Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Vadå värdelös? Bilen har ju exakt samma bagageutrymme oavsett om tankarna får användas till gas eller inte. Det är dessutom inte halva bagageutrymmet som försvinner, långt ifrån. Du får 10cm högre botten ungefär, det mesta av utrymmet som försvinner utgörs av reservhjulsbaljan.
av ridax
Du har aldrig sett en S70 bifuel uppenbarligen. Och jo, för lig blir den då gott som värdelös för att:

1. Den kräver en ombyggnad som kostade en hel del, kommer inte exakt ihåg hur mycket, men fet var såpass att jag inte fann det attraktivt.

2. Utan ombyggnad får bilen inte köras.

3. Efter ombyggnad har bilen inte längre de miljöegenskaper som var den stora anledningen att man köpte bilen. Kanskeningen stor faktor för dig, men för mig som betalade mycket för att få en miljöriktigare bil så är det en stor faktor som gjorde bilen tämligen oattraktiv för mig. Den är till och mef sämre ur miljösynpunkt än en standard bensinbil efter ombyggnad.

4. Man kör omkring på en tom tank som tar en massa utrymme (mer än halva bagaget) till ingen nytta.

Du får säga vad du vill, men du har ju tydligen inte haft någon bifuel och ännu mindre en S70 bifuel. Eftersom du inte verkar eftersträva de miljöegenskaper som bifuelen hade 1998 jämfört med många andra alternativ då, så kan du inte heller sätta dig in i hurndetnär för den som eftersträvar de egenskaperna och helt plötsligt ser dem försvinna.
av ridax
Vad skulle du själv säga om du köpte dig en laddhybrid och betalat 100,000 extra för den varianten. Du kör korta sträckor för det mesta och kör därför 90% på el. Så upptäcker man plötsligt att batterierna på modellen är farliga och får inte användas. Du måste betala en bra slant för att deaktivera hybridfunktionen. Skulle du då glatt säga att ingen skada är skedd, du kan ju fortfarande köra den på bensin???
Användarvisningsbild
av AndreasThn
ridax skrev:Jag körde en Volvo bifuel tidigare, men tröttnade när det visade sig att gastanken har en certifierad livslängd som är betydligt kortare än bilen, så bilen blir så gott som värdelös när tankarnas bäst före datum har passerats.
Fast den dagen är det väll bara att riva ur gasdelen och men har en vanlig T5:a ;)
Användarvisningsbild
av AndreasThn
ridax skrev:Vad skulle du själv säga om du köpte dig en laddhybrid och betalat 100,000 extra för den varianten. Du kör korta sträckor för det mesta och kör därför 90% på el. Så upptäcker man plötsligt att batterierna på modellen är farliga och får inte användas. Du måste betala en bra slant för att deaktivera hybridfunktionen. Skulle du då glatt säga att ingen skada är skedd, du kan ju fortfarande köra den på bensin???
Fast 20år är en ganska lång period ;)
Användarvisningsbild
av AndreasThn
mangne71 skrev:Gasbilen är 60k billigare än bensinare (mitt pris). Macken kör jag förbi på väg till jobbet så att fylla på gas var tionde dag eller så är inga stora bekymmer.
Kör på det, kan rekommendera det =)
av mangne71
Såklart så skulle försäljningschefen blanda sig i så det blev ingen affär.
av Andersljungberg
Om. 16,8 kg fordonsgas Räcker till 40 mil Ja då blir det väl ungefär som att en bensin tank på 60 l skulle räcka till 120 mil

Hur många bensin bilar på 245 hästar kan klara av den matematiken . Om det inte är en hybrid

Dock ska tydligen en V60 ha 10 % bensin också bland annat för att kyla ner motorn och för att motorn ska få den maximala prestandan . Gasen ansågs inte ha den prestandan som krävs . De 10 % gäller väl mest när du kör fort
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]