NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av affie
Jag är på jakt efter en C30 som skall ersätta min nuvarande bensindrickande V70 2,4 (170hk) av årsmodel 2004, dock är jag tveksam till vilken motor man skall välja. Orsaken att jag söker bensinare är att komma ifrån dieselmotorernas partikelfilter och additiv som jag läst kan kosta en del, kanske är överdriven rädsla från min sida?

Då jag ej kör alltför mycket (sjöman till yrket) och vill försöka komma ned lite i utgifter (skatt, bränsleekonimi, service, etc.) så har jag sneglat åt de mindre bensinarna från Ford som finns tillgängliga, 1,6 (100hk) samt 2,0 (145hk). Rätta mig om jag har fel, men 2,0-motorn är väl densamma som sitter i Ford Fiesta ST samt Ford S-max där den uppges ge 150hk, men 1,6-motorn har jag ej någon bekantskap med.

Jag lyckas idag köra min V70 på runt 0,8 l/mil då jag främst ägnar mig åt landsvägskörning och sällan går långt över 100 km/h på motorväg (2500 varv på 5:ans växel ger 105 km/h på mätaren och en behaglig resa).

Det dyker så klart upp lite frågor:
- Vad är det för verklig bränsleförbrukning för dessa motorer (är det mycket att spara jämfört med min nuvarande V70)?
- Finns det några välkända problem med dessa motorer (typ kamkedjan som VW är ökända för)?
- Hur står sig 100hk i en modern bil som C30 (närmaste jag kommer är 108 hk i min gamla 480)?

Så vad finns det för erfarenheter och rekommendationer här på forumet kring dessa motorer i Volvos mindre modeller?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Perra83
Bensinarna är inte spännande alls. T5 möjligtvis.
D3 el D4 är mitt tips. Nyare D5 finns nog inte.
Sambon köpte en D3 som ny 2012. Den gick riktigt fint. Kör du som du gör nu drar den inte mer än 0.5l/mil.
Partikelfiltret på Volvo 5-cyl 2L har jag aldrig hört att det har krånglat. Däremot på 1.6 och 2.0D 4-cyl gamla motorer!
Du kommer uppskatta dieselns drag och låga varv i landsvägsfart och förbrukningen är låg.
Jag har haft min C30 D5 (2010) sedan den var ny och måste säga att jag enbart har goda erfarenheter. Det enda som krånglat är dieselvärmaren vid ett tillfälle. Förbrukningen ligger i snitt på runt 0,65 blandat. Eftersom det är en automat blir skatten hög. 4 800:-/år men jag är ändå så pass förtjust i bilen så det kan jag ta. Partikelfiltret är inget problem när man har D5-motorn.
Bilen är tillverkad i januari 2010 och måste vara bland de allra sista med D5:an.
Har en C30 2,0F. Tycker den känns hyfsat pigg. Den är rolig och skön att köra! Drar runt 0.8 blandad körning på BF95 och ca 0,9 på Etanol! Skatten kostar 1173:- min har rullat snart 9k mil utan problem! Servar själv i garaget! Volvo tog 1500:- för att byta bromsljus, gjorde det själv i samband med sommardäcken för 100:-
av affie
Tack för alla svar.

Skall påpeka att jag gärna vill byta bil av tre skäl (i flöjande rangordning):
- Ekonomi (lägre förbrukning, skatt, service & försäkring - kör 1000-1500 mil/år)
- Säkerhet (hoppas på bättre säkerhet än min nuvarandeV70)
- Fräck (alltid gillat C30, spirituell uppföljare till min första bil 480)

Min nuvarande V70 2,4 ligger på 0,8 l/mil i blandad körning (väldigt mycket landsvägskörning) och har en skatt på ca 2800 kr/år, dock är värdeminskningen på den försumbar efter alla dessa mil, dock varit mycket byte av delar sista tiden...

Kanske man t.o.m skall överväga 1,8F motorerna? Är den motor som det finns flest av på marknaden pga. gamla tjänstebilar, men vet den har kortare service-intervall och förbrukningen främst på E85 är väldigt hög.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]