Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Felet avser Volvo V40 T4 1998

någon som varit med om detta felet någon gång o vet lösningen?

När man larmar på/av bilen så lyser alla blinkers, sätter man på varningsblinkersen så fungerar det med.

Använder man helljuset på reglaget så fungerar det, försöker man blinka höger eller vänster är det stendött, även farthållaren är stendöd när man trycker på knapparna när man kör?

Jag har kollat alla säkringar och de är det inget fel på, jag misstänker att reglaget är kasst, hur byter man detta lättast? Demontera hela ratten med airbag för att kunna byta ut det? ?:-/
Troligtvis så är det spaken som har gjort sitt och sen så är det även troligt att det är kabelbrott i spaken. Om ratt kåpan sitter på samma sätt som i min bil så är det tre stycken skruvar som håller ihop det underifrån så du behöver ej bort med ratten. Vet inte om ratten måste bort för att byta blinkerspaken :???:
DayDreamer skrev:Troligtvis så är det spaken som har gjort sitt och sen så är det även troligt att det är kabelbrott i spaken. Om ratt kåpan sitter på samma sätt som i min bil så är det tre stycken skruvar som håller ihop det underifrån så du behöver ej bort med ratten. Vet inte om ratten måste bort för att byta blinkerspaken :???:

sett de finns en skruv man kommer åt från sidan, sedan är det en skruv baktill och en framtill på tajta ställen. ?:-/
Ok, men kåpan ska kunna gå att få bort utan att ta bort ratten iaf på dom bilarna som jag grejat med så jag tycker att det borde vara samma på dessa bilar.
DayDreamer skrev:Ok, men kåpan ska kunna gå att få bort utan att ta bort ratten iaf på dom bilarna som jag grejat med så jag tycker att det borde vara samma på dessa bilar.

Jo jo själva kåpan är väck de va de minsta problemet att ta bort, men sen blinkers armen med sitt svarta typ fyrkantiga hus som det går in 3 kontakt stycken på baksidan, om den går att demontera på plats utan att demontera ratten är frågan :mrgreen: Skruvarna sitter väldigt svåråtkomliga kanske om man måste skruva ut de två skruvarna för rattstången så den åker ner?
DayDreamer skrev:Nu har du säkert redan provat det men om du vrider på ratten så kanske det blir lättare att komma åt skruvarna.

Yes, skruvarna va "förjävliga" att komma åt, speciellt en som sitter typ i bakkant av blinkers reglaget där man inte ens kommer in med en bits för o kunna skruva av den, men tog en plattmejsel och bände sönder infästningen där bakom så gick det att lirka ur blinkers reglaget utan att behöva demontera ratten, och det verkar räcka att den sitter med enbart den övre skruven när man återmonterat den, den går in i spår och sedan i med skruven. :mrgreen:

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]