Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av zamme
Jag har haft funderingar på o byta min förgasare på min 240, men vilken ska man ha?
bilinfo: 244 -81 med B23a o BW55
jag vill ha en förgasare som är mer effektiv än original stromberg, som sitter på, som ger lägre bränsle förbrukning vid vanlig körning o "starkare" när man drar på.
jag hade först funderingar på en weber 32/36 el 36/36, men det andra spjället öppnar bara vid fullgas o då går växellådan i kick-down läge, så då är kanske inte de förgasarna effektivast.

Har ni här inne på forat tips/funderingar på förgasare, eller non som kör med 2 ports förgasare på liknande fordon?

OBS automat lådan ska va kvar.
av Amarace
Andra spjället öppnar ungeför vid halvgas, inte bara full gas. Så en sån förgasare fungerar bra.

Frrla, ehm, strypning till luftburken och bestycka om? En Stromberg/pierburg har inget du kan bestycka, är ju en förgasare med spjäll, trottel och trottelnål (enkelt beskrivet), finns liksom inget att bestycka förutom att byta nål, vilket inte brukar ge nåt då man bara ändrar ytterst lite i vilka lägen den ska arbeta på olika sätt. Och strypning i luftburk, det är en sak man gör som fjunig 15åring på moppen, vilket inte ger nåt mer än mer "bröl", på en B23 finns inte ens nån sk "strypning"

En renovering däremot gör underverk. Men med en 3-stegs automat kan du aldrig få ner förbrukningen som på en manuell.
Användarvisningsbild
av zamme
strypningen innan förgasaren har jag plockat bort, och jag har satt sportluftfilter.

att få ner förbrukningen som till en manuell går ju inte, o det hade jag inte räknat med, jag vill bara för ner den lite grann.
så då kanske en 32/36 alt 36/36 skulle fungera bra

jag har en weber 36/36 på min pv, där öppnar det andra spjället vid fullgas
av Amarace
Att andra skulle öppna endast vid full gas är ju omöjligt, det är ju en kugglänksutväxling som öppnar andra relativt första, det går inte att andra porten skulle öppna först vid full gas tack vare det. Tack vare denna kuggutväxling så hinner andra porten öppna på kortare tid än första, men den måste som sagt börja öppna tidigare, dom jag har haft har det varit ungefär vid halv gas.
Användarvisningsbild
av lennarte
Vid vakuumstyrt andrasteg öppnar det vid belastning istället, och då öppnar det nästan inte alls om man står och "tomgasar". Så för bränslebesparing borde detta kanske vara ett bättre allternativ, kanske. Jag tror nog annars att ordentlig renovering (ink spjällbussningar) på originalförgasaren och samma sak med fördelaren (e.v byte till brytarlöst) kan göra med nytta. 230K motorn är ju trots all den mest bränslesnåla förgasarmotorn (när förgasaren fungerar) och den har vakuumstyrt andrasteg.
Användarvisningsbild
av Frrla
Ja tänkte kanske inte på rätt förgasare isf. Och då kan jag förstå om det funderas på annan. Strypning har alla 240 i insuget innan luftburken. Ger man mer luft måste ju också mer bränsle in. Fila nålen kan man ju göra ;) men de blir sällan bra om man inte är sjukt dultig och har flera nålar att testa med...

På moppen satte man 125 enduromotor ;)
Användarvisningsbild
av zamme
original insugsröret mellan luftburk o förgasare gick ner till ca 1" vid ett ställe, där av att jag byggde om och satte sportluftfilter. jag kan ju säga att det gjorde stor skillnad, förbrukningen sjönk lite o motorn kändes piggare.

Amarace skrev:Att andra skulle öppna endast vid full gas är ju omöjligt, det är ju en kugglänksutväxling som öppnar andra relativt första, det går inte att andra porten skulle öppna först vid full gas tack vare det. Tack vare denna kuggutväxling så hinner andra porten öppna på kortare tid än första, men den måste som sagt börja öppna tidigare, dom jag har haft har det varit ungefär vid halv gas.
jag vet inte skicket på den 36an jag har, den kanske behöver ses över :wink: för den öppnar precis innan fullgas, o man känner när den öppnar motorn "hostar" till sen sticker den. det är en trimmad B20, men vet inte vad som trimmet är förutom 36an.
av ingesjo
Hej finns olika utväxlingar på 36/36 orna
Både Webers och Solex samt några andra fabrikat har lite olika varianter på samma typ av förgasare
Dock är väl Weber den vanligaste på eftermarknaden i Eur.

Även lite olika lösningar på hur man styrde 2ndra porten allt från typ 2 kugghjul till en tapp på en typ plåtbit på lågfart spjället som löper i ett proggresivt spår oxå typ plåtbit men då på högfarts spjället.

Tror att Alfa hade någon DCD modell med vakuumstyrt andrasteg oxå
Kanske det var den som hette DCEF eller nått

Populärt var ju att köra med varianten 2 kugghjul som gjorde att båda spjällen öppna samtidigt.
Men det gav nog ingen vidare effektökning dock garanterad ökning av bränsleförbrukningen [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Tror det var Ford som gjorde detta original på en del modeller

Sent from my GT-P5210 using Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
ingesjo skrev:Populärt var ju att köra med varianten 2 kugghjul som gjorde att båda spjällen öppna samtidigt.
Men det gav nog ingen vidare effektökning dock garanterad ökning av bränsleförbrukningen [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Tror det var Ford som gjorde detta original på en del modeller
Ford Cortina GT (och flera andra modeller "på den tiden") hade det. Det var den tidens "önskedröm", men dom rostade ganska fort bort. En kompis (några år äldre) hade en Lotus Cortina med DOHC motor och 105 hk. Snacka om drömbil när dom flesta hade Amazon Sport med med stötstänger och 85 hk
Lotus Cortina-16.jpg
Lotus Cortina-16.jpg (1.45 MiB) Visad 992 gånger
Vad jag kommer ihåg fanns dom i vilken färg som helst... Bara man ville ha vit med ett grönt fält (British Racing Green) som någon annan utryckte det en gång om en annan Ford i en annan färg
Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]

Testa när du är ute och kör att sv&[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&ar[…]