Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Dags att byta bromsvätskan i min MY07 S80. Har för mig jag frågat tidigare men jag hittar inte tråden... Tänkte investera i en manick som trycksätter bromsvätskebehållaren och samtidigt pytsar på med nytt, typ denna: https://www.amazon.co.uk/Sealey-VS820-C ... entries*=0 - hade köpt den om det inte var för att frakten skulle ha kostat närmare 1000 kr :shock:

Någon som har något tips på liknande produkter, gärna i Sverige? Det enda jag hittar är någon sorts vakuumpump man sätter på nippeln som uppsamlare. Säljs bl.a på biltema men låter som skräp enligt vissa som säger de bara lossnar osv. Varianten med att trycksätta kärlet med ett däck låter ju inte som någon förtjänst i smidighet och medför risk för att spränga kärlet?

Någon sa man kunde säkra en halvmeter slang på nippeln med ett buntband och leda den ner i en petflaska. Så länge slangen mynnade ut i olja i flaskan och dess högsta punkt var högre än nippeln skulle det inte dras in någon luft...? Låter ju nästan för enkelt jämfört med metoden där man öppnar och stänger nippeln medans en medhjälpare trycker på bromspedalen?

Har även hört något om att det kan bli kvar olja i ABS-enheten (något sånt, minns inte vad) som kan ligga och bli hur gammal som helst. Enligt VIDA ska man byta oljan från närmsta till längst bort medan konsensus i övrigt verkar vara tvärtom?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Schmoyoho skrev:Dags att byta bromsvätskan i min MY07 S80. Har för mig jag frågat tidigare men jag hittar inte tråden... Tänkte investera i en manick som trycksätter bromsvätskebehållaren och samtidigt pytsar på med nytt, typ denna: https://www.amazon.co.uk/Sealey-VS820-C ... entries*=0 - hade köpt den om det inte var för att frakten skulle ha kostat närmare 1000 kr :shock:
Jag använder denna typ på när jag byter på entusiastbilen, de fungerar sjukt smidigt. Jag köpte min på Ebay så kolla runt lite så hittar du någon med billigare frakt. Det finns även fler varianter/tillverkare av liknande.

.
Användarvisningsbild
av lennarte
Schmoyoho skrev:Någon som har något tips på liknande produkter, gärna i Sverige?
Jag brukar faktiskt bara öppna samtliga nipplar och låta det "droppa ut" under tiden som jag står och häller på nytt. Det tar lite tid men det behövs inga special verktyg. Om det går suger jag upp så mycket som möjligt från behållaren först, men det går inte altid att göra. Om man gör det i samband med byte av bromsklossar kan man ju "släppa ut" en hel del gammal bromsvätska om man öppnar luftnipplarna när man pressar tillbaka kolvarna i oken. Behöver man då "motionera" kolvarna går det ganska fort att få ut vätskan
av Arnold
ThomasT skrev:
Schmoyoho skrev:Dags att byta bromsvätskan i min MY07 S80. Har för mig jag frågat tidigare men jag hittar inte tråden... Tänkte investera i en manick som trycksätter bromsvätskebehållaren och samtidigt pytsar på med nytt, typ denna: https://www.amazon.co.uk/Sealey-VS820-C ... entries*=0 - hade köpt den om det inte var för att frakten skulle ha kostat närmare 1000 kr :shock:
Jag använder denna typ på när jag byter på entusiastbilen, de fungerar sjukt smidigt. Jag köpte min på Ebay så kolla runt lite så hittar du någon med billigare frakt. Det finns även fler varianter/tillverkare av liknande.

.
Jag såg att den finns på ebay för 460:- + 140:- i frakt. Vill du förklara hur man använder den?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Arnold skrev:
ThomasT skrev:

.
Jag såg att den finns på ebay för 460:- + 140:- i frakt. Vill du förklara hur man använder den?
Man häller bromsvätskan i "tanken" och skruvar sedan på slangen på bilens bromsvätskebehållare. Sedan pumparn man några gånger för att trycksätta bromssystemet. Slutligen är den bara att i lugn och ro lufta ett ok i taget(normalt i ordningen: HB, VB, HF, VF) så den nya bromsvätskan kommer fram. Fördelen är att den hela tiden fyller på ny bromsvätska i bromsvätskebehållaren så man inte riskerar att dra in luft i systemet och på så vis får lufta om allt igen...

.
av Schmoyoho
Arnold skrev:Jag såg att den finns på ebay för 460:- + 140:- i frakt. Vill du förklara hur man använder den?
Länk?

Man skruvar av locket på bromsvätskekärlet, sätter på locket med slang från manicken, fyller manicken med ny bromsvätska och pumpar upp övertryck. Inte för mycket så att man spränger kärlet. Volvo säger 0,2-0,3 MPa. Fördelen är att det bara är öppna nipplarna och vänta på att ny bromsvätska kommer ut. Ingen efterfyllning behövs, möjligtvis att man får pumpa upp trycket någon gång.
av Arnold
Schmoyoho skrev:
Arnold skrev:Jag såg att den finns på ebay för 460:- + 140:- i frakt. Vill du förklara hur man använder den?
Länk?

Man skruvar av locket på bromsvätskekärlet, sätter på locket med slang från manicken, fyller manicken med ny bromsvätska och pumpar upp övertryck. Inte för mycket så att man spränger kärlet. Volvo säger 0,2-0,3 MPa. Fördelen är att det bara är öppna nipplarna och vänta på att ny bromsvätska kommer ut. Ingen efterfyllning behövs, möjligtvis att man får pumpa upp trycket någon gång.
Klipp in "Sealey VS820 Brake and Clutch Bleeding System" i sökrutan så får du upp många i stort skiftande prisklasser.

Menar du att man öppnar alla fyra nipplarna samtidigt?

Hur kan man se att den gamla bromsvätskan är slut och den nya kommer?

Man måste väl fånga upp den gamla bromsvätskan på något sätt?

Eller har jag missförstått?
av Schmoyoho
Det var inte jag som föreslog att öppna alla fyra, ifall den biten var riktad till mig. Som jag har förstått räcker det med att öppna en åt gången. Då har man tid att kolla nivån i pumpen och trycket mellan varje nippel också, känns enklare.

Gammal bromsvätska är mycket mörkare än ny, som är ljus och transparent. Vet inte hur stor nyansskillnaden är om du inte väntat ett decennium med att byta, som på min bil.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Arnold skrev:Menar du att man öppnar alla fyra nipplarna samtidigt?

Hur kan man se att den gamla bromsvätskan är slut och den nya kommer?

Man måste väl fånga upp den gamla bromsvätskan på något sätt?
Man öppnar en nippel i taget och börjar med den som är längst ifrån bromscylindern först, så normalt: HB, VB, HF, VF.

Den kan vara knepigt att veta när den nya vätskan kommit fram, man får gå lite på känn. Med lite tur kan det vara lite färgvariation jmf med den gamla.

Jag sätter en slang på nippeln som går ner i en flaska för att samla upp den gamla bromsvätskan.

.

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det