Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Har sett designskisserna och systemet ser otroligt lovande ut. Väldigt hi-tech. Vid parkering fälls automatiskt fyra med råttfällor försedda hissar ner vid hjulen. Om en råtta fångas, dras råttfällan automatiskt upp och töms i en särskild råttbehållare kallad råttoman, laddas om från ostbehållaren och sätts ut på nytt. Fast det finns några oklara punkter som man fortfarande diskuterar. En är serviceintervallen på råttomanen och ostbehållaren. En annan är vilken ost man skall använda. Mycket talar just nu för Svecia eftersom man vill betona den skandinaviska profilen. Herrgårds blir troligen en option på kombibilarna och Grevé för XC90. Även Havarti och Gamle Ole har diskuterats men man misstänker att de kan ge upphov till problem med IAQS-sensorn (falskt alarm). Dessvärre talar mycket för att systemet inte kommer att gå att eftermontera. Rats! ;-)
Användarvisningsbild
av palmqvist
andersuw skrev:Har sett designskisserna och systemet ser otroligt lovande ut. Väldigt hi-tech. Vid parkering fälls automatiskt fyra med råttfällor försedda hissar ner vid hjulen. Om en råtta fångas, dras råttfällan automatiskt upp och töms i en särskild råttbehållare kallad råttoman, laddas om från ostbehållaren och sätts ut på nytt. Fast det finns några oklara punkter som man fortfarande diskuterar. En är serviceintervallen på råttomanen och ostbehållaren. En annan är vilken ost man skall använda. Mycket talar just nu för Svecia eftersom man vill betona den skandinaviska profilen. Herrgårds blir troligen en option på kombibilarna och Grevé för XC90. Även Havarti och Gamle Ole har diskuterats men man misstänker att de kan ge upphov till problem med IAQS-sensorn (falskt alarm). Dessvärre talar mycket för att systemet inte kommer att gå att eftermontera. Rats! ;-)
Du får nog ta patent innan Gely får det, nog med OT nu kanske låt Apersson ha sin tråd

Skickat från min E6653 via Tapatalk
av andersuw
Visst. Men du kanske får rätt och därmed hamnar on topic. En hoper avskavda kablar, vare sig de nu beror på råttor eller något annat, låter som en möjlighet i det här fallet. Finns om jag minns rätt en del historier här om sådana problem vid batterilådan avseende kablar som har med ECM att göra.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Sant, kabelpackning är inte det lättaste även om många här gnäller, det räcker att en fästpunkt släpper eller en krök blir lite skarp så kan det ligga gno ett par år senfinns det de ställen de borde varit försiktigare

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
Hehe, jag är mer road av råttfångaren är läget som det är för övrigt. :) Personligen är jag också inne på att det känns som något annat än en eller annan enskild komponent. Det brukar inte bli ett sånt hopkok av fel bara för att en komponent i motorstyrningen lägger av, exempelvis. Och att det skulle slumpa sig så att just samtidigt lägger oljenivåkontrollen av också.

Slumpa mig hit och slumpa mig dit, men det här tror jag inte på, som Biggles sa i en av böckerna (kalenderbitarna vet nog vilken).
av andersuw
Kolla sista inlägget i den här tråden. Skulle ju kunna vara något sådant särskilt som din bil rullat några mil vid det här laget. Verkar ju vara lite av ett "systemfel". Har sett åtminstone en tråd till om detta med inlägg av en Volvomek som lärt sig att titta efter detta problem eftersom det inte är särskilt sällsynt på bilar som rullat ett tag. Hittar dock inte den tråden just nu.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... da#p961972
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, en sån grej vore ju mycket trolig, eftersom jag tycks få en sortering av till synes oberoende felkoder, som uppträder lite när de vill.
Men nej, det är i alla fall inte just där som jag har felet. Jag använde det sista dagsljuset till att konstatera att jag har 8 mm frigång mellan kanten på batterilådan och kabelstammen som går upp till kontaktdonet in i torpedväggen.
Det faktum att batteriet var bortkopplat en stund, medans denna inspektion pågick, ledde heller inte till mer än den väntade konsekvensen att jag fick ställa klockan.
av andersuw
Tråkigt att det inte gav nå't. Hoppades förstås att detta skulle kunna vara lösningen på gåtan. Hittade för övrigt till sist den andra tråd om avskavda kablar vid batterilådan som jag hade i åtanke och bifogar den nedan trots att den numera är av ringa intresse för din del.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
av andersuw
Slår mig nu att det enligt den tråd jag senast länkade till finns inte bara ett utan flera ställen där ECM-kablarna på dessa bilar tenderar att skavas av. Det vid batterihyllan kan i det här fallet nu uteslutas. Men det finns åtminstone ett till. Se tråden ifråga för detaljer.
Så, nu är felet hittat och problemet löst. Det var mycket riktigt avgnagd kabel. Jag sa till dem på verkstaden i morse att om jag själv hade haft tid och leta efter felet nu skulle jag sett om det finns någon kabelgemensam nämnare mellan de funktioner som det visats felkod på, inte leta efter någon trasig komponent. Och mycket riktigt så är det så att det i bilar med femcylindrig dieselmotor finns en gemensam matning till oljenivågivare, turboladdningsventil, AC-koppling och EGR återcirulation/kylning. Den kabeln var avgnagd någonstans i närheten av batterihyllan. Hade det inte varit skymning igår när jag var ute och kollade där hade jag kanske sett det själv.

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]