- sön 15 maj 2016, 04:32
#1076324
Jag är på jakt efter en C30 som skall ersätta min nuvarande bensindrickande V70 2,4 (170hk) av årsmodel 2004, dock är jag tveksam till vilken motor man skall välja. Orsaken att jag söker bensinare är att komma ifrån dieselmotorernas partikelfilter och additiv som jag läst kan kosta en del, kanske är överdriven rädsla från min sida?
Då jag ej kör alltför mycket (sjöman till yrket) och vill försöka komma ned lite i utgifter (skatt, bränsleekonimi, service, etc.) så har jag sneglat åt de mindre bensinarna från Ford som finns tillgängliga, 1,6 (100hk) samt 2,0 (145hk). Rätta mig om jag har fel, men 2,0-motorn är väl densamma som sitter i Ford Fiesta ST samt Ford S-max där den uppges ge 150hk, men 1,6-motorn har jag ej någon bekantskap med.
Jag lyckas idag köra min V70 på runt 0,8 l/mil då jag främst ägnar mig åt landsvägskörning och sällan går långt över 100 km/h på motorväg (2500 varv på 5:ans växel ger 105 km/h på mätaren och en behaglig resa).
Det dyker så klart upp lite frågor:
- Vad är det för verklig bränsleförbrukning för dessa motorer (är det mycket att spara jämfört med min nuvarande V70)?
- Finns det några välkända problem med dessa motorer (typ kamkedjan som VW är ökända för)?
- Hur står sig 100hk i en modern bil som C30 (närmaste jag kommer är 108 hk i min gamla 480)?
Så vad finns det för erfarenheter och rekommendationer här på forumet kring dessa motorer i Volvos mindre modeller?
Tack på förhand!
Då jag ej kör alltför mycket (sjöman till yrket) och vill försöka komma ned lite i utgifter (skatt, bränsleekonimi, service, etc.) så har jag sneglat åt de mindre bensinarna från Ford som finns tillgängliga, 1,6 (100hk) samt 2,0 (145hk). Rätta mig om jag har fel, men 2,0-motorn är väl densamma som sitter i Ford Fiesta ST samt Ford S-max där den uppges ge 150hk, men 1,6-motorn har jag ej någon bekantskap med.
Jag lyckas idag köra min V70 på runt 0,8 l/mil då jag främst ägnar mig åt landsvägskörning och sällan går långt över 100 km/h på motorväg (2500 varv på 5:ans växel ger 105 km/h på mätaren och en behaglig resa).
Det dyker så klart upp lite frågor:
- Vad är det för verklig bränsleförbrukning för dessa motorer (är det mycket att spara jämfört med min nuvarande V70)?
- Finns det några välkända problem med dessa motorer (typ kamkedjan som VW är ökända för)?
- Hur står sig 100hk i en modern bil som C30 (närmaste jag kommer är 108 hk i min gamla 480)?
Så vad finns det för erfarenheter och rekommendationer här på forumet kring dessa motorer i Volvos mindre modeller?
Tack på förhand!
Garage historik:
- Volvo 480 1,8 -87 - SÅLD
- Volvo V70 2,4 -04
- Volvo 480 1,8 -87 - SÅLD
- Volvo V70 2,4 -04