Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:Vill bara säga att jag tycker att ni båda (joel80 och Camel) har all heder av denna diskussion. Sann upplysningsanda för det mesta och rejäla försök att underbygga med fakta och källhänvisningar. Bara enstaka smalbenssparkar eller slag under bältet. Jag läser och lär intresserat. Sällan den här lite mer "politiska" typen av forumdiskussioner blir så bra som i detta fall. Det är den sortens diskussioner som för mig reser hoppet att mänskligheten kanske lyckas "muddle through" på ett eller annat sätt trots allt. :D
Kan bara hålla med. Ofta intressanta diskussioner när Camel är inblandad. Mycket påläst känns det som.
Det verkar som att det i USA börjar finnas ekonomi i solceller och batterilagring...
http://thinkprogress.org/climate/2016/0 ... y-storage/

Dom har väl i regel dyrare el där, så dröjer kanske nått år innan det kan bli ekonomi i att göra detsamma här hemma.
Här är en intressant artikel på SVT, som handlar om utsläpp under produktens hela livscyckel.
http://pejl.svt.se/gammal-bil/
Det man kan undra över är om politikernas beslut om att subventionera/straffa olika drivmedel är genomtänkt.
Tror man på denna artikel så borde det vara bättre att subventionera reparationer av gamla bilar, istället för att subventionera nya el och hybridbilar eller "snål" bilar.
Det står också att litiumjonbatterier har en stor klimatpåverkan, så att använda den typen av batterier för att lagra vind eller solenergi kanske inte är så bra.
Mwi skrev:Här är en intressant artikel på SVT, som handlar om utsläpp under produktens hela livscyckel.
http://pejl.svt.se/gammal-bil/
Det man kan undra över är om politikernas beslut om att subventionera/straffa olika drivmedel är genomtänkt.
Tror man på denna artikel så borde det vara bättre att subventionera reparationer av gamla bilar, istället för att subventionera nya el och hybridbilar eller "snål" bilar.
Det står också att litiumjonbatterier har en stor klimatpåverkan, så att använda den typen av batterier för att lagra vind eller solenergi kanske inte är så bra.
Men så kan det väl inte vara?
Elbilar löser alla miljöproblem inom transportsektorn
Jag tycker det är märkligt räknat och ett märkligt inslag.

Om man är i slutet på sitt aktiva bil-liv kan jag förstå tanken.. Jag bör inte vid typ 72 års ålder köpa en helt ny bil... oavsett om det är en miljöbil eller inte.. (Om jag nu inte lever till 92 och kör 22000 mil mellan 72-89...??)

Men fortsätter man resonemanget.. vad ska man göra efter 6000 mil? Eller efter 12000 mil? Om person A och person B funderar på nyköp men person B tänker att den kör vidare i 6000 mil med sin gamla häck med höga utsläpp och person A köper en elbil, efter dom där första 6000 milen, vad ska person B göra då? Person A har då snart "hämtat igen" utsläppet av den nya bilen.. Plus att den gamla som person A hade inte gått till skroten utan person C köpt då person C hade än ännu äldre häck som släppte ut ännu mer.

Och efter ytterligare 6000 mil... vem är det som är miljöboven då?

Det blir märkligt att ställa gamla bilar mot nya miljöbilar.. dom bör väl rimligast ställas mot nya "vanliga" bilar...?
De som köper nya bilar slänger inte de gamla bilarna.. Bilar körs oftast tills de är slut, av flera led av ägare med olika ekonomiska förutsättningar. Det är väldigt få som skrotar äldre bilar bara för att dom vill köpa en ny.. och det är väl endast i ett sånt scenario som argumenten i inslaget håller?
Poängen här är väl snarast att man skall tänka sig för innan man stimulerar tidig utskrotning av gamla bilar av klimatrelaterade skäl. Sedan kan det förstås finnas andra skäl att göra det ändå, t.ex. sådana som har med säkerheten eller andra utsläpp än CO2 att göra.

Ett bra utfall vore förstås att nya bilar med låg klimatbelastning (sedan de väl är producerade) körs av dem som kör mycket och gamla bilar med högre klimatbelastning körs av dem som kör lite. Så politiken borde utformas med tanke på det.
På ett sätt har vi ju det redan lite så.. är väl lite så en hög skatt på diesel och bensin fungerar... Alltså med högre kostnad för bränsle blir kalkylen för att byta till en snålare bil bättre.. Kör man lite har det inte lika stor betydelse som om man kör mycket.

Att det premieras lite extra vid nybilsköp är ju inte fel det heller om man vill styra vad som köps som nya bilar.
Produktion av nya bilar är inte "miljögratis" på något sätt. Om det går att konvertera halvnya fullt fungerande fordon till mindre fossilhaltigt bränsle och därmed minska "fotavtrycket" för CO2 för dessa medan de ännu lever, så har man väl ändå gjort en förbättring. Tyvärr är det lite så att "det bästa är det godas fiende" och justeringar i regelverk är ju inte lika spektakulärt och politiskt säljande som nya drastiska åtgärder (och byråkratin är väl lite för häftig...).

Men grundproblemet är kanske inte hur vi driver våra fordon, utan mer att det försiggår en totalt sanslös överkonsumtion av i princip ALLT, inklusive natrutillgångar som metaller av olika slag. Att det råkar vara billigt med järn för tillfället är en ekonomisk anomali, inte ett tecken på att vi har oändliga mängder att ta till för konsumtion, särskilt som all behandling av järnmalm, från sten till stål, tar en massa energi (ofta fossilt baserad). Detta var tydligare förr, när man använde träd i masugnsprocesserna och höll på att kalhugga delar av Sverige, men rovdriften är värre nu, fast just detta exempel är mindre tydligt med den goda tillgången på kol och olja.
joel80 skrev:Jag tycker det är märkligt räknat och ett märkligt inslag.
Det blir märkligt att ställa gamla bilar mot nya miljöbilar.. dom bör väl rimligast ställas mot nya "vanliga" bilar...?
Nu är ju inte en XC90 med med V8 speciellt vanlig i Sverige, om man hade jämfört med en vanlig äldre bil så hade ju en ny miljöbil blivit ett ännu sämre val. Men en Passat 2,0 TDI eller en Golf 1,2 TFSI är väl inga extrema miljöbilar med extremt avancerad teknik, utan snarare en ny vanlig bil?

Man kanske skall se den här nyheten som att kommer vi att fortsätta att konsumera som vi gör så blir det inte så bra, det är ju bara att titta på alla nya köpcenter som växer fram är det ett bra eller dåligt miljöval?
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 31

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]

finansiera V90

Tveksam om Volvofinans har sånt upplägg[…]

Verkar att den verkstad kan bara göra ett byt[…]