Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
En S60 02:a.
Har bilen stått i skuggan eller garaget så blåser det kallt, men efter en stund när jag kört eller bilen stått i solen så tycker jag den kyler dåligt.
Har läst och vissa säger man ska fylla på gas och vissa säger nej,
Har även läst att man kan byta kupe´ filter?
Det sitter en tempsensor i instrumentpanelen och där inne ser jag en liten tråd och jag tror den är av,är det den som känner av tempen?
Om det är den som känner av tempen och är av så borde det väl inte blåsa kallt när bilen stått i skuggan?

Mvh Jonny
Användarvisningsbild
av wissel
Bakom det lilla gallret sitter en fläkt som suger in referensluft och den lilla "Myggan" som sitter framför är mycket riktigt en sensor, är den av eller trasig så får din AC enhet gissa på vilken temperatur det är vilket blir ojämnt o eländigt. Så två saker att kolla, snurrar fläkten bakom gallret och om sensorn är av, ja då är det klippt. Kupéfiltret påverkar inte ACn.
av andersuw
Om du behöver fylla på köldmedium eller inte beror på om det är dåligt tryck i systemet eller inte. Det kan du åka till en AC-firma och få kollat. Ofta väser/fräser det inne i kupén när ACn går om det behöver fyllas på. Om det behöver fyllas på bör det också undersökas om det finns någon läcka som bör repareras först.

Du bör också kolla hur kompressorn slår av och till. Om kompressorn slår av utan att slå på igen när det är varmt ute och/eller när motorn blir uppvärmd kan det bero på problem med magnetkopplingen.

Ja, man kan byta kupéfilter och det kan vara en god idé att göra det för att förbättra cirkulationen. Men jag skulle inte tro att det är huvudproblemet här.

Ja, det är den tråd du hittat vid en liten galleröppning på klimatpanelen som känner av temperaturen i kupén. Där inne finns också en fläkt som skall dra in luft till sensortråden. Det kan bli dammigt därinne vilket ställer till problem för fläkten och temperaturavkänningen. Kan ibland behöva rengöras och/eller repareras. Vid rengöring bör man vara försiktig med tråden så att den inte går av.

Om temperaturavkännaren är av betydelse i ditt fall är lite svårt att säga på rak arm. Men jag skulle nog gissa på att problemet ligger någon annanstans, det vill säga att systemet av ett eller annat skäl inte klarar av att kyla tillräckligt när det blir varmt.

Felkodsläsning kan eventuellt vara till hjälp för att diagnosticera vidare.
av andersuw
:D
av andersuw
jonny692 skrev:går det att bara "tvinna" ihop den tråden eller e det att byta hela den enheten som gäller?
Misstänker starkt att försök att tvinna ihop den inte kommer att funka bra. Det är däremot tänkbart att avkänningsenheten inne i klimatpanelen finns som separat reservdel. Annars är det byte av klimatpanel som gäller. Finns troligen att köpa på skroten till rimliga pengar. Men jag vet inte vilka komplikationer som till äventyrs kan finnas med mjukvaruomladdning. Som vanligt gäller annars att man bör försöka hitta en i samma CAN-generation. I ditt fall innebär det att donator bör vara en bil av samma årsmodell som din egen. En annan och kanske bättre väg att gå kan vara att köpa klimatpanelen på skroten men bara plocka temperaturavkänningsenheten från den för att ersätta den trasiga du kanske har i din befintliga klimatpanel.

När det gäller demontering av klimatpanelen (CCM) och rengöring vid tråden och den lilla fläkten, sök lite här på forumet och/eller på svxc.se så hittar du trådar om saken.
Användarvisningsbild
av erikn
Jag skulle kolla magnetkopplingen. Sök på guide och erikn.
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]