Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Men skulle vara rätt skönt att bli av med 12an i skuffen, speciellt eftersom den är formbyggd efter 945ans ryggstöd, och V70ins är både lägre och har mer lutning, så lådan tar mer plats än nödvändigt då den inte går att skjuta in hela vägen :|
Ja, har man en kombi så är det ju för bagagets skull. I alla fall för mig. En baslåda tar ju lite mycket plats... :wink:
Fast det är väl som du säger bara att mosa in ett par rejäla basar i dörrarna. Bry dig inte om ifall klädseln buktar ut lite! :lol: :-)-)
Lucif3r skrev:
Bonden1989 skrev:Sånt system du har haft i 945an är inget jag skulle slänga in, men vi är alla olika... :wink:
Hehe. Nej jag skulle inte heller lägga ut dom pengarna igen. Däremot funderar jag på ett framsystem(på orginal plats, givetvis), och antingen 8" om det går att få plats utan att såga sönder hela dörrsidorna, eller 6.5" basar i bakdörrarna. Allt drivet från bra slutsteg givetvis.
"problemet" med det är att man kommer få spendera resten av livet till att dämpa bakdörrarna får att det ska bli bra :lol: Men skulle vara rätt skönt att bli av med 12an i skuffen, speciellt eftersom den är formbyggd efter 945ans ryggstöd, och V70ins är både lägre och har mer lutning, så lådan tar mer plats än nödvändigt då den inte går att skjuta in hela vägen :|

Hurvida det blir bättre ljud med diskanter där bak... Mja, det beror nog på lyssnaren... Personligen är jag väldigt känslig mot diskant-ljud, så jag vill ha så få som möjligt :)
Så som min bil är kopplad nu så har jag bara diskanterna i brädan, framhögtalarna som midbasar, bakdörrarna går på samma signal som baslådan(inget jag valt, stereons fel :P ) så ur dom kommer det ingen diskant längre. Men det är rätt lagom för mig, helt klart en förbättring mot att ha hela registret i bakdörrarna som det är orginal.
Har totalt 6stycken skrikare (Diskanter) i min bil två i instrumentpanelen sen så är det ju två i bakhögtalarna och sen två i högtalarna till hatthyllan.
Nu har du som sagt haft ett värre ljud system i 940in vilket inte jag har haft för det första så vill jag inte slänga ut alla pengar på dom grejer sen så är jag som bonden att det ska vara original så mycket som möjligt men jag tycker att original systemet spelar på förjävligt bra.

I Volvos väg så var dom bästa ljud systemen i X70 och V70N samt S60 även som standard ljud så spelar dessa bilar mycket bättre än dagens nya bilar med tjo hejsan paket som finns som tillval.
Bonden1989 skrev:
DayDreamer skrev:Ja gör det :-)-)

Detta är en av anledningarna att jag undviker att handla hos någon skrot som inte har självplock jäkla fantasipriser på saker som dom bara har klippt kablaget på. Jag tycker att det ser amatörmässigt ut samt ren lathet.

Ja då blir det lätt tradera, bara så du vet så finns det fortfarande att få tag på nya SC-901 hos Volvo den kostar bara 7500kr :-O) :lol:
Hade gärna handlat på skrot med självplock, men den närmaste för mig tror jag är Jönköping. Den ska ju dock vara förbannat bra om man vill ha tag på delar till Volvo. :wink:

Det är faktiskt bara Boets bildem jag har sett klippa kablar. Fattar inte hur de tänker... :roll:

Ja, jag funderar på den som är på tradera.

7500kr! :-O) Är säkert utan CD-kassetten också... :roll:
Ok så det är den närmaste för dig, det är väl ändå en bit till Jönköping för dig?
Själv så har jag ju en skrot med självplock 4mil hemifrån som ligger i Kristinehamn sen om jag åker ytligare två mil österut så finns det en till skrot med självplock i Karlskoga det var på denna skrot som jag hittade radion på. Fortsäter jag österut så kommer jag till Örebro och där finns det också en skrot med självplock Returbilen. Så där jag bor så finns det gott om skrotar med självplock.
Bonden1989 skrev:
Lucif3r skrev:Men skulle vara rätt skönt att bli av med 12an i skuffen, speciellt eftersom den är formbyggd efter 945ans ryggstöd, och V70ins är både lägre och har mer lutning, så lådan tar mer plats än nödvändigt då den inte går att skjuta in hela vägen :|
Ja, har man en kombi så är det ju för bagagets skull. I alla fall för mig. En baslåda tar ju lite mycket plats... :wink:
Fast det är väl som du säger bara att mosa in ett par rejäla basar i dörrarna. Bry dig inte om ifall klädseln buktar ut lite! :lol: :-)-)
Hehe det värsta är väl just framhögtalarna sticker dom ut för mycket så går det inte att stänga dörrarna.
DayDreamer skrev:men jag tycker att original systemet spelar på förjävligt bra.

Ja, till x70'ns försvar så är orginalhögtalarna bättre än förväntat. Mycket därför jag inte "kastat mig över" nya högtalare. Men dom bottnar som sagt väldigt fort. I mina yngre dagar så var jag mycket för höga volymer och då skulle orginalhögtalarna inte räcka till på långa vägar, men det har jag "vuxit ifrån" så att säga(roligare att "öka volymen" på motorn :mrgreen: ). Största "felet" i just min setup är just att inget är anpassat efter varandra. Basen är för kraftfull, och högtalarna för klena. Hjälper inte heller att min baslåda är av sluten typ, och dom kräver lite mer kraft innan dom kommer till sin fulla rätt - vilket tyvärr är alldeles för mycket för orginalhögtalarna.
Något som skulle hjälpa är att ersätta dom där plasthållarna med något mer rejält. Antingen plasta små lådor, eller bygga bafflar i typ MDF.

DayDreamer skrev:Hehe det värsta är väl just framhögtalarna sticker dom ut för mycket så går det inte att stänga dörrarna.
"if there's a will - there's a way" :wink: Går dom ut så långt att dom slår emot instrumentbrädan så får man montera dom längre in och offra fönsterhissarna istället :mrgreen:
7/940 har ju faktiskt perfekta orginaldörrsidor för högtalare, bara plocka bort kartfacken och ersätta med MDF eller liknande, och vips så har man plats för 4-5 högtalare till :P 960 95+ och x70 är det desto värre med, där får man vackert plasta och grejja, något jag personligen inte har tålamod till :lol:

Men näe, den dagen det blir ljuduppgradering för min del så vill jag faktiskt att det ska se orginal ut så gått det går. Dvs inga utstickande/synliga högtalare. Inredningen i x70 är så fin att jag inte vill förstöra den mer än absolut nödvändigt. Och hittills tycker jag att jag har lyckats(exl. kolfibret då, men det går alltid att ta bort). Enda synliga modifieringen är ju kontrollern till arduinon, men tycker den smälter in bra, så det är väl snarare en "förbättring" :-DD

Aja, ska inte chatta sönder bondens tråd mer nu :)
Satt och tittade lite på Returbilens hemsida på skoj och hittade där en V70, som kommit in den 19 april.
Den är utrustad med centerhögtalare, så den blev ju intressant. Speciellt när man läser i returbilens prislista. :)

Problemet är ju bara att den står i Alingsås och jag vet inte om jag är sugen på 5 timmar i bilen bara för centerhögtalare... :roll:

Dom har en C70 med centerhögtalare i Malmö, men den är ljusa inredningen i. Synd, för dit tar det bara 3,5 timmar. :???:

Finns även en XC70 på bildelsbasen som står i Norrköping med center och mörk inredning. Står som demonterings-objekt, så det kanske finns kvar.
Fast jag skulle inte tro det... :roll:

Alldeles för mycket i huvudet nu! :wink:
Den v70in i Alingsås är en R så förmodligen så är den rätt så urplockad redan då många vill ha R-mätarhuset risken finns att dom inte vet hur man får loss centerhögtalaren och så har dom bara brutit bort den. Du får googla om du inte redan har gjort det efter bilskort med självplock har du tur så kanske det finns någon nära dig :)
Jo, jag tror också att den kan vara rätt så urplockad. :roll: Fast jag har för mig att jag läst någonstans att R-mätarhuset inte passar i andra bilar än just R-modellen. Tror jag läst det i alla fall eller ifall det var en viss års-modell det inte passar i. :???:

Jodå, jag har Googlat efter det rätt så mycket. Har faktiskt lite funderingar på att åka upp till Jönköping sen. Har ju en lillebror som går på högskola där, så jag har egentligen en anledning att åka upp... :)
Får väl åka upp när han slutar för sommaren och ska hem till Öland. Brukar bli att vi hämtar honom då, eftersom han ska ha sin monster-dator med sig hem. Vet inte om det är mycket "gamers" här, men jag skulle aldrig lägga över 20 000kr på en dator. :wink:

Då kan jag som sagt passa på att gå på "Volvo-skroten" och fynda lite. Enligt deras hemsida så är det 5-10 procent av nypriset man betalar på självplocket...
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 55

Slänger in en fråga och hoppas att den[…]

230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har Ok, jag t[…]

Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]