Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ohmega
Detta är en S60 T5 -02 XDF926

Oljan flödar! I stora mängder! Extremt stora mängder! Typ en pöl av motorolja under bilen på ca 1m diameter efter TYP 1 min tomgångskörning, då ska vi inte snacka om när man kör! Det läcker dock bara när motorn är ljummen och uppåt(varm).

Min fråga är om man kan sätta in en V70 T5 -01 samma årsmodell som min s60, bara rätt in? det finns en till salu just nu för 6000kr och jag lutar åt att köpa den bara för motorn skull. Då bilverkstan sa att om dem skall byta packboxen och kamremmen (Som blivit oljig) Skulle det kosta omkring 15oookr, och det är jag inte intresserad av då bilen bara är värd omkring 25000kr

Har dock hört från olika håll och folk som säger lite olika saker som att det kan vara vevhusventilationen, oljefiltret eller eventuellt toppackningen?
Är sugen på att fixa med detta själv på uppfarten om man kan komma undar billigt.
av andersuw
Var kommer oljan ut? Svårt att säga vad som är orsaken om man inte vet det. Det kan vara någon av de saker du nämner men det kan också vara exempelvis ramlagertätningen, mellan motor och växellåda.
av MickeM
Hej.

Hmmm, läcker KRAFTIGT, men bara med varm motor....
Oljekylaren tänker jag på då.

Men om kamremmen blivit oljig, så är det ju troligen nån av packboxarna därbakom, men det brukar inte läcka så in i -H-E, utan svettas eller som värst droppa lite då och då.

Att byta vevaxelns och kamaxlarnas packboxar borde inte lägga så jättemycket på kamremsbyteskostnaden.

5000-6000kr kanske?

15000kr, då snackar vi vevaxelns packbox bakom svänghjulet, men då skulle inte kamremmen vara oljig.
Möjligen topppackningsbyte kan hamna på 15000kr, om det skulle vara den.....

Oljerören till turbon kan ju läcka också.

Hursomhelst, försök att lokalisera vartifrån oljan kommer.
I alla fall ungefär, så ska vi försök lista ut hur det åtgärdas.

Att byta motor pga oljeläck sparar du knappast nått på, om inte din motor är skrot.
Användarvisningsbild
av fisse
Jag har också haft liknande bekymmer fast med kamaxlarnas packboxar. Läcker rätt ordentligt! Går snabbt att byta om man har rätt verktyg. Men först måste du avfetta allt och spola av med högtryckstvätt! Blås någorlunda tort med tryckluft. Sen kan du lättare se var det kommer ifrån!
av Ohmega
Ok, nu har det motortvättats! Massor med olika avfettningsmedel och högtryckstvätt dessutom högtrycksluft efteråt. Dock startade inte motorn och gick på typ 2-3 cylindrar.
Blåste ut i tändstiften med högtrycksluft men det hjälpte inte skruvade tillbaks tändhattarna och väntade tills idag då den drog igång på första försöket.

Ser nu att det läcker typ från topplocks området fast kanske även längre upp, ser inte riktigt. Har verkligen försökt att se varifrån det läcker även fått en granne till att kolla också.

Har fixat lite bilder och en video hoppas man ser något:

Nytvättad:

Bild

Läckande:

Bild

Bild

Bild <------- :-(O)

Anledningen till att köpa en hel bil bara för motorns skull skulle vara det att jag behöver även farthållare funktionen, då denna bilen jag äger är en tyskimport så har den varken farthållare, stora klimatanläggningen och att det står på tyska i färddatorn. Tänkte att om man tar en massa grejer från V70 T5:an slipper man köpa dem separat för en assa pengar.

Volvo skulle ha 4800:- för att bara programmera in en farthållare!! Har redan köpt en ratt som sitter i, så behöver bara mjukvaran nu.

Bonus att man får en extra växellåda och en polare till mig behöver en ny torkarmotor baktill.
av Ohmega
Frågan är: är det lönt att byta? Hur mycket jobb är det att ta ut en motor ur 2 bilar och sätta in en i en av dem?

Laddade upp en annan video på youtube istället för bättre kvalitet.

En bilmekaniker sa till mig att det garanterat är toppackningen! Dock vill jag höra detta från fler innan jag ger mig på att riva ner skiten.

Om jag räknat rätt så kostar allt: Nu packningssats 1100:- + Bultar 400:- + planing 500:- så allt som allt 2000:- dock gör jag allt jobb själv.

Kan det verkligen läcka så mkt från toppackningen??

Hittade en bild som man kan jämföra med min egen motor och jag undrar var kan det annars läcka ifrån?

Min:
Bild

En annan:
Bild

Ursäkta många frågor, men bilen står just nu på uppfarten oanvändbar och jag har bara grundutbildning i bilmekanik.
av MickeM
Tjena.

Om oljan inte kommer högre upp ifrån än på bilden/filmen, så är det nog från topplockspackningen.
Men om det droppar/rinner ifrån kamaxeltätning, VVt drev eller ventilkåpa, och bara "landar" just där, så ser du ju det när du tagit bort kamrem och kamdrev.
Det skulle jag göra, för den är ju ändå inte körbar så där.

Byta motor? Mja, du vet ju inte vad du byter till. Är den bättre? (Tät kanske, men resten då?) Är den ens EXAKT lika?
På importerade kan hk-antal skilja, mm, och kanske inte endast i motorprogrammeringen.

Personligen hade jag bytt packning/packboxar/kamrem/vattenpump, hellre än motor, om den inte har annat fel.

Om du ska plana toppen skall du kolla upp mycket noga med Volvo.(inte firman som ska plana)
Jag är tämligen säker på att toleransen på skevheten, överstiger max på materialet som får tas bort. =oplanbar, men har ganska stor tolerans på skevheten.
Den är ganska "böjbar" alltså. Planar du den då i släppt tillstånd, så blir den ju skev när den är åtdragen mot blocket.....
Som sagt: Kolla upp detta med VOLVO!
av rid54
Som föregående talare, plana inte slentrianmässigt. Toppen kan ju knappast böja sig och läcka när den är fastskruvad, så orsaken till läckaget borde vara nåt annat än just en viss skevhet (som man kanske hittar i den lösa toppen). Om toppen tas av, kolla all ytor mikroskopiskt och se till att montera ny packning enligt alla konstens (Volvos) regler.
Användarvisningsbild
av SRT
Om toppackningen går så finns det visst risk för att själva toppen kan börja skeva vilket en del bilmodeller är mer eller mindre kända för.
av MickeM
SRT skrev:Om toppackningen går så finns det visst risk för att själva toppen kan börja skeva vilket en del bilmodeller är mer eller mindre kända för.
Det är en gammal sanning som lever kvar sen det var aluminiumtopp på gjutjärnsblock.
Även då var absolut vanligaste orsaken till att topplockspackningen gick, överhettning.
"Överhettning, och toppen ger sig", är också en gammal sanning ifrån samma era.

Numera med allt i aluminium är den verkligen inte mindre känlig för överhettning, tvärt om, men det är inte nödvändigtvis toppen som ger sig.

Topplockspackningen ger sig ibland utan överhettning också, men vanligt volvofel är det inte.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)