Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
Såg när jag tankade,en pump med rapsolja.Är det bättre än vanlig diesel eller sämre?
av Rådlös
Inte prövat, men på YouTube finns filmer (från USA) där dom tankar och kör på det. Då skall man ju först reda ut: Var köper man det och vad kostar det? Att sopbilar och några andra kör på rapsolja betyder ju inte att vem som helst har tillgång till det. Det är säkert något kommunstyrt projekt?
Ett annat problem som jag ser det är dieselmikrober. Googla på kryssarklubben diesel mikrober Det finns en hel del att läsa där. Det har visat sig att "biologisk diesel" är mer hygroskopisk (tar till sig vatten) än vanlig dieselolja.

Ett annat alternativ är att köra på begagnad frityrolja. Det förekommer, men den måste renas först. Det finns en del att läsa på Google om detta också. Det kanske bara blir lönsamt i större volymer där man har stora tankar och annan nödvändig utrustning?

Men berätta gärna om du drar igång något projekt.
Användarvisningsbild
av snepo
Rådlös skrev:Inte prövat, men på YouTube finns filmer (från USA) där dom tankar och kör på det. Då skall man ju först reda ut: Var köper man det och vad kostar det? Att sopbilar och några andra kör på rapsolja betyder ju inte att vem som helst har tillgång till det. Det är säkert något kommunstyrt projekt?
Ett annat problem som jag ser det är dieselmikrober. Googla på kryssarklubben diesel mikrober Det finns en hel del att läsa där. Det har visat sig att "biologisk diesel" är mer hygroskopisk (tar till sig vatten) än vanlig dieselolja.

Ett annat alternativ är att köra på begagnad frityrolja. Det förekommer, men den måste renas först. Det finns en del att läsa på Google om detta också. Det kanske bara blir lönsamt i större volymer där man har stora tankar och annan nödvändig utrustning?

Men berätta gärna om du drar igång något projekt.
Nej inga projekt,undrade mest om alla dieslar kan köra på det?Det var på en obemannad Qstar
Användarvisningsbild
av milktrucker
RME, eller RapsMetylEster som det heter är väldigt aggressivt och förstör packningarna i bränslesystemet om det inte är avsett för RME.
Användarvisningsbild
av snepo
milktrucker skrev:RME, eller RapsMetylEster som det heter är väldigt aggressivt och förstör packningarna i bränslesystemet om det inte är avsett för RME.
Okey inget för en gammal volvo då.
av andersuw
snepo skrev:Okey inget för en gammal volvo då.
Inget för din Volvo i vart fall. RME finns inblandat i vanlig diesel. Generellt gäller att det får vara upp till 7 procent men inte mer. Möjligen har man i Sverige minskat till 5 procent därför att även 7 procent gav upphov till vissa problem. Att köra på ren RME funkar bara om saker och ting är helt anpassade till bränslets egenheter.

Nu har vi ju dessbättre också icke-fossil diesel som faktiskt är helt vanlig diesel, bara gjord på annan råvara (tallolja). Den blandar man idag i upp till 50 procent (om man räknar ihop med RME tror jag). Lastbilarna kan redan köra på 100-procentigt icke-fossil diesel och det skulle troligen gå bra att köra på det även för personbilar. Men 100-procentigt icke-fossil diesel är inte vederbörligen godkänd för användning i personbilsdieslar ännu.
Användarvisningsbild
av milktrucker
det finns många olika råvaror till förnybart dieselbränsle, bl a tallolja, raps och slaktfett.
Det finns en uppsjö av varianter, alla bränslebolag har sina varianter, t ex evolution med 50%.
Finns även 100% förnybar kallad HVO.

En helt annan sak som slog mig när jag gic[…]

Larm går v70 -07

Hej,har en v70 2,5T -07 som larmet börjat g&a[…]

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]

Det är ju lätt att testa om inte annat, […]