NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jlp123
Hej!

Behöver byta länkarmsbussningarna på båda sidor där fram. Har fått offert från verkstaden på 3500kr, men jag ser på Mekonomen att själva delarna bara kostar ett par hundralappar. Är det verkligen så mycket arbete att byta ut bussningarna att 3500kr är ett rimligt pris, eller är det överpris?

Tack på förhand
Finns säkert de som har gjort just "din" åtgärd som kan svara, jag har inte gjort den, men bytt hela länkarmarna istället (kostnad c:a 1500:- + 1.5h eget arbete + hjulinställning).

Jag tycker priset ovan beror på om hjulinställningen är inkluderad eller inte, om den är det så är det helt ok, annars ok/lite dyr skulle jag säga. En verkstad tar säkert ungefär samma tid på sig att ta ner länkarmen och byta bussningen (alltså cirkus 1.5-2h). Materialet (två bussningar) är billigt som du redan sett. Men en verkstad får nog ihop de två posterna (bussningar+arbete) till 3.500:- (dvs. hjulinställningen som är bra att göra när man rör framvagnen är nog inte inkluderad).
när jag hadde inte min s40 -05 för service på bilia skövde, så upptäckte de att mina länkarmsbussningar var slut.
enligt offerten så ville de byta ut med nya kompletta länkarmar som med arbete skulle kosta 7200kr. (exclusive hjulinställning)
jag struntade dock i detta och köpte bättre begagnade länkarmar på skroten för en bråkdel av priset och tillbringade en kväll i garaget.
Bytte båda bussningarna (2/länkarm). Köpte bussningarna löst och lät ett billig 3 parts verkstad byta dem åt mig och sen gjorde hjulinställning. Tror jag hamnade på runt 3500 med delar, arbete och hjulinställning! :) För mig då ville volvo ha 7-8000kr för samma jobb. Detta var 2 år sedan.

Man måste ha press för att kunna byta dessa!

Mvh
Martin
Jag skulle inte försöka utan att göra det. Klart att bilen går att köra utan, men det är inte ens säkert att du får en av samma fabrikat som bilen hade som ny.
Är inte länkarmen tillverkad i samma jigg som den som sitter på så kan det lätt skilja några tiondelar både här och där.
Det finns inga "måsten". Bilen kommer att gå att köra utan att göra framvagnsinställning.

Det är fullt möjligt att inställningen blir så pass fel att du får sämre väghållning. Det kan du märka och göra en framvagnsinställning.

Det är också möjligt att du ingenting märker, men att inställningen är så pass fel att bilen snabbt sliter ut dina framdäck -- vilket inte direkt är billigare...

Du bör göra en framvagnsinställning efter alla framvagnsjobb som kan ha ändrat inställningen. Men du måste inte...

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]