Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Waffle
Hej,

Årsmodell: 2003/2004
Motor: 2,4 140hk
Växellåda: Manuell
Mil: Ca 23000

Felet märks av från 35km/h och uppåt, det följer med hastigheten på bilen och inte varvtalet på motorn. Det känns som att hela passagerarsidan av bilen åker upp och ned, på förarsidan börjar det inte kännas förrän vid 80km/h.

Jag har testat med 3 olika uppsättningar däck/fälg, men felet kvarstår. Det blev ännu tydligare när jag bytte till sommardäck (GoodYear Efficientgrip Performance 225-40-18) jämfört med vinterdäcken (Goodyear Ultragrip Ice Arctic 195-65-15). Samtliga uppsättningar däck/fälg har blivit ordentligt balanserade. Har även bytt bromsar runt om (skivor+belägg), inkl handbromsbackar med tillhörande fjädrar.

Enligt föregående ägare (jag har haft bilen sen januari 2016) så är stötdämparna bak bytta relativt nyligen sett till mil, vet dock inte exakt hur länge de suttit på bilen. Bilen är inte sänkt. Bussningarna ser även de fräscha ut och besiktningen påpekade ingenting.

Jag har sökt med ljus och lykta på internet, samt här på forumet, men utan att hitta någon direkt lösning. Det närmsta jag kommit är följande tråd, där felbeskrivningen stämmer överens med min bil, dock så saknas det en lösning i tråden:
http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... Volvo-V70N

Har även letat här på forumet, utan någon större framgång. Är det nån som vet om en tråd så länka gärna till den!

Bifogar en bonusbild på pärlan.
Bilagor
Vafflan.jpg
Vafflan.jpg (1.78 MiB) Visad 640 gånger
Användarvisningsbild
av milktrucker
hade varit intressant att provköra bilen
av MickeM
Hej.

Broms är defenitivt en möjlighet.
Bytte du bromsar EFTER att problemet konstaterats?
Annars kan du ha fått en rostflaga eller dyl bakom ena skivan, så det blir vint av det.

Jag antar att du lyft båda bakhjulen och snurrat dem för hand för att se om de kastar åt nått håll?

Alla fälgar har haft exakt rätt hål i centrum?
av Waffle
Bromsarna byttes efter att felet konstaterats, men kvarstod efter bytet. Ytan mellan skiva och nav rengjordes innan nya skivan monterades.

Har varit ute på en längre körning ikväll, sambon tyckte att det kändes som att det kom fram ifrån. Kan en drivknut/-axel orsaka de symptom jag beskriver i första inlägget?
av MickeM
Hej.

Drivknut? Mjaeeeeeej.

Möjligen ett totalslut stödlager till höger axel, men det borde föra ett oväsen då...

Jag tror mer på broms, hjullager eller hjulupphängning.

Bytt hjul fram också?
Du är säker på centrumhålet i alla fälgar?

För stort hål kan ge de konstigaste fenomen. ...
av Waffle
Tack för alla förslagen!

Hjul fram är bytt, sitter nya runt om. Centrumring är monterad i fälgarna för att passa bilen, detta har jag dubbelkollat. Det blir till att undersöka hjullager och hjulupphängning.
av Waffle
Har i helgen kört runt 100 mil med bilen, uteslutande på motorväg.

Vibrationerna ökar och minskar i intensitet under färd, och det känns som att det är nåt som ändrar läge innan vibrationerna ökar i styrka. Det känns också som att nåt "klonkar" till när jag växlar ner och gasar på inför en omkörning, "klonket" kommer i samband med att jag gasar. Kände även på fälgarna efter att vi stannat bilen, ingen av fälgarna var onormalt varma. Bilen känns inte heller opålitlig på något sätt, den går tyst och fint men vibrerar.

Det är väldigt svårt att beskriva fenomenet, det enda positiva med vibrationerna är att dottern verkar sova otroligt bra i baksätet. :P

Felsökningen fortsätter!
av Waffle
En liten uppdatering: Felet är inte lokaliserat ännu. Har bytt centreringsringarna runt om, bytt skivor och belägg (runt om), bytt handbromsbackar 2 gånger och installerat justeringsskruv samt balanserat om hjulen 2 gånger. Fortfarande så finns vibrationerna kvar, även nu med vinterdäcken monterade (15" ballongdäck).

Dock så har handbromsen alltid strulat höger bak, så nu när det blir varmare ute så ska jag se över handrbormsen (igen) och byta wire.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Klinker när du växlar och sen gasar skulle kunna vara ett motorfäste. Det ser du rätt lätt om gummit är slut eller inte. Det ovanpå motorn och det som sitter mot växellådan bör vara huvudmisstänkta.
Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]