Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Sverige är väl ändå att av dom sämsta länder att satsa på solceller i... 6mån utan sol, 4 månader mulet och spöregn(=dålig effekt), och 2 mån sol...
Läste någonstans för nått år sedan när jag själv kollade på det alternativet, att det mesta av sverige ligger så illa att man knappt får ut 50% effektivitet av solceller, utslaget på ett år.

Sen lär man ju faktiskt räkna med resten av världen och deras "miljöbrott"... Det påverkar klimatet i sverige också, vilket gör att solcellerna i slutändan är ännu mer ineffektiva. Så även om hela sverige skulle gå över till solceller och vara 100% utsläppsfria, så blir det ändå inte bättre för oss(snarare tvärt om med tiden) då resten av världen fortfarande hostar ur sig mer skräp per år än sverige skulle göra på 10år i dagsläge...

Sverige är för litet för att göra ett skit åt miljön när resten av världen fortsätter som dom gör. Det är bara en ursäkt för att krama ur mer skatter osv...
Camel skrev:Jag har inga problem med att se delarna heller. En helhet består ju av delar. Men vissa väljer att exkludera vissa delar i betraktelsen eftersom de inte är bekväma för det egna syftet. Typisk när man lyssnar på fanatiker som antingen är gröna från mars eller svarta som sot. Båda grupperna har en mycket väl utvecklad förmåga att ignorera fakta för sin egen sak. Jag är tillhör dem som endast lyssnar på fakta och har svårt för när debatten blir känslostyrd och när debatten blir ologisk. Ena dagen är det jordens undergång när man kör bil till jobbet. Det är ett ytterst kriminellt beteende som ska straffas hårt både med ekonomiska medel samt även direkta fysiska hinder i infrastrukturen. Nästa dag kan man helt utan ekonomiska påföljder och diskussion ta flyget till stranden 14 dagar och släppa ut lika mycket CO2 som nästan ett helt års körning med den snåla dieselbilen hemma. Ingen som helst logik i detta enligt mig.
Vi är helt överens på denna punkt.
andersuw skrev:Svårft att sätta siffror på detta. Men jag konstaterar en sak. Generellt sker ofta tillverkning i länder med lågt skatteuttag men tvivelaktig miljöpolitik. Konsumtionen sker sedan i högskatteländer med bättre miljöpolitik på pappret. Men så var det ju helheten...
Visst. Men om jag inte missminner mig går det ju att köpa solcellspaneler tillverkade i Sverige om man vill.
andersuw skrev:/.../ om jag inte missminner mig går det ju att köpa solcellspaneler tillverkade i Sverige om man vill.
Det går inget vidare för svenska tillverkning av solcellspaneler. Pga av de höga kostnaderna (läs skatterna) flyttar produktionen utomlands (läs Asien).

Så här ser det ut för några av företagen som försökt tillverka solcellspaneler i Sverige:

Scanmodule, Glava - Tillverkning flyttad utomlands
Swemodule AB, Hillringsberg - Konkurs inledd
Eco Supplies Europe i Gällivare - Konkurs inledd
Latitude Solar i Porjus - Konkurs inledd
Arcticsolar, Gällivare - Bolaget inaktivt

Detta är de bolag som jag känner till eftersom de omnämnts i tidingsartiklar. Förhoppningsvis finns det fler som vill försöka.

Som jag alltid säger: skatteverktyget är ett enormt kraftfullt verktyg. Men politiker är vårdslösa: högbeskattar transporter på mark av klimatskäl, högbeskattar arbete, ingen skatt på flygresor trots enorm klimatpåverkan samt ser till att skatteverktyget effektivt förhindrar att tillverkning av grön teknologi görs i Sverige (eller andra länder) som har ordning på hur klimatvänlig energin är som åtgår vid tillverkning. Resultatet blir just det som sker. Tillverkning sker där det är billigt och de långa transporterna är inget problem eftersom skatten är låg. Paradoxalt är att de politiker som bejakar högskattesamhället är ju oftast de som använder det höga röstläget i klimatdebatten. De motsäger sig själva.
Ja du ser dessvärre onekligen ut att ha rätt i att det generellt sätt går dåligt för de svenska solcellstillverkarna. Och ja, det finns också onekligen rätt mycket att göra när det gäller att få till stånd en skattepolitik som fungerar som den bör i de avseenden som här är aktuella.
Tysklands andel av brunkol och olja i elproduktionen minskar i allafall år för år samtidigt som förnyelsebart stadigt ökar:
Bild

Bild
Share of energy sources in gross power production in 2014 (2013 values in parentheses). Source: AG Energiebilanzen, 2015.
Källa:https://www.cleanenergywire.org/factshe ... mix-charts

Kina gick om Tyskland som det land som producerar mest solkraft i världen i år efter att ha installerat 19 GW nätanslutna solceller förra året och är uppe i 43 GW. Tyskland ökade den installerade kapaciteten med 1,3 GW och nådde upp i drygt 38 GW.
Källa http://www.aktuellhallbarhet.se/solcell ... i-varlden/

Det gäller att inte ha allt för gamla siffror på utsläpp vid tillverkning, för det förändras från år till år åt det bättre.

Solceller görs numera främst av kisel, ett av 5 eller så vanligaste mineralen.
Nästa steg är kanske kiselkarbid, SiC. Tunna filmer som kräver mindre material...

En svensk tillverkar som verkar klara sig fint är Soltech... Men jag hittar ingen information om var dom tillverkar sina paneler.. dom är utvecklade i Sverige, men om dom kör tillverkningen i Kina (där dom verkar ha sammarbetspartners) faller ju "vinsten" i att dom är svenska...
Världens bästa solfångare bygger sig själv, med noll utsläpp, helt miljövänligt, och har fungerat i mer än 500 miljoner år utan avbrott.

Den klarar också att lagra energin miljövänligt helt utan utsläpp till den mörka årstiden.

Sätt ett frö så fångar växten solen och binder CO2. Förgasa biomassan till syntetisk FT-Bensin eller FT-Diesel.

Alla problem med distribution, lagring av energin och motorteknik är redan lösta.
Nu gjorde du precis sådär som vi pratade om att man inte skulle göra.. Du ser inte och tar inte med helheten. Från att du planterar ett frö till att du har det i bilen har du rätt så många steg. Förgasning, rening, omvandla syntesgasen till syntetisk råolja, upparbeta den syntetiska råolja till syntetisk diesel... och sen inte minst distribution.. köra ut allt drivmedel till tankstationer. På vilket sätt menar du att den inte skulle vara löst för elbilar?!

Jag har svårt att se att det i slutänden skulle vara bättre än elbilen, i allafall i Sverige.. Men det kan kanske vara en dellösning.. som minskar utsläppen lite från nuvarande bilpark.
joel80 skrev:Tysklands andel av brunkol och olja i elproduktionen minskar i allafall år för år samtidigt som förnyelsebart stadigt ökar
Det stämmer. Men det sker från en horribel nivå. Utsläppen av CO2/kWh är fortfarande så höga att det inte är en global lösning att ladda elbilar från deras grid. Och utsläppen kommer med nuvarande takt att vara för höga under lång, lång tid. Det gäller tyvärr många andra länder också. Man kan inte stirra sig blind på ett relativa siffror från ett år till ett annat. Man måste värdera om absoluta nivån är ok eller inte. Och det är den inte. Det kan du själv se i diagrammen som du länkat in.
joel80 skrev:Kina gick om Tyskland som det land som producerar mest solkraft i världen i år efter att ha installerat 19 GW nätanslutna solceller förra året och är uppe i 43 GW. Tyskland ökade den installerade kapaciteten med 1,3 GW och nådde upp i drygt 38 GW.
Kina och Tyskland tillhör en grupp av länder som måste skärpa till sig. Det finns många länder i denna grupp. Utmärkande för den gruppen är mycket höga utsläpp av CO2/kWh. Variationer finns mellan länderna och Tyskland tillhör inte de värsta i denna grupp. Men de har tyvärr mycket långt kvar för att komma ned till t.ex. svensk nivå. Och för att komma ned till nollutsläpp så att marknadsföringen av elbilar blir sann på riktigt återstår otroligt mycket arbete. Jag skulle vilja gå så långt som att det krävs ett teknikskifte till (som ännu inte är känt).
joel80 skrev:Källa http://www.aktuellhallbarhet.se/solcell ... i-varlden/
En extremt objektiv källa.... :mrgreen:
joel80 skrev:Det gäller att inte ha allt för gamla siffror på utsläpp vid tillverkning, för det förändras från år till år åt det bättre.
De flesta länder går åt rätt håll, som tur är. Men det är viktigt att komma ihåg att den globala elproduktionen som helhet fortfarande är en ren katastrof utsläppsmässigt. Det är en lång väg kvar att vandra.
joel80 skrev:En svensk tillverkar som verkar klara sig fint är Soltech... Men jag hittar ingen information om var dom tillverkar sina paneler.. dom är utvecklade i Sverige, men om dom kör tillverkningen i Kina (där dom verkar ha sammarbetspartners) faller ju "vinsten" i att dom är svenska...
Soltech har gått med brakförlust (minst sagt) 2012-2014. Vinstmarginalen är minus flera hundra procent.... De måste i alla fall ha mycket förstående ägare. Återstår se om det sker ett under när bokslutet för 2015 blir offentligt. Soltech skriver inget om att de tillverkar. De skriver att de utvecklar och säljer...
joel80 skrev:Nu gjorde du precis sådär som vi pratade om att man inte skulle göra.. Du ser inte och tar inte med helheten.
Det B20 skriver är inte helt orealistiskt. Att utnyttja naturens egna processer ofta det bästa. Om man kunde få till ett slutet kretslopp utan alltför stora "förluster" samt omsättningstid är det absolut en lösning. Det blir nog inte nollutsläpp, men det tror jag inget som människan petar i uppnår. I praktiken återstår det givetvis problem att lösa. Men det gör det definitivt även för elbilar då man ännu inte löst utsläppsproblematiken från elproduktionen eller dess infrastruktur. Och där är vi mycket långt ifrån nollutsläpp. Istället för att vifta bort det B20 skriver om kan du ju börja med att svara på hur du menar att solceller kan ersätta all kärnkraft utan högre CO2-utsläpp som jag ställde i ett tidigare inlägg.
joel80 skrev:Jag har svårt att se att det i slutänden skulle vara bättre än elbilen, i allafall i Sverige.. Men det kan kanske vara en dellösning.. som minskar utsläppen lite från nuvarande bilpark.
Håller med om att det blir svårt att vara bättre än elbilen om elbilen laddas med el som har låga utsläpp, t.ex. i Sverige. Men att vara bättre än elbilen om elbilen blir global blir inte särskilt svårt som det ser ut idag. Det B20 skriver om kan mycket väl vara bättre globalt även om vissa "förluster" finns.
joel80 skrev:Nu gjorde du precis sådär som vi pratade om att man inte skulle göra.. Du ser inte och tar inte med helheten. Från att du planterar ett frö till att du har det i bilen har du rätt så många steg. Förgasning, rening, omvandla syntesgasen till syntetisk råolja, upparbeta den syntetiska råolja till syntetisk diesel... och sen inte minst distribution.. köra ut allt drivmedel till tankstationer. På vilket sätt menar du att den inte skulle vara löst för elbilar?!

Jag har svårt att se att det i slutänden skulle vara bättre än elbilen, i allafall i Sverige.. Men det kan kanske vara en dellösning.. som minskar utsläppen lite från nuvarande bilpark.
I mitt tycke är den kanske allvarligaste invändningen mot VolvoB20s idé, om man tar den på allvar, att det knappast är någon som föreslår att odlingsbar mark eller skogsmark är något vi skall täcka med solceller. Den marken skall förstås användas för växtlighet, så som redan är fallet. Så hans propå vänder sig indirekt mot en position som ingen intar.

Däremot finns det andra och ofruktbara ytor som mycket väl skulle kunna utnyttjas för elproduktion med hjälp av solceller. Dit hör först och främst hustak. Men även ofruktbar mark som det nedlagda grustag jag är delägare i skulle mycket väl kunna utnyttjas.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 31

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Camber är ställbart på 240 så[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]