Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Spontant jo. Dock vet jag inte hur mycket jobb det är med vajerbyte om det nu behövs. Resten borde inte behöva kosta så mycket.
Låter dyrt om man jämför att Volvo verkstad bytte nyligen i min XC90 bakre skivor klossar och backar för 6200kr.
XC90 delar brukar vara dyrare än V70 delar. Bromsbackar byttes bara som säkerhetsåtgärd för att slippa lossa skivan igen under de närmaste åren.
av Smille
andersuw skrev:Spontant jo. Dock vet jag inte hur mycket jobb det är med vajerbyte om det nu behövs. Resten borde inte behöva kosta så mycket.
Kollade närmare på offerten, det dyra verkar vara vajerbytet. Bara att byta bromsbackar och alla smådelar inkl arbete skulle kosta knappt 3000 (också rätt dyrt kan jag tycka). Har skrivit till Bilia också, får se vad de kostar.
av andersuw
Kan bara säga att på basis av de relativt många forumrapporter jag sett är inte vajerfel bland de vanligaste. Oftast är det något strul med backarna och/eller den mekanism vajern är kopplad till.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Om wirarna kärvar sliter man ut bromsbackarna. Jag bytte wirar och backar efter 10 år och 24000 mil. Fick ombesiktning av samma anledning nu igen efter 32500 mil och 5 år. Bytte således wirar och backar igen. De gamla wirarna kärvade rejält med påföljd att backarna låg an efter varje gång man använt handbromsen. Detta hade som påföljd att backarna slets ut i förtid.

Visst kan man bara byta backar men då kanske man måste byta inför varje besiktning...
Användarvisningsbild
av Vojje
min har gått 32000 mil och vajrarna är aldrig bytta.
Fungerar klanderfritt. Bytte dock backarna i samband med skivbyte...
av Smille
andersuw skrev:Kan bara säga att på basis av de relativt många forumrapporter jag sett är inte vajerfel bland de vanligaste. Oftast är det något strul med backarna och/eller den mekanism vajern är kopplad till.
Fick offert från Bilia nu. Serviceteknikern uteslöt vajerproblem och sa att det med största sannolikhet är backarna som behöver bytas, samt behov av att smörja upp och byta lite småfjädrar och skruvar och grejer runtom backarna. Han beräknade att det skulle landa runt, eller strax över, 2000 spänn för byte av backar och omkringjobb. Mekonomen ville alltså ha runt 3000 för samma jobb. Så Bilia får det bli!
av andersuw
Låter rimligt i mina öron. När den väl är fixad handlar det sedan bara om att motionera den. En handbroms slits egentligen inte alls vid normal användning. Den behöver bara röra på sig för att inte becka ihop. ;-)
handbroms ?:-/
varför har den då ett "(P)" som symbol på instrumenttavlan? (S)
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]