Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gulgrön
Har köpt på mig en V70 t4F med powershift-automat. Finns en inställning "advanced" som jag inte hittar någon förklaring till?

Rycker lite vid acceleration, något typbundet till T4f-motorn? har tankat med bensin (66 liter) för att se om det blir någon skillnad, vet ej vad den körts på tidigare (6600 mil)
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Var hittar du denna inställning advance till växellådan ?
Powershift är ju ingen traditionell automat låda . Så man kommer alltid känna när den växlar . Ibland kan det va så också att lådan inte kan bestämma sig för vilken växel den vill ha i och då kan det rycka till lite också

Den har service intervall på 9000 mil :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av gulgrön
Finns tre "knappar" framför "växelspaken" - Comfort, Sport, Advanced,-....kanske helt ute o cyklar? men visst borde de ha koppling till automaten. Känner till lådans egenskaper, har en V70 -01 med traditionell automat, en viss skillnad är det...lite ryckigare, men helt OK.
av gulgrön
OK!!! Tack, var alltså ute o cyklade, men läget "sport" har väl funnits på nån automat vad jag minns??
Hur som så hittade jag nu "Aktivt chassi" i insruktionsboken :) känns lite överkurs, behövs detta? mycke som kan jävlas med sensorer, stötdämpare i olika moder mm. ..får väl testa lite.
Användarvisningsbild
av RichardCardell
gulgrön skrev:OK!!! Tack, var alltså ute o cyklade, men läget "sport" har väl funnits på nån automat vad jag minns??
Hur som så hittade jag nu "Aktivt chassi" i insruktionsboken :) känns lite överkurs, behövs detta? mycke som kan jävlas med sensorer, stötdämpare i olika moder mm. ..får väl testa lite.
Har aldrig prövat aktivt chassi själv men hört mycket gott om det. Sitter mig veterligen öhlins dämpare osv när man har aktivt chassi, om det behövs eller ej kan bara du svara på då det är din bil och dina preferenser Bild
av least
gulgrön skrev:Hur som så hittade jag nu "Aktivt chassi" i insruktionsboken :) känns lite överkurs, behövs detta? mycke som kan jävlas med sensorer, stötdämpare i olika moder mm. ..får väl testa lite.
Jag tycker du ska riva ut det aktiva chassit, som sagt mycket som kan strula... ;)
av Schmoyoho
Det enda aktiva i chassit är väl ändå stötdämpningen och de går att byta ut till vanliga dämpare. Vet inte vad bilen säger om det däremot, ifall den klagar på att den inte får någon input från sensorerna längre.

Om du inte gjort det ännu, ta loss den klena […]

@UnleashFusion , OKey tackar då vet jag lit[…]

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]