Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
apersson850 skrev:Annars är det bara plåten under motor och växellåda som är tåligare än på en V70, men den plåten är ju inte standard. Jag har låtit sätta dit en på egen hand.
Är det den här plåten du menar?

V70
XC70

Ser ju ut att vara samma plåt så inget som skiljer V70 från XC70. Även jag har låtit sätta dit en sådan på min V70 -15 för alla eventualiteters skull. Även om jag ogärna ger mig in på vägar där den kan tänkas behövas erinrar jag mig en och annan ofrivillig skogsvägseskapad genom åren. Problemet med skogsvägar brukar vara att man bara ser hur de ser ut där de börjar men inte där de slutar. ;-)
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Statsminister
Bytt på båda sidor på framdörrar med 4 veckors mellanrum! Uttagen oktober 2015 och kört ca 800 mil. Inget snack på verkstan, fixade det direkt. En bekant till mig bekräftade(jobbar på Volvo) att ett antal av Classic bilarna har en annan typ av tejp(som är marginellt smalare). Detta är ny fixat på plasten som monteras. Hans verkstad bytte lister på ca 5 xc i veckan sa han. Dom byter förövrigt till nya lister, byter ej bara tejpen
av XCE70
Jag har en 2016 XC70.,
ALLA lister på dörrarna har börjat släppa, listerna på dörrarna fram har släppt så dom hugger tag i framskärmen när jag öppnar dörren., jag ska in med bilen om en vecka., får se vad dom säger., jag gissar att detta är ett problem på flera bilar då min kollega har samma problem, (samma årsmodell)
lustigt är det för jag köpte sista XC70 för att jag fantiserade om att den borde vara den mest utprovade bilen., nästa vecka blir det tredje gången jag besöker Volvo verkstaden., två första gångerna var uppdatering av mjukvara.
Visst jag tvättar den ofta., och jag använder avfettning., men det har jag gjort på alla mina bilar., aldrig haft nå problem med någon annan bil.
Jag ser även att någon av dom små silver plast listerna på kofångarna sitter dåligt när man trycker på dom., samma med en skärmbreddare.
Dörrlisterna sitter med clips längre ner men mina lister släpper på övre kanten., där sitter det en dubbelhäftande tejp, jag tror det är plasten som är dålig och blir sned., kanske om man kollar på en 2008 XC70 under listen kanske den inte har kvar nån tejp., men plasten är så pass rak att det inte märks., jag vet inte., bara min tanke.
Användarvisningsbild
av apersson850
andersuw skrev:Är det den här plåten du menar?
Jag fick inte dina länkar att fungera, men när jag sökte lite själv såg jag ju att skyddsplåt finns/fanns till olika S60, V70, XC70 och S80. Jag har bara inte tidigare föreställt mig att någon skulle få för sig att montera en sådan på något annat än en XC70 eller liknande.
av andersuw
Den där hasplåten är säkert ingen storsäljare. ;-) Men diverse öden och äventyr med vår "gamle" (V70 -02) gjorde att jag fick för mig att det kunde vara en bra idé att sätta dit en på den "nye" (V70 -15). Den "gamle" har en "plåt" i plast därunder som jag vid första oljebytet noterade var sprucken (före min tid som ägare) men kanske ändå fyllde, eller hade fyllt, någon slags funktion. Sedan kom vi med navigatorns "hjälp" på avvägar i Polen i somras när vi försökte undvika en kö. Det skulle finnas en skogsväg som också mycket riktigt fanns där i början men som så småningom alltmer försvann så att jag mot slutet ägnade mig åt ren off-road-körning. Till sist stötte vi på ett krematorium där mitt ute i skogen, vars parkeringsplats till sist hjälpte oss att återupprätta kontakten med något vägliknande. Innan dess var det dock lite pirrigt. Vi höll på att köra fast därför att en vägbula tog i underredet på mitten (fördel XC här). Och i körningen mot slutet var det nästan meterhög sly som gjorde det helt omöjligt att se om där fanns något stenigt i vägen. Jag utsätter mig inte gärna för sådant här med vett och vilja men ibland händer det ändå. ;-)
Användarvisningsbild
av palmqvist
Då jag är van vid olika XC70 sedan 2004 utan hasplåt kändes det bra att ha en då man skaffade sig en V70 2016 med sportchassie

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:Och i körningen mot slutet var det nästan meterhög sly som gjorde det helt omöjligt att se om där fanns något stenigt i vägen. Jag utsätter mig inte gärna för sådant här med vett och vilja men ibland händer det ändå. ;-)
Grymt mega matcho, jag hade vänt låååååååångt tidigare, speciellt i ett annat land. Det är ju skillnad om det är hemmomkring, då kan man ju knalla hem och hämta traktorn om man kört fast.

Sen är jag för petig också, jag röjer vägen innan så inget gräs, buskar eller grenar kan nudda bilen när jag kör
apersson850 skrev:Grenar som skrapar längs sidan på plasten ger revor som man knappt kan och i alla fall inte behöver göra något åt, för rostens skull. Revor direkt i plåten leder ofta till rost.
Huvva, använda bilen som bulldozer så man skrapar bort lacken ända ned till plåten och dessutom inte lackar om bilen utan låter den rosta upp så ... gör ont i själen...

Även plasten blir rätt ful om man misshandlar den lika illa....

Nä, jag är nog för petig med mina fordon när jag irriterar mig på att plasten solbleks så mycket fortare än bilens lack.....

@Lövet , Kanske i den ordningen vi få[…]

Xenon Nivåreglering sensor

Vilken årsmodell? Det är en 2012:a. G[…]

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]