Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Den du har (M56) och automatlådan (55-50SN) fast jag undrar om Volvo tillåter att du byter till automatlåda på mjukvarusidan. Hurså?
av andersuw
Vet bara att M56 är en mycket vanlig låda och används till många olika motorvarianter.
av andersuw
De manuella växellådorna är rätt momenttåliga. Det är främst på automatlådorna där detta ibland kan vara lite kinkigt. Men jag föreslår att du kollar av och gör upp med den verkstad som skall montera den nya lådan exakt vad som passar och inte och vad du bör köpa för att det skall fungera. På det sättet minskar du risken för problem i senare led.
av andersuw
Då föreslår jag att du kollar med den skrot du tänker köpa lådan från om den passar.
av F-bird400
Det borde väl vara olika utväxlingar mellan en låda från en diesel och en från en bensinare eller har jag fel? Tänkte mest på att en diesel varvar ju inte lika mycket som en bensinare..
av andersuw
Det bör absolut vara olika utväxling. Men det hanteras vanligen via slutväxeln snarare än lådan.

Jag lade på sommardäcken på Merce[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]