Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
#1062361
Från Dalarna och hem till Fjollträsk drog min bil 0,8 l/mil. Hemma drar den kring litern.
6 cylindrar, 3 liter, 329 hkr, automatlåda och AWD.
Lätt värt merkostnaden jämfört med en trött framhjulsdriven fyrcylindrig dieselbil. :wink:
av andersuw
#1062368
mikebike skrev:Från Dalarna och hem till Fjollträsk drog min bil 0,8 l/mil. Hemma drar den kring litern.
6 cylindrar, 3 liter, 329 hkr, automatlåda och AWD.
Lätt värt merkostnaden jämfört med en trött framhjulsdriven fyrcylindrig dieselbil. :wink:
Låter som en väsentligt mer trovärdig förbrukning. Om man sedan tycker det är värt den extra soppan är ju den resandes ensak. ;-)
av tottelicious
#1062627
0.71 för mig nu de senaste två tankningarna (gått 300mil). Trodde sista tankningen skulle ha gett lite mer, men blev en tur upp till fjällen i ~120km/h till o från och en del omkörningar. Sen massa smååkningar på 10-15min väl däruppe.

16" Conti dubbdäck och takbox på.

Nu är 18" sommardäcken på :)
av rs1800
#1074591
Någon som vet vad som skiljer rent mekaniskt mellan T3,T4,T5 och T6?

T3 och T4 verkar ha samma komp 11,3:1, så förmodligen bara bara mjukvara
T5 verkar ha lägre komp på 10,8:1, förmodligen andra kolvar.
T6 har samma komp men verkar ha både turbo och kompressor
av andersuw
#1074767
VEA-motorerna, både bensiner och dieslar, delas av Volvo in i två grupper: LP (Low Performance) och HP (High Performance). På bensinsidan är T3 och T4 LP och T5 och T6 HP. På dieselsidan är D2 och D3 LP och D4 och D5 HP. HP-motorerna har diverse förstärkningar som LP-motorerna saknar för att klara det högre förbränningstrycket. Det gäller bland annat ramlager, vevlager och kolvtappar. Sedan kan det inom respektive kategori också skilja på mjukvara och turbosystem. Exempelvis har T6 som du påpekar både vanlig kompressor och turbo medan T5 inte har det. När det gäller D4 och D5 har båda dubbla turboaggregat men på D5 är det i det ena fallet en VNT (Variable Nozzle Turbine).
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
#1074777
Det är ingen stor skillnad i kraft mellan nya T4 och Ty
5. Trevligare motorsound i T4an. Bäst start gör min D4 VEA 14 . Det känns som en stor sexa fått full trottel. Nästa Volvo blir nya V60 T4 eller V60 Cross Country T5.
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
#1074778
Det blir en T5 nästa år.
Senast redigerad av 1 MångaVOLVO, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1074857
En Polestar optimerade T5 och D5 där är T5 0.1s snabbare 0-100. 6.3 mot D5s 6.4
253 hk mot 233, 400Nm mot 500Nm.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 17
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw