- fre 13 maj 2016, 10:39
#1075828
Det här är en väldigt intressant artikel.
http://thinkprogress.org/climate/2016/0 ... solutions/
Jag plockar lite delar av den åt er.. och bilder, för den som inte orkar läsa text. ;)



Med lagring av energi i bilar kommer en till rätt intressant "funktion". Väldigt många kommer att ha skapligt mycket energi lagrat, som också är inkopplat i elnätet. Sol och vind har ju nackdelen av att det antingen blir mörkt eller slutar blåsa, men man skulle kunna jämna ut lite av det framöver med nått liknande:
[youtube]3pNbKfXVIeU[/youtube]
Inte bara Nissan som tänker så:
[youtube]xoC06XzjF3k[/youtube]
Sen har vi ju Tesla som lanserat sin PowerWall. Samma tänk fast med ett väggmonterat batteri som kan förse ett hus med el under natten eller vid peakar i elpriser.

Det där gör också att elbilar inte alls belastar elnätet på det sätt som vissa befarar (alltså gör så att man behöver elda extra olja och kol vid peakar). Det skulle helt enkelt kunna ta bort eller minska dom peakarna. Säg att man mot en ersättning "hyr ut" 10% av batteriet i sin bil till nätägaren, eller sitt eget hus. Då kan bilen leverera ett antal KWh ut på nätet eller in i huset när det behövs. Det är betydligt enklare/snabbare att lösa underskott i nätet med lagrad energi än att t.ex öka på produktionen i vattenkraften tillfälligt eller börja elda mer.
Jag tror och hoppas att vi kommer få se sånna här lösningar förverkligade redan inom nått år. Tekniken för att föra ut el på nätet från varje villa är enkel och används redan för de som producerar solel. Regler och även skattelättnader för "småproducenter" finns också redan.
http://thinkprogress.org/climate/2016/0 ... solutions/
Jag plockar lite delar av den åt er.. och bilder, för den som inte orkar läsa text. ;)

Solar and wind have been continuously outperforming expectations for so long that even the International Energy Agency (IEA) — a world leader in analyzing clean energy trends — itself keeps underestimating what’s about to happen year after year, as BNEF chair Liebreich explained in his keynote:

The Electric Car And Battery Revolution
But it may be the arena of electric batteries and electric vehicles (EVs) where deployment-driven advances have overturned basic assumptions most people had just a few years ago. As I’ve noted before, in 2013, the IEA estimated EVs would achieve cost parity with gasoline vehicles when battery costs hit $300 per kWh of storage capacity, which the IEA said would happen by 2020. Then, last spring, a detailed analysis in Nature concluded that as of the end of 2014, “the cost of battery packs used by market-leading BEV manufacturers are even lower, at US$300 per kWh.”

Med lagring av energi i bilar kommer en till rätt intressant "funktion". Väldigt många kommer att ha skapligt mycket energi lagrat, som också är inkopplat i elnätet. Sol och vind har ju nackdelen av att det antingen blir mörkt eller slutar blåsa, men man skulle kunna jämna ut lite av det framöver med nått liknande:
[youtube]3pNbKfXVIeU[/youtube]
Inte bara Nissan som tänker så:
[youtube]xoC06XzjF3k[/youtube]
Sen har vi ju Tesla som lanserat sin PowerWall. Samma tänk fast med ett väggmonterat batteri som kan förse ett hus med el under natten eller vid peakar i elpriser.

Det där gör också att elbilar inte alls belastar elnätet på det sätt som vissa befarar (alltså gör så att man behöver elda extra olja och kol vid peakar). Det skulle helt enkelt kunna ta bort eller minska dom peakarna. Säg att man mot en ersättning "hyr ut" 10% av batteriet i sin bil till nätägaren, eller sitt eget hus. Då kan bilen leverera ett antal KWh ut på nätet eller in i huset när det behövs. Det är betydligt enklare/snabbare att lösa underskott i nätet med lagrad energi än att t.ex öka på produktionen i vattenkraften tillfälligt eller börja elda mer.
Jag tror och hoppas att vi kommer få se sånna här lösningar förverkligade redan inom nått år. Tekniken för att föra ut el på nätet från varje villa är enkel och används redan för de som producerar solel. Regler och även skattelättnader för "småproducenter" finns också redan.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13