Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lagar
Har en V70 AWD-97 med en AC som inte funkar. Kompressorn kopplar aldrig in,så jag kollade reläet som var helt,men det fick ingen manöverspänning.
Byglade då över 1 och 3 (tror jag det var) och då startade kompressorn. Testade bara några sekunder i rädsla att förstöra något. Jag undrar om det finns någon tryckvakt eller liknande som spärrar den om något skulle vara fel, t.ex för lite gas ??
Användarvisningsbild
av DayDreamer
För att se ifall det är något tryck kvar i AC-systemet så kan du ta en multimeter och ohm mäta lågtrycksvakten. Visar den OL så är den antingen trasig eller så är det för lite med gas i systemet. Men visar den ett motstånd så ska den vara hel och så ska det finnas tillräckligt med gas i systemet för att iaf starta kompressorn.
av lagar
Mina misstankar om för lite gas kanske stämmer,men det vore trist om någon givare vore trasig när jag fyller systemet,för då måste vål fyllningen göras om och jag gissar att en fyllning går på över 1500kr. Är det någon som vet om trasiga givare är vanligt ,eller ska jag chansa och fylla på systemet.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
lagar skrev:Mina misstankar om för lite gas kanske stämmer,men det vore trist om någon givare vore trasig när jag fyller systemet,för då måste vål fyllningen göras om och jag gissar att en fyllning går på över 1500kr. Är det någon som vet om trasiga givare är vanligt ,eller ska jag chansa och fylla på systemet.
Lågtrycksvakten går att byta utan att tömma systemet och detsamma gäller nog även högtryckgivaren. Det vanligaste är ju att torkfiltret rostar sönder och gasen läcker ut den vägen. Det bästa vore ju som sagt om du kunde få systemet provtryckt hos någon Ac-kille innan du fyller på det med gas :)
Användarvisningsbild
av ketto
Glöm ej att mäta avståndet mellan kompressorn och skivan. Är de för stort orkar magneten inte dra skivan emot sig.

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]