Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det är ju "bara" att skruva i nya gängor. Funkar kanon, och blir t.o.m mycket starkare original då de är härdade.

Bild
av Yaniz
RWD skrev: Åk till en riktig verkstad. Volvo kan inte sånt.
Det är mycket Volvo inte kan. Hade problem med AC:n. Volvo ville ha 12.000 kr. Åkte därefter till en AC-verkstad och fick det fixat för 1.500 kr med kvitto.
av andersuw
Tycker det är rätt problematiskt att uttala sig om vad Volvo kan och inte kan när det i själva verket inte är Volvo personvagnar som avses utan en hoper enskilda verkstäder. De är visserligen auktoriserade av Volvo och det ställer vissa krav men det kan förstås variera avsevärt när det gäller hur bra de i praktiken fungerar, liksom det kan variera från en mekaniker eller verkmästare till den andra inom samma verkstad. Själv har jag sedan 25 år tillbaka anlitat Upplands Motor i Uppsala och ytterst sällan funnit anledning att beklaga mig över dem. Tvärtom har jag i de flesta fall varit väldigt nöjd trots att jag är säker på att jag är en ganska krävande kund. De är också alltid öppna för lösningar som är ekonomiskt rimliga givet bilens ålder. De har till exempel många gånger själva föreslagit att jag handlar delarna på skroten istället för hos dem när de tycker priset på nydelen är orimligt högt.
av Yaniz
andersuw skrev: De har till exempel många gånger själva föreslagit att jag handlar delarna på skroten istället för hos dem när de tycker priset på nydelen är orimligt högt.
Hoppas att inte någon på Volvo Personvagnar som är behörig för auktorisation av verkstäder läser detta.
av andy78
Mwi är nog på rätt väg där.
Börja inte med att ta upp om att dela någon kostnad utan ta det som en reklamation, du har trots allt fått bilen kontrollerad och spännaren bytt antingen måste det vara fel på motorn som orsakar detta eller undermåliga spännare.
Om du inte haft extrem otur att det är några spännrullar/hjul som de inte bytt utan bara bytt rem och spännare men det låter osannolikt på så många byten.

Har du bara skött alla servicear så borde du kunna driva detta ganska långt och även ro det i hamn men räkna med att det tar tid.
av Mwi
Yaniz skrev:
andersuw skrev: De har till exempel många gånger själva föreslagit att jag handlar delarna på skroten istället för hos dem när de tycker priset på nydelen är orimligt högt.
Hoppas att inte någon på Volvo Personvagnar som är behörig för auktorisation av verkstäder läser detta.
Tror inte det är någon fara, det stämmer bra med deras miljöpolicy.
http://www.ecris.se/ecris-ab.html
av andersuw
Precis. Tilläggas kan att VCC är en stor leverantör till Jönköpings Bildemontering. Många av de bilar som demonteras där är före detta provbilar hos VCC. Och det vore ju konstigt om VCC skickade dem dit om man inte ville att delarna skulle återanvändas i andra Volvobilar.
Användarvisningsbild
av snepo
Yaniz skrev:
RWD skrev: Åk till en riktig verkstad. Volvo kan inte sånt.
Det är mycket Volvo inte kan. Hade problem med AC:n. Volvo ville ha 12.000 kr. Åkte därefter till en AC-verkstad och fick det fixat för 1.500 kr med kvitto.
Tror inte problemet är vad de kan.Mekanikerna får väl inte göra som dom vill,utan det ska gå snabbt.Jag har själv med min gamla T6:a erfarenhet från detta.Fick bättre/billigare hjälp på icke volvoverkstad.Gäller nog många märkesverkstäder
av peli2
andy78 skrev:Mwi är nog på rätt väg där.
Börja inte med att ta upp om att dela någon kostnad utan ta det som en reklamation, du har trots allt fått bilen kontrollerad och spännaren bytt antingen måste det vara fel på motorn som orsakar detta eller undermåliga spännare.
Om du inte haft extrem otur att det är några spännrullar/hjul som de inte bytt utan bara bytt rem och spännare men det låter osannolikt på så många byten.

Har du bara skött alla servicear så borde du kunna driva detta ganska långt och även ro det i hamn men räkna med att det tar tid.
Tack! Låter högst rimligt! Skall prova det.

Men vad jag ville säga är egentligen at[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]