Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bsba
Tänker ev. byta upp min gamla 850 till en turbo, frågan är bara om man ska köpa en T5 eller nöja sig med en T, prisskillnaden är ju inte så stor.
Verkar som om det är helt olika motorer om man tittar på cylindervolymen.
Nån som har jämfört dessa, jag antar att de har olika karaktär? Ekonomi? Problem? Nåt speciellt att kolla.
Förnuftet säger T, men T5 låter roligare. kanske bättre att köpa en T och chpia den om man vill ha mer krut.
Jag drar husvagn nån vecka på sommaren så det bör ju också funka någorlunda.
Alltid bra att ha lite kött på benen innan man provkör, har varken tid eller lust att testa en massa bilar.
Budgeten ligger på under 200´, men gärna billigare, borde räcka till en fräsch -04 med miltal under 10´, åtminstone om man vågar köpa privat.
av linnar
2,5T skall ha 210hk
T5 skall ha 250hk
kan skilja beroende på årsmodell.

Jag såg en test där man körde olika bilar i RotoTest rullande landsväg.

2,5T 2004 hade omräknat 231hk
T5 2004 hade runt 290hk om jag inte minns fel.
(T6 hade 320hk på FRAMHJULEN!!)

Volvo fick kritik i början av 2000-talet att deras turbomodeller
under vissa omständigheter inte hade den effekt som dom skulle ha.
Därför höjdes effekten för att nå den utlovade effekten under alla omständigheter.

En omständighet som drar ner effekten är när elektroniken indikerar för mycket
avgaser. Effekten begränsas så att man inte går över utsatt avgasnivå.

2,5T anses av många vara den bästa motorn Volvo byggt. Om man kör
normalt är den fantastiskt fin. Vridet är så högt vid låga varv att det
nästan känns onaturligt att köra upp för en brant backa med husvagn
efter.
T5 har högre effekt och högre vrid men det ligger högre upp i varv.
Dvs den kanske är bättre om man ligger och "fläskar" på vägarna
mellan fartkamerorna.
Användarvisningsbild
av greeeken
Många här säger 2,5T
Billigare i drift försäkring med mera.
T5an börjar dra iväg nör man kommer upp i farter.
I låga farter så äre 2,5T tydligen som är bäst.
Sen om du ska chippa så är fortfarande 2,5 bättre
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag lånar tråden lite :oops: någon nämde att en chippad 2,5t går lika bra eller bättre än t5. bättre vrid på låga varv och hekt ok på högra varv. Vet inte om detta stämmer men vill gärna testa på min när ekonomin tillåter :wink:
Användarvisningsbild
av Öjaby
Om man chippar en 2,5T (eller 2,4T) får man en underbar bil med mycket bra vrid redan på låga varv, vilket bör tilltala husvagnsägare. Kolla på http://www.bsrab.se så kan du lätt jämföra prestandan med T5. Tveka inte utan chippa din bil. Du kommer aldrig att ångra dig.
av TomZaj
är lite sugen på att chippa min XC70 -01, vilka kan ni rekomendera?

// Tommy
Användarvisningsbild
av Öjaby
Köp en PPC hos BSR, så kan du chippa bilen själv och lägga tillbaka originalprogramvaran om du önskar. Mycket smidig lösning.
av stukastini
Öjaby skrev:Om man chippar en 2,5T (eller 2,4T) får man en underbar bil med mycket bra vrid redan på låga varv, vilket bör tilltala husvagnsägare. Kolla på http://www.bsrab.se så kan du lätt jämföra prestandan med T5. Tveka inte utan chippa din bil. Du kommer aldrig att ångra dig.
2,5T har väll lt turbo? Eller :shock: ?
av bsba
Tack för alla tips även om det blev mer om chiptrimning än om skillnader. Lutar nog åt att förnuftet får råda och det blir en vanlig T. Dessutom är utbudet så mycket större och risken är väl stor att T5:orna kan ha varit chiptrimmade redan innan och sönderkörda.
Kanske ska snegla åt en T med AWD, men då blir det väl nya problem?
Fyll gärna på med mera tips om problem man ska uppmärksamma osv.
av stukastini
bsba skrev:Tack för alla tips även om det blev mer om chiptrimning än om skillnader. Lutar nog åt att förnuftet får råda och det blir en vanlig T. Dessutom är utbudet så mycket större och risken är väl stor att T5:orna kan ha varit chiptrimmade redan innan och sönderkörda.
Kanske ska snegla åt en T med AWD, men då blir det väl nya problem?
Fyll gärna på med mera tips om problem man ska uppmärksamma osv.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=17484 där har du min tråd, debatt mellan 9-5 Aero och V70, skall nämligen byta bil. Nu blev det mest snack om saab men dök även upp en del nyttigt om volvo.

Lycka till ;)
Trasig pump? Rapsolja?

..Ska köra bilen och varva den lite igen.[…]

Värme Cirkulation

Ja det ligger något i det som du säger […]

Nyare bilar har LIN-buss till laddningsregulatorn […]

Hej! Fick anmärkning på besiktningen […]