Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Alexxelax
Pickadoll skrev:Tokfan verkar ju inte ha skickat den än, inte fått nåt trackingnummer än iaf. Nån som köpt av han från Litauen på ebay som vet ifall han brukar vara seg?
Jag köpte från han och han skickade den efter 2 dar. Fick den på måndagen veckan efter, räknat från beställningsdag tisdag
Användarvisningsbild
av Pickadoll
Trackingen funkade aldrig för mig. Fick bara att han bokat frakt typ och inget mer. Men nyss damp en avi ner med samma nummer. Konstigt att spårningen inte funkade.
Användarvisningsbild
av Pickadoll
Han skrev att man skulle ha Win 7 eller senare för installation och man skulle maila han om man hade Win XP. Men min laptop har Vista så jag mailade han och fråga om han kunde lösa det.
av Alexxelax
Pickadoll skrev:Trackingen funkade aldrig för mig. Fick bara att han bokat frakt typ och inget mer. Men nyss damp en avi ner med samma nummer. Konstigt att spårningen inte funkade.
Sökte du även via lettiska postens hemsida?
Användarvisningsbild
av adrian_vg
Hittills har denna Dice-apparat sparat mig ca 3000 kr i enbart felsökningsavgifter. Riktade svar från Vida på vad som kan vara fel har också gjort att jag sparat in på ett signifikant antal nya och beggade delar till fruns V70.
Att jag kunnat hjälpa vänner med "rätt" årsmodeller är bonus! :lol:

Med ett pris på ca 700 kr inkl frakt, tror jag man lugnt kan påstå att denna Dice betalat sig själv.

Av alla grejor man köpt till bilen under åren, måste Dicen vara det som enskilt varit det mest användbara tillbehöret.

I korthet, ett stort tack till trådstartaren och minirecensionen!
av andersuw
Har använt först VADIS och sedan VIDA i många år nu, först i kombination med separat felkodsläsare och sedan i höstas med DiCE. Kan bara hålla med om att detta är ett måste för bilar i P2-generationen (V70N m.fl.) och framåt för var och en som tänker sig att ta hand om bilen själv i åtminstone vissa avseenden. Utan dessa redskap är man helt blind. Med dem står man sig enligt min erfarenhet ofta bättre än man gjorde före digitaliseringens tidevarv. Att ha nästan all den information som Volvoverkstäderna själva har om bilen på "fickan" (däribland hela verkstadshandboken och hela reservdelsförteckningen) är rätt fantastiskt, inte minst för oss som minns hur den informationen en gång stod som hyllmeter av pärmar/böcker hos våra Volvo ÅF.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
andersuw skrev:Har använt först VADIS och sedan VIDA i många år nu, först i kombination med separat felkodsläsare och sedan i höstas med DiCE. Kan bara hålla med om att detta är ett måste för bilar i P2-generationen (V70N m.fl.) och framåt för var och en som tänker sig att ta hand om bilen själv i åtminstone vissa avseenden. Utan dessa redskap är man helt blind. Med dem står man sig enligt min erfarenhet ofta bättre än man gjorde före digitaliseringens tidevarv. Att ha nästan all den information som Volvoverkstäderna själva har om bilen på "fickan" (däribland hela verkstadshandboken och hela reservdelsförteckningen) är rätt fantastiskt, inte minst för oss som minns hur den informationen en gång stod som hyllmeter av pärmar/böcker hos våra Volvo ÅF.
Just så!
Fruns V70 är från 2000 och med ca 18500 mil på mätaren. Gatvärdet är väl i bästa fall ca 15000 kr.
Att då lägga ner bortåt 2000-3000 kr även för en enklare felsökning och fix på verkstad är i det närmaste otänkbart, givet bilens värde...
Användarvisningsbild
av Pickadoll
Fick min svenska version idag så jag gick och provade lite snabbt i min V70. Men då var inte diagnostikfliken (tror jag den hete, iaf den med felkoderna) klickbar? Hann inte undersöka närmare för min dotter som var med i bilen tyckte det var allt annat än roligt att sitta där med pappa. Och nu är man fast på jobbet och kan inte kolla.
Jo en sak till VMware så måste jag ändra datumet varje gång och det är lite störande, nån som vet en permanent lösning på det?
av volvo244gle
Man väljer först att läsa ut bilen, men sen måste man fylla i växellåda, kaross och kanske något mer själv innan fliken med felkoderna blir klickbar.

Håller med om att VIDA+DiCE är ett måste. Bland det första jag skaffade när vi blev med V70, man klarar sig inte länge utan denna utrustning om man tänker sig att lösa problemen med bilen själv.
Har även hjälpt bekanta, med allt från att ta bort "SRS service omgående" till att konstatera att verkstaden monterat ett gasspjäll med fel programvara i.

Synd bara att VIDA ska vara ett så tungrott och osmidigt program, och detta trassel med kablar. En äkta DiCE har Bluetooth-anslutning vad jag fattar, men sådan lyx finns naturligtvis inte på kopiorna från Kina som vi vanliga dödliga får hålla till godo med.
Tänk en liten BT-dongel bara som passar i OBD-kontakten, sen VIDA som en app i paddan eller luren... 8) Någon som kan koda borde utveckla en tredjepartsapplikation, allra helst nu när VIDA 2014D verkar vara den sista versionen som vi hemmapulare får tillgång till?
  • 1
  • 174
  • 175
  • 176
  • 177
  • 178
  • 241

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Har också råkat ut för detdä[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]