Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var och varannan tråd handlar ju om lika fel på just XC70 MY16 D4 AWD...
Är det...
a/ samma person/TS som fått ett måndagsex?
b/ för att det finns så många (XC och Allroad har ju blivit volymbilar...)?
c/ för att kvaliteten har blivit sämre?

Per
Det är ju rätt naturligt. Den som inte har några frågor ställer dem inte heller. Enda gången man hör något från de som inte har något att klaga på är ju när folk frågar om allmänna erferenheter av en viss bilmodell. Annars får man reda på när det jävlas på ett eller annat sätt.
Det förekommer problem med sprickor i cylinderväggar och toppen på iallafall D5 från 2012-2014. Är ett problem som Volvo inte pratat högt om och det har varit mest på xc70 som jag förstått det. Mycket kostsamt problem som många gånger innebär motorbyte.
Nä, jag är av samma uppfattning. Jag tror dock att en stor del av den bilden utgörs av buggen med att tankmätaren visar fel och leder till soppatorsk. Sen så var det väl bara D4 som erbjöds i XC70 sista året tror jag, så det är ju 100% av bilarna under produktionsperioden då felet fanns som blev drabbade.

Edit: som sagt förekom ju sprickor under några år enligt ovanstående. MY14 hade en bugg när den kom som gjorde att någon batterivakt fick spel. Ledde till återkallelse och omnämndes på t.o.m text-tv :o Krånglande låskistor verkar ha förekommit under p3 70-seriens alla produktionsår 2008-2016. Knarrande instrumentbrädor har också klagats på en del. Vissa fel har drabbat alla årsmodeller, andra hann lösas. Vissa drabbade fler, vissa färre.

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]