Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har inte stora kunskaper i bilar så ursäktar för konstiga utryck mm ;)

Pga att kolet var kass (den ena hade brutits av den andra var sliten) så bytte jag och en kompis det. Batteriet var då helt urladdat.
Efter att ha startat med startkabel fick vi igång bilen, tror även att den laddar men är inte säker ;) Men det stora problemet var att varvtalen på motorn växlade i jämna impulser upp och ner även om man höll jämn gas.
Det går att köra bilen, men då varvtalet inte är konstant kan det bli väldigt ryckigt.. nästintill okörbart

Min kompis gissar på att databoxen har pajat eftersom batteriet laddats ut under rätt kort tid. Någon som kan verifiera detta ? eller har några andra förslag på vad det kan var.

Väldigt tacksam för svar (måste komma till jobbet :P)

EDIT: Läste på ett annat forum att man kan nollställa diagnostiken genom att dra ur säkring ett och vänta 5 minuter. Detta hade tydligen löst ett liknande problem. kan detta stämma ? Detta var på en 740 kan man göra liknande sak på 460 ?

Om någono har ett bra svar får ni också gärna adda mig på msn om ni har. [email protected]
Senast redigerad av 1 hultent3, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av boostofta
årsmodell, motor?

Det är inte samma på 740 som 460, dock borde styrenheten nollas om du kopplar bort batteriet. Jag tror inte att boxen dött pga att batteriet laddats ur.

Är där bra ström i baqtteriet? Ladda det fullt och återkom med hur motorn beter sig då.
av hultent3
Det är en -92, 464-183 GL. Vi kopplade bortbatteriet en ganska lång stund (detta borde väll ha nollat styrenheten, vi tog också bort säkringen för ECO (eller vad det heter). Däremot är inte batteriet fulladdat. Men generatorn laddar och det går att starta utan kablar.

Det konstiga är att precis efter vi bytt kolet (enheten) så puttade vi igång bilden och den startade och gick perfekt.. jag körde då typ 20 meter och utan att bilen hackade eller nått. Men eftersom jag skulle plock upp lite grejor i bilen så hade jag den i tomgång och när jag höll på att packa ihop så stannade den. Varpå bilen inte fick någon ström alls, detta visade sig vara den flätade jordkabeln som glappade(tror vi) för det funkade efter vi dragit åt skruven till den.

Nu funkade som sagt allt, den laddade osv. Men det var nu som problemet me de pendlande varvtalen kom.

En sak till som kanske kan vara till hälp är att motorn verkar gå bra när jag håller full gas. Då kan man inte höra något konstigt.

Vi testade även att jordamotorn.

Någon mer info som behövs så säg bara till, hoppas någon har ett bra förslag. Börjar bli orolig, för tänker fan inte bli barskrapad på någon verkstad :P.
Användarvisningsbild
av vetten
Har du kollat tomgångsmotorn och kontakterna där

vetten
av hultent3
Killen som hjälper mig sa att det inte kan vara tomgångsmotorn för det hör man på ljudet enligt honom. Men har haft problem med låg tomgång innan.

Antar att du menar att tomgången går fast man gasar eller ? Isåfall så borde man väll inte ha problemet i tomgång. eller ?

Kom gärna med mer förslag.. Har inte haft chans att kolla på det idag, men ska förmodligen få tag i en databox att prova imorgono som kan man i allfall utersluta det om det inte skulle hjälpa.

Som sagt eftersom det hände i samband med att batteriet laddades ut helt och jag körde runt 10 minuter helt fri från ström så kan man väll nästan anta
att det har något med det att göra ? Eller kan man haft så otur att något annat pajat precis samtidigt ?

Tack för tipsen såhär långt.
Användarvisningsbild
av vetten
Du skriver att vartalet vandrar upp och ner när du kör på jämn gas har jag fattat dej rätt då? Om bilen gick igång efter att du fixat generatorn när du puttade igång den så borde den ju ladda eftersom en bensinmotor inte funkar utan ström, funkar laddningslampan och isåfall slocknar den när du startar bilen? att den la av efter en stund när den stod på tomgång kan mycket väl bero på att du hade dålig jord hoppas att du gjorde rent ordentligt så att hen jordar bra nu. Ett annat vanligt fel på dessa bilar är ju annars att kontaktstyckena i motorn oxiderar men dålig kontakt som följd jag brukar alltid rekomendera att man gör rent alla kontakter som man hittar under huven för att utesluta dom som felkälla ibland kan det tillockmed vara så att det har blivit avbrott på någon kabel innuti själva kontakten med motorstörningar som följd. Kolla även oljeavskiljaren som sitter i samband med tomgångsmotorn så att den inte är igensatt inte heller bra. Om du ska testa med en annan databox så se till att den du testar med har samma nr. som den du har nu eftersom det skiljer en del mellan årsmodellerna. Lycka till med felsökningen och återkom gärna hit med mer frågor så vi kan hjälpa dej.

vetten
av hultent3
Jag det stämmer att det vandrar upp och ner.. Men det är liksom ett perfet intervall mellan tex 3000 och 2900 varv.. Tiden mellan intervallen minskar också med mer gas.

Motorn laddar nu. Det var när problemet upptäcktes som den inte laddade och jag hade knappt någon ström.. Fick gasa som en dåre för att bilen inte skulle stanna. Men detta fixades då jag bytte kolet.

Vi har kollat alla konakter men inte precis rengjort eller kollat efter brott.. Men kan detta göra så motorn går så jämnt (eller ojämnt jämnt kanske jag ska säga).

Vi har testat att jorda motorn med kablar(har tyvärr ingen mätare).

Och som jag tidigare sagt. Det borde väll endå vara något som har hänt i samband med bytet av kolet eller i samband med urladdniingen ?

En sak till, om motorn inte var jordad ordentligt när jag startade den första gången. Kan detta då har skadat något ?? Isåfall vad ?
Användarvisningsbild
av boostofta
Ni har inte kommit åt något när ni meckade så du har fått ett luftläckage?

Spraya försiktigt med start gas runt insuget och tillhörande slangar, om varvtalet stiger har du ett luftläckage där. Spraya inte för mycket, det kan börja brinna om du ex har överslag i en tändkabel....
av hultent3
boostofta skrev:Ni har inte kommit åt något när ni meckade så du har fått ett luftläckage?

Spraya försiktigt med start gas runt insuget och tillhörande slangar, om varvtalet stiger har du ett luftläckage där. Spraya inte för mycket, det kan börja brinna om du ex har överslag i en tändkabel....
Inte omöjligt, men tror du luftläckage ger ett jämnt pendlande varvtal ?

Jag vet inte om jag nämnt det men pendlandet ökar i hastighet med mer gas så med mycket gas så skakar motorn en heldel.
av hultent3
Fortdarande inte löst problemet, fick inte tag i någon databox så kan inte utesluta det helt ännu. Har nu kört bilen 15 mil, till mina föräldrar, utan några jättestora problem. Bilen går väldigt bra när den får jobba.. I uppförsbackar osv.
Bilen vill gärna dö om man försöker dra på.

Har ni mer tips på vad det kan vara så skriv gärna.
OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]

Kolla först så du kan ha 14" p&a[…]

Det är säkert kostnadsfritt men dom g&[…]

Jag är skeptisk till att verksamheten är[…]