på plats. (jag har ändå billyft)
Med bilen hissad lätt lutande kommer ingen växellådsolja ut.

Naturligtvis kan man rusa och köpa sig ett specialverktyg för detta jobb, som man som "normal" privatperson kanske gör en/två gånger i livet, när det fungerar att knacka dit den med hjälp av lite värme och den gamla ringen, men det är bara min egen synpunkt.

Limmets tänka funktion är sannolikt inte premiärt att fösta, utan troligen att täta mot fukt, som ev kan spränga sönder nya ringen, men det har inte inträffat på någon av de 8-9st jag bytt åt släkt och vänner under åren.
Det är rost som tar dom.

"Lim är inte fel" kan man väl sammanfatta det.,
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är inte detta specialverktyg nödvändigt, men det står med i arbetsbeskrivningen för arbetet och det var därför som jag skrev så som jag gjorde.

I detta fallet sitter ju drivaxeln kvar på bilen och är dessutom höger sida och då menar jag att det är bättre att fixa det med drivaxeln på plats.
Om man rengör ordentligt så behövs det inte nån större kraft för att pressa ringen på plats och då sparar man tid och arbete jämfört med att demontera hela drivaxeln, vänster är väl sin sak men jag anser det inte vara försvarbart att demontera höger sida.

Ringarna ska ju limmas med sk metallim enligt rep-handboken, om det vore främst för att täta mot fukt finns det väl bättre produkter att använda tycker man!?
Men jag förstår hur du menar med tanke på hur ringarna brukar se ut, de är ju i de flesta fall sprängda utåt till följd av rostangrepp i skarven.
Jag tänkte på det här med "inte försvarbart att demonstrera höger sida". Är det inte bara att skruva bort överfallet vid stödlagret? Tycker det verkar vara en relativt smidig operation..
PetEri skrev:
Hilmer skrev:
MickeM skrev: Korrekt, men det är en FÖRDEL att göra med redan demonterad knut!
Det är också betydligt enklare med demonterad AXEL fäst i skruvstycke på stadigt bord, än på plats i bilen. (Absolut enklast på isärtagen stående knut, givetvis)
Detta med andemeningen att man bör passa på att byta en risig ring, när axeln/knuten ändå är demonterad för damskbyte eller dyl. (TS säger sig ha demonterat, dock inte i vilken utsräckning)

Det går att göra detta med komplett axel i bilen, precis som jag sa, men det är bökigare.
Jag demonterade komplett felfri axel på förarsidan och fäste den stadigt i skruvstycket, hellre än att uslas på plats. (jag har ändå billyft)
Med bilen hissad lätt lutande kommer ingen växellådsolja ut.

Naturligtvis kan man rusa och köpa sig ett specialverktyg för detta jobb, som man som "normal" privatperson kanske gör en/två gånger i livet, när det fungerar att knacka dit den med hjälp av lite värme och den gamla ringen, men det är bara min egen synpunkt.

Limmets tänka funktion är sannolikt inte premiärt att fösta, utan troligen att täta mot fukt, som ev kan spränga sönder nya ringen, men det har inte inträffat på någon av de 8-9st jag bytt åt släkt och vänner under åren.
Det är rost som tar dom.

"Lim är inte fel" kan man väl sammanfatta det.,
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är inte detta specialverktyg nödvändigt, men det står med i arbetsbeskrivningen för arbetet och det var därför som jag skrev så som jag gjorde.

I detta fallet sitter ju drivaxeln kvar på bilen och är dessutom höger sida och då menar jag att det är bättre att fixa det med drivaxeln på plats.
Om man rengör ordentligt så behövs det inte nån större kraft för att pressa ringen på plats och då sparar man tid och arbete jämfört med att demontera hela drivaxeln, vänster är väl sin sak men jag anser det inte vara försvarbart att demontera höger sida.

Ringarna ska ju limmas med sk metallim enligt rep-handboken, om det vore främst för att täta mot fukt finns det väl bättre produkter att använda tycker man!?
Men jag förstår hur du menar med tanke på hur ringarna brukar se ut, de är ju i de flesta fall sprängda utåt till följd av rostangrepp i skarven.
Jag tänkte på det här med "inte försvarbart att demonstrera höger sida". Är det inte bara att skruva bort överfallet vid stödlagret? Tycker det verkar vara en relativt smidig operation..
Varför demontera mer än som behövs?
Jag tänkte på det här med "inte försvarbart att demonstrera höger sida". Är det inte bara att skruva bort överfallet vid stödlagret? Tycker det verkar vara en relativt smidig operation..[/quote]

Varför demontera mer än som behövs?[/quote]

Nej man ska inte demontera i onödan. Men jag tycker i det här fallet att det verkar så pass smidigt att demontera hela höger drivaxel, så att jag gör hellre det och får en bra arbetsmiljö vid bänken, jämfört med att stå och jobba på plats i hjulhuset.. Som bonus får jag möjlighet att undersöka stödlagrets kondition..
Nu har jag demonterat vänster drivaxel komplett. Gick otroligt smidigt med rätt teknik! Hur är det med låsringen som låser axeln i växellådan, kan den återanvändas om och om igen?
Och packboxen som tätar där axeln går in i lådan, hur jobbigt tycker ni det är att byta den?

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]