Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

behöver man flytta över spakstället och övre kåpan från den gamla m46 lådan?

Tar man bara bort medbringaren bak på m45 lådan och flyttar över OD:n?

Bytte nyss ut m46 lådan på min -78 mot en nyare från -84 och de blev ju lite strul med elen (har härva med relä och spak). men de kan jag kanske lösa om lådan blir "komplett" innan man stoppar upp den i sitt mörka skrymsle.
de är bara så att den nya lådan är bottstocken slut på upptäckte jag nu. lever ett jäkla liv på alla växlar utom 4:an och OD:n i.
Den lådan som satt i från början sköt jag backväxeln i bitar på. Så nu finns bara en m45 låda kvar å bygga ihop något med... :roll:
jajjemen. satt å funderade idag om de inte va så. och oljan ska ju rinna mellan från lådan till OD:n också. så de blir nog å leta reda på en riktig od låda. kanske till å med köper tillbaka min gamla od-låda och flyttar över OD:n som är riktig om den finns kvar...
Frrla skrev:de är bara så att den nya lådan är bottstocken slut på upptäckte jag nu. lever ett jäkla liv på alla växlar utom 4:an och OD:n i.
Roade mig att titta på detta, det sitter koniska rullager i bottenstocken. Dom är ju starkare än f-n själv. Är det inte det bakre lagret på huvudaxeln som är trasigt. Där är ju inte heller så stor belastning med 4-an i. Har för mig att ljudet ändrar sig beroende på vilken växel det är om det är till bottenstocken, men relativt konstant om det är utgående axel. Samtliga lager ser ut att kunna bytas utan att "riva" hela lådan (overdriven måste såklart bort). Det är längesedan jag jobbade med detta och då var det M40/M41 och där var det inga lager (lösa nålrullar) i bottenstocken
jag har försökt kika på lite olika videos där dom renoverar lådor osv. men de är ju så jäkla noga med allt va de heter. de ska shimsas in på 10:ondels mm osv. ja lär bryta av hela lådan på mitten om ja tar i den.

alltså de låter å gnager nå hemskt i denna lådan på 1 2 och 3an sen blir de tvär-tyst så fort man sopar i 4an.
står man still på tomgång och kopplingen är uppe så knackar de i takt med varven. trampar man ner kopplingen så tystnar de av.
de kan ju inte vara så mycket annat än bottstocken i den lådan.
den gamla lådan som pajja först gick ju backen sönder på också. bara skrek å tjöt å skramla när man backade. så gick ju bakaxeln sönder å. så den är bytt. fick en 10:31 med grövre axlar å grejjer. så de ska hålla för en backning ;)
Här är ett par timmar efter de krascha till pga panikbackningen i en korsning.
Går ju att köra men backen va inget att hurra över å bakaxeln va tom på olja.

Inte ja som kör. Sitter bredvid på storfyllan lagom trött kl 3 på natten. Enda som gör att man piggnar till är ju lukten av gummi :)

Lådan som ja satt i nu va såhär dålig. Å ingen vet varför.... men "måste" ha den eftersom kardanet inte passade annars.
Ska se om jag får tillbaka min andra låda som också OD:n va kass på redan när jag köpte bilen.
Min kompis lillebror lekte runt lite på gården (hyfsat stor grusplan) med deras farsas Mercedes Benz 220 -59 (första årsmodellen, mörkgrön med träinlägg på instrumentbrädan och dörrsidor) till det "small till" under bilen. Han körde försiktigt och ställde den, tog sin moped (han var 16 år då) och drog iväg. Dagen efter körde gubben in till stan och när han kom tillbaka var kompisen hemma, gubben var röd i aniktet av ilska och flög på kompisen och undrade vad vi gjort med hans bil. Vi hade den som "raggarbil" på kvällar och nätter, och hade haft den natten innan. Det visade sig att kompisens bror lyckats "skjuta ut" hela backdrevet med axel och halva sidan av växellådan, men bilen gick kanon ändå, men han fick putta bilen (den var ganska tung) ur en parkeringplats. Vi hittade delen någon månad senare, men då var växellådan bytt, gubben lugnat ner sig och vi kunde ragga vidare. Gubben fick aldrig veta vad som hänt, det var nog tur för lillbrosan. Detta var omkring 1971 när jag presis fått körkort och mercan ju var nästan ny, en underbar bil att köra och åka i
ja har åkt lite i gammel-mächor, både fina och renoverade och gamla skrothögar, å dom är ju uppenbarligen byggda för komfort :)

Bild
Den här kommer inte bli komfortabel nå mer iaf. husvagnsfjädrar bak med 3cm höjning i form av brickor.
Har även lagt order på 264 eller "förstärkta" framfjädrar också.
Så ny låda på dehär.

Tror ni inte att det blir en bra jaktbil i höst då? Har vart ute i skogen en sväng innan ja bytte axeln å höjde å de gick ju ganska bra endå.

ja bjur på en 7seccare från bilen tjäringa fått modda som hon vill med

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]

Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]