Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min frus V70 2.4T -03 laddar ur batteriet då och då. Ibland kan den stå fredag kväll till måndag morgon och starta snällt, men ibland laddar den ur batteriet över en natt så att den inte startar på morgonen. Direkt när man larmar av bilen så börjar det knattra i närheten av databoxen, bakom höger strålkastare. Jag tycker dock att ljudet kommer från någonstans under databoxen, så jag hoppas att det är någon billigare komponent än själva databoxen. Kan det vara ett relä som slår till och från kontinuerligt? Känner någon till en lösning?

Jag har spelat in ljudet:

När problemet började köpte jag ett nytt batteri till bilen, men den fortsatte att ladda ur då och då så det beror inte bara på ett dåligt batteri.
Svårt att säga. Men det som sätter under ECM (motorstyrenheten) nära/bakom höger strålkastare är larmsirenen, som tydligen kan ge upphov av lite varjehanda problem med tiden, inklusive ting som detta, på grund av att dess reservbatteri går sönder och ibland därvid även förstör sirenens kretskort.

Du borde kunna testa den hypotesen genom att mäta upp hur mycket ström bilden drar när den gått i full dvala med säkringen för sirenen istoppad respektive urplockad. Du lär ju behöva mäta flera gånger eftersom problemet uppenbarligen intermittent. Enklaste sättet att mäta är med en bra tångamperemeter men det går även med vanlig multimeter.

Om knattret återkommer regelbundet varje gång du larmar av bilen och det finns skäl att tro att problemet beror på det (eller i vart fall bör åtgärdas) kan man ju börja med att se om det kvarstår även med säkringen till larmet urdragen när du låser bilen och sedan låser upp den.

Man kan ju även testa med andra säkringar enligt båda metoderna (strömförbrukningen i dvala, påverkan på knattret). Fast då får man kanske i vissa fall räkna med att det finns risk att bilen sätter felkoder av ett slag som fordrar radering med felkodsläsare efteråt.
Jag misstänkte larmsirenen redan tidigare, efter att ha fått meddelandet "larm, service erfordras" och hittat några trådar om det. Så säkring 38 hade jag redan ryckt men det fortsatte som sagt att klicka under databoxen. I helgen plockade jag bort innerskärmen på höger fram och det visade sig att det var just larmsirenen som klickade, trots att säkringen var urplockad. Mycket konstigt, men när jag drog ur kontaktstycket så blev det tyst.

Jag mätte strömförbrukningen med tångamperemeter och den låg fortfarande högt. Plockade en säkring i taget men när samtliga flatstiftssäkringar i motorrum, vid förardörren och vid bakluckan var urplockade så hade jag fortfarande 0.9 A förbrukning... Finns det några fler, kraftigare säkringar någonstans? Jag misstänker laddningsregulatorn, hittade någon tråd om att den kan dra ström om den blivit dålig. Men det var så trångt runt generatorn så jag kom inte åt att mäta. Startmotorn är väl inte heller avsäkrad, finns det något mer som kan tänkas ligga och dra någon ampere?
Att sirenen fortsatte klicka även med säkringen urplockad beror sannolikt på att den har ett eget reservbatteri så att larmet inte kan kopplas bort bara genom att bryta den yttre strömförsörjningen. Reservbatteriet till sirenen är ett känt problembarn på dessa bilar. Det fallerar liksom de flesta batterier så småningom och batterisyran kan då också läcka ut och förstöra kretskortet i sirenen. Så du lär ju göra något åt sirenen oavsett om den har med den onormalt höga strömförbrukningen att göra eller inte.

Har ingen koll på läget när det gäller huvudsäkringar i dessa bilar. Men de enda kvarstående bovar i dramat jag kan komma på när alla vanliga säkringar är bortplockade är dem du själv nämner: generator och startmotor.

En annan möjlighet är förstås att det är något vaj på tångamperemetern och att sirenen och/eller dess reservbatteri var skurken trots allt. Har du provat att koppla in en vanlig amperemeter för att se om den ger samma resultat?
Bara en liten tanke ,tror du att du kan lita på din tångamperemätare.
Att mäta likström har varit svårt nöt att knäcka för instrument tillverkarna.
Inte för länge sedan det var möjligt bara med svindyra proffsmätarna och de hobbymätarna som på senare tiden
har dykt på handel verkar ha usel någranhet .
Säkringen till larmsirenen plockade jag för minst ett halvår sedan, så dess batteri måste ha laddat ur för länge sedan. Det känns som det var fel säkring men jag har kollat och dubbelkollat mot både instruktionsboken och listan på doslocket - nr 38 och 5 A stämmer mot båda. Så fort jag drog ur kontaktstycket tystnade knattret.

Jag tyckte tångamperemetern gav pålitliga resultat när jag plockade säkringarna, strömmen var ganska konstant förutom när jag plockade säkringen till innerbelysningen och när bilen klickade till och gick ned i dvala, då den sjönk till ett nytt konstant värde. Men den kan ju ha en offset, så att bilen egentligen inte drar så mycket när alla säkringar är urplockade. Jag får nog göra om testet med en inline-mätning för att vara säker.
Batteriet i sirenen behöver inte nödvändigtvis vara helt dött även om du plockade ur säkringen för något halvår sedan. Det laddas visserligen inte då men det tar nog ett bra tag innan det laddas ur helt om det inte utsätts för någon egentlig användning. Klickandet du hörde med sirenen inkopplad kan möjligen bero på försök från UEM (Upper Electronic Module) att få kontakt med den. UEM styr sirenen via seriell datakommunikation.

Å andra sidan verkar det ju osannolikt att larmsirenen eller dess batteri skulle kunna vara boven i dramat om du kopplat ur säkringen till den redan för länge sedan och problemet med urdraget startbatteri kvarstår.

Som du själv är inne på bör du kolla med annan mätare att nivån på strömförbrukningen i viloläge faktiskt är så hög som tångamperemetern visar. Visar det sig att nivån i själva verket är normal när du mäter kan ju en förklaring vara det du skrev i ditt första inlägg: att problemet är intermittent. Sådana problem är ju alltid mariga att felsöka eftersom det fel man jagar bara finns där då och då.

Har du provat att läsa felkoder? Det är inte säkert att det hjälper till att kasta ljus över ett problem av detta slag men i brist på bättre alternativ är det kanske en väg att komma vidare.
Provade att mäta inline med en vanlig multimeter och efter att innerbelysningen släckts går förbrukningen ned till 10-20 mA nu när larmsirenen är urkopplad. Men tångamperemetern visar ändå stadigt 0.9 A, så den kan man definitivt inte lita på.
OK. Låter som ett steg i rätt riktning. ;-)

Jag lade på sommardäcken på Merce[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]