Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tmpolice
Ja, bättre spec får man leta efter för en 2012.

Var så insnöad på att vi skulle köpa en XC70 T6:a att jag fortfarande har svårt att släppa det.

Den här bilen är lite "one of a kind" i skick samt att utrustningen är helt rätt.

Är av någon anledning rädd att jag ska ångra mig ifall jag inte köper en XC70 T6 men gör jag det så missar jag samtidigt denna.
Skiljer 200kg, några hundra i skatt, 50 mm i höjd och färg. Allt annat är till V70 bilens fördel. Med skick, utrustning (voc, hastighetsberoende servo, voc, inskription, däck, keramiskt lackbehandlad, 4C osv). Även säljaren ger ett bättre intryck men ändå så tvekar jag.
Användarvisningsbild
av apersson850
Schmoyoho skrev:(antar 7" sensus-skärm var standard på Summum-bilar?)
Som ägare till en XC70 från 2012, med utrustningsnivå Summum, kan jag meddela att så var det inte alls. Infotainmentsystem valde man separat (i alla fall när jag köpte - min är en väldigt tidig 2012:a). Det fanns fyra nivåer att välja på.
  1. Performance = 5" skärm.
  2. High Performance = 5" skärm.
  3. High Performance Multimedia = 7" skärm.
  4. Premium sound = 7" skärm.
Dock går det att byta skärm från 5" till 7" om man vill.
Navigation går ju också att eftermontera antagligen ganska enkelt när bilen redan har fast skärm. Annat var det på pre-sensus-modellerna när du inte hade någon skärm från fabrik...
Montering av navigation kräver RTI-förberedelse. Det har man om det beställdes eller om man har Volvo On Call. Men tydligen är det rätt dyrt ändå.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
apersson850 skrev:
Schmoyoho skrev:(antar 7" sensus-skärm var standard på Summum-bilar?)
Som ägare till en XC70 från 2012, med utrustningsnivå Summum, kan jag meddela att så var det inte alls. Infotainmentsystem valde man separat (i alla fall när jag köpte - min är en väldigt tidig 2012:a). Det fanns fyra nivåer att välja på.
  1. Performance = 5" skärm.
  2. High Performance = 5" skärm.
  3. High Performance Multimedia = 7" skärm.
  4. Premium sound = 7" skärm.
Dock går det att byta skärm från 5" till 7" om man vill.
Navigation går ju också att eftermontera antagligen ganska enkelt när bilen redan har fast skärm. Annat var det på pre-sensus-modellerna när du inte hade någon skärm från fabrik...
Montering av navigation kräver RTI-förberedelse. Det har man om det beställdes eller om man har Volvo On Call. Men tydligen är det rätt dyrt ändå.
Korrekt även om bilen är rti förbered och med stora skärmen så kostade det runt 15 tusen o få igång gps . Hade bilen inne för det skulle fixas . Men avbokade det direkt jag fick kostnaden.
av tmpolice
Då var det nog med funderande. Blir T6:an på bilden. Allt klart och de gör i ordningen den för leverans.
Skicket och allt sammantaget var svårmatchat. Jag hade nog varit arg på mig själv om jag inte köpt den.
Hämtar den om allt vill sig under morgondagen.
Användarvisningsbild
av na96gen
Härligt Grattis!! En sån där bil ska försvinna fort från Blocket. Kom ihåg att boka tid på Volvo för att montera en vinge och lägga på Polestar.. :wink: 8)
av tmpolice
Ja, vinge saknas. Stänklappar ligger nog överst. Måste nog avvakta lite med extra sakerna. Vi ville först och främst ha en trygg familjebil. Efter räknande på bränsle, driftsäkerhet, service så framstår denna som grymt prisvärd. Man glömmer många gånger att räknar in saker i kalkylen. Jag värdesätter en driftsäker motor framför förbrukning. Audin skulle dra 0,58 blandad och hamnade trots det på 0,74-0,78. Trots MYCKET landsväg och lugn körning. Klarar jag köra på litern eller strax under så är jag glad. Blir definitivt gladare av bensin turbosexa än en diesel.
Jag har dryga 2 mil till jobbet landsväg och bensinaren blir varmare fortare så det är nog att föredra.
av tmpolice
Hörde efter på servicepriserna och rejmes i Örebro tar 4100kr för vanliga servicen och 6100 för 12000-mila.
Bra eller dåligt? Värt att serva på meca, mekonomen eller annat?
av tmpolice
Tyckte 12000-mila för 6100 lät bättre än 4100 för vanliga.
Har påbörjat min resa för att hämta bilen. Håller tummarna för att allt ska vara som säljaren uppgivit. Redan förklarat för honom flera gånger att allt ska vara i ordning för annars blir det ingen affär.
Går allt som det ska kör jag bilen hem i morgon.

StefanN, hur kom du fram till att köpa just en xc70? Gillar förresten färgen på den (gillar normalt inte blåa bilar)?
av Schmoyoho
Vad ingår i "vanliga" servicen? Vid 12000 mil ska tändstiften bytas och på min bil är det även dags för multiremmen vid 12k. För mig kostar det lite över 3000 kr för själva servicen, 1200 kr för åtta tändstift och 600 kr för bytet av stiften. Minns inte vad multiremmen kostar men några tusenlappar inkl. arbetskostnaden. Gissar på att det bara är service+stift för 6000 kr.

På en så pass ny och lågmilad bil hade jag definitivt servat den på en aukt. volvoverkstad. Du får väl dessutom behålla volvo assistans upp till tio år då. Om jag minns rätt får du också längre maskinskadegaranti om du servar på aukt. verkstad OCH om du har volvia. 15000 mil eller åtta år om jag minns rätt, istället för 8000 mil? Något sånt....
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 149
3G släcks

Jag fick svar från Volvo förra å[…]

Jag har konstaterat att vårt campingbord, so[…]

S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]