NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av owe55
Tycker det är lite konstigt när fordonstillverkarna ändrar intervallerna för kamremsbyten nu får jag byta på 14 i stället för 24000 mil om dessa ändrar förutsättningen så borde priset på denna vara i stort sett gratis
av dieselputte
Håller med om att man kan känna sig "lurad" , det står dock i Servicehandboken "Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar utan föregående meddelande" , vilket jag tolkar som att de kan göra som de vill. Varför skall då Volvo stå för en del av bytet?

I det här fallet har en del skador inträffat innan det ursprungliga intervallet ( 18000 mil??, inte 24000 mil ?) uppnåtts, varvid Volvo sänkt intervallet för att skydda sina kunder mot dyra onödiga reparationer.

Jag ser det som god kundvård och det finns de som råkat ut för haveri där Volvo visat goodwill, men nu har det nog gått så lång tid så de anser att alla ägare borde vara medvetna om ändringen. Servar man bilen hos en seriös firma så borde de vara medvetna om ändringen och rekommendera kunden att byta remmen. Det kostar inte så ruskigt mycket att byta, såg priset i en tråd här på forumet för några veckor sedan.

Personligen tycker jag att det är själklart att kommunicera en sådan ändring till alla D2 ägare via brev, vad jag förstått har detta inte skett från Volvos sida.
Användarvisningsbild
av Micce1980
owe55, nja om något så kanske du skulle fått betala mindre, men hellre visat att de gjort "fel" än inget säga
Användarvisningsbild
av Micce1980
owe55, nja om något så kanske du skulle fått betala mindre, men hellre visat att de gjort "fel" än inget säga

PS: Sägt gärna mer inriktade rubriker i fortsättningen, som te.x. V50 D2 kamrem, ändrad intervall elle liknande
Användarvisningsbild
av fjohan82
En service på Volvo-verkstad med byte av kamremmen på V50 D2 kostar ca 6000:-, det tycker jag är mer än överkomligt. Är mer än glad att man ändrade intervallet istället för att få motorhaveri nånstans på kontinenten långt, långt hemifrån. Dock, precis som sägs, skickades aldrig info om denna ändrng ut till ägarna.
av dieselputte
fjohan82 skrev: Dock, precis som sägs, skickades aldrig info om denna ändrng ut till ägarna.

Det är verkligen kasst av Volvo, minns när jag hade haft min bil i några månader, då damp det ned ett brev från Volvo om att jag skulle boka tid för byte av nån backventil för bromssystemet. Den gjorde tydligen att bromsen kunde kännas svampig, men inte att man tappade bromsverkan helt. Jag märkte inget, men det är klart dålig broms kan ju i värsta fall värderas i liv, kanske det som skiljer.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]