Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peter799
Hej!

Min kupéfläkt har nu lagt av helt, i alla fyra lägena, efter att ha funkat lite som den vill under några månader.
Det enda som händer är att det "låter" i ett par sekunder från bakom handskfacket och precis bredvid fläkten (tror jag) när man för reglaget till eller från läge 4.
Tidigare i höstas kom fläkten igång efter ett tag, ibland hjälpte det att banka till på handskfacket.
Testade koppla loss reläerna men det låter även då när jag ändrar läge på reglaget, men när jag istället drog ur kontakten bredvid fläkten så var det dock tyst.
Tycker mig även känna att reglaget har börjat kärva något i läge 1-2, om det nu är till någon hjälp.

Min gissning är att det är själva fläkten som ska bytas?
Bilagor
P1020553c.jpg
P1020553c.jpg (230.85 KiB) Visad 375 gånger
Användarvisningsbild
av 800serien
Funkar inte fläkten på något steg alls så har den med all sannolikhet gett upp och speciellt om den lagt av till och från tidigare.

Min kupéfläkt la av i Augusti, slutade funka när jag körde men vid nästa körning kunde den funka igen. Så provade också att banka på handskfacket, funkade två gånger men sen var den helt död.

Köpte en ny på skruvat.se med jagrullar rabatten och den spinner som en katt. :D
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har du testat att slå till fläkten med handen och sett ifall den går igång? Gör den det så är det fläkten som behöver bytas. Att den går igång nu när det är varmt har ju att göra med att fettet i lagren på den blir mer lätt lösligt förmodligen så lär den stanna igen.

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]