Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Metzger
Hej

Min 855r går ojämnt vid låg last, som att ac kompressorn slår till och från typ. Accelerationen kommer och går i två sekunders intervaller, knappt kännbart men irriterande. Det känns endast vid lågt laddtryck och vid jämn gas/fart/farthållare, laddar jag in på det vita på tryckmätaren så går den som den ska? Motorn är nyservad inkl nya stift och nya tändkablar. Turbotrycket pendlar inte heller när det händer. Går likadant med ackompressor på eller av. Någon som har en aning om vad det kan vara?
av chrillew
Jag har samma fel.. Även Med allt nytt i tändväg. Hoppas du hittar de för det behöver jag med. Läste förut på en engelsk sida där dom bytt spridar tätningar och fått bot på liknande problem, har inte provat själv.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
LMM kan ju bråka lite men då borde ju även bilen gå sämre på tomgång. Sen har du ju tändkablarna ifall det kan vara överslag i dom.

När du skriver ojämnt menar du att bilen rycker dvs misständningar eller är det att den typ gasar själv lite fram och tillbaka?
av MickeM
Luci3fer har rätt!

Nr1 att kontrollera när bilen rycker är fördelarlock, rotor och tändkablar.
När dom 100% uteslutits börjar man med mer avancerad felsökning

Varför då?
Jo, för att det det ABSOLUT VANLIGASTE FELEN PÅ DESSA BILAR NÄR DOM RYCKER, och det är enkelt och relativt billigt.
Dessutom behöver man inte gräma sig över att ha bytt fördelarlock och rotor i onödan, om felet är ett annat, eftersom dom ändå SKA bytas emellanåt.
Tändkablarna är steg2.
Dom kan man oftast inte se felet på, utan man testar med två varv eltejp på glasfiberrörsdelen ner till stiften.
Försvinner felet då, så byt kablarna också. Om inte, så tar man bort tejpen, och felsöker vidare.....
av Metzger
Tändkablar och stift är nya, ska prova rotor och lock. Det är inte misständningar utan det känns som att gasen kliver av och på litegrann ungefär. Har rengjort LMM utan någon förändring av gången, bytte även en vacuumslang mellan LMM och magnetventilen som nästan var helt av.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Metzger skrev:Vet du, eller gissar du?

Utan att ha tittat på dom så kan man bara gissa, givetvis.
Gissningen är baserad på det micke sa, att det är det absolut vanligaste felet, och är även något jag själv har råkat ut för.
Varför är det så vanligt? Därför att dessa 2 delar varken BYTS eller KONTROLLERAS på service. Det ingår inte. Därför blir dom bortglömda.
Varför volvo fick för sig att dessa 2 SLITAGE DELAR plötsligt skulle vara evighetsdelar har jag inte en aning om.
av Metzger
Kan det vara ventiler, eller spridare? Fast då borde den ju inte börja gå bra när man laddar på ordentligt kanske..
För den går riktigt sött på fullgas, men ryckig och tvekande på medel till låg gas.
Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Stämmer bra det! Beställde allt sjä[…]